۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
بیکاری همچنان دغدغه اول خانواده های ایلامی| آمارهایی که در سفره مردم نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

بیکاری همچنان دغدغه اول خانواده های ایلامی| آمارهایی که در سفره مردم نیست

ایلام- هرچند مسئولان استان ایلام از ایجاد ۱۷ هزار فرصت شغلی در استان خبر می دهند اما وضعیت معیشتی مردم استان نشان می دهد بیکاری همچنان دغدغه اول خانواده ها است.

مهسا نظری؛ بازار: امروزه کارآفرینی و اشتغال زایی به صورت ویژه مورد توجه دولتمردان و سیاستگذاران است زیرا کارآفرینی و اشتغالزایی نقطه کانونی در فرایند توسعه اقتصادی تلقی می‌شود و به طرز غیر قابل انکاری به رشد اقتصادی کمک می‌کنند، به عبارت دیگر اشتغال زایی و کارآفرینی در حوزه‌های مختلف تولید، کشاورزی و صادرات موجب رشد اقتصادی، ایجاد مشاغل جدید، تولید محصولات با کیفیت، رونق اقتصاد داخلی و خارجی، ارزآوری، اشتغال زایی، ایجاد خلاقیت و نوآوری در کسب و کارها، ایجاد تغییر و نوآوری در رویه‌های قدیمی و همچنین ایجاد فرصت‌های تازه در بازار کار می‌شود.

با این وجود در استان ایلام، به رغم داشتن جمعیتی هوشمند و مستعد و برخورداری از منابع طبیعی فراوان،جاذبه‌های گردشگری، برخورداری از صنعت کشاورزی و دامداری و ۱۱درصد نفت و گاز کشور؛ متاسفاته تولید، درآمد و رفاه آن در سطح بسیار پایینی هستنئ و شمار قابل توجهی از نیروهای جوان و حتی تحصیل‌کرده از امکان اشتغال بی‌بهره‌اند.

استان ایلام از جمله استانهایی است که از نظر تعداد افراد تحصیلکرده دانشگاهی در قیاس جمعیت آن با نسبت میانگین کشوری در رده بالایی قرار دارد

استان ایلام از جمله استانهایی است که از نظر تعداد افراد تحصیلکرده دانشگاهی در قیاس جمعیت آن با نسبت میانگین کشوری در رده بالایی قرار دارد، اما متاسفانه به علت ضعف مدیریتی در بخشهای مختلف اقتصادی، عمرانی، نظارتی و اجرایی این آمار هیچگاه عاملی برای کاهش نرخ بیکاری و تبعات منفی ناشی از آن در استان ایلام نشده است.

این درحالیست که باید از تحصیلات تکمیلی و دانش علمی جوانان با استعداد ایلامی در کنار منابع و ظرفیتهای طبیعی به نفع جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی بیشترین بهره برداری را داشت و از این طریق زمینه اشتغال سازنده و بروز خلاقیت ها و ابتکارات را فراهم آورد.

نارضایتی مردم از عملکرد مسئولان

یکی از شهروندان ایلامی در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سالهاست مسئولان استان ایلام از تلاش برای کاهش بیکاری خبر می‌دهند، اما واقعیت‌های جامعه کماکان نشان می‌دهد که جوانان بسیاری در این استان از معضل بیکاری رنج می‌برند و یا به دنبال کار روانه سایر استان‌ها می‌شوند.

مصطفی محبی افزود: طرح‌های اشتغال‌زایی، استفاده درست از منابع نفت و گاز استان و به‌کارگیری نیروهای بومی از جمله نیاز ضروری استان ایلام جهت برطرف کردن بیکاری است که تا کنون آنگونه که باید مورد توجه مسئولان و ارگان‌های دولتی نبوده است، چرا که بیشتر نیروهای جذب شده در شرکت‌های نفت و گازو و پتروشیمی و... افراد غیر بومی هستند و افراد بومی تنها بخش جزئی از استخدامی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

بیکاری همچنان دغدغه اول خانواده های ایلامی| آمارهایی که در سفره مردم نیست

محمد نجفی از دیگر شهروندان ایلامی به خبرنگار بازار گفت: جوانان زیادی در استان ایلام هستند که خود به دنبال اشتغال‌زایی می‌روند و کارآفرینی و کارهای نو را شروع می کنند، اما با این وجود باز هم با موانع و مشکلاتی روبه رو هستند و معمولا دچار ضعف‌های زیادی می‌شوند.

وی افزود: بسیاری از آنها برای شروع کار دارای مشکلات مالی هستند و نمی توانند به راحتی تسهیلات دریافت کنن، کمک‌های دولتی نیز بسیار سخت انجام می گیرد و معمولا کفاف هزینه‌های گزاف اشتغالزایی و کارآفرینی را نمی‌دهد.

کارشناس اجتماعی: بررسی‌های علمی نشان داده بزرگترین دغدغه جوانان داشتن یک شغل و درآمد است

پیامدهای منفی بیکاری

کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بررسی‌های علمی نشان داده بزرگترین دغدغه جوانان داشتن یک شغل و درآمد است که یقینا بیکاری می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری از قبیل افسردگی، انحرافات اجتماعی، احساس بی ارزشی، فقر و تنگدستی، فراهم آمدن زمینه بزهکاری، آلوده شدن به اعتیاد و عقب ماندگی کشور برای جوانان و به تبع آن جامعه به دنبال داشته باشد.

علیرضا نورالهی افزود: ایجاد و حمایت از مشاغل خانگی، توسعه و حمایت از کسب و کارهای کوچک، استارتاپ‌ها، دانش بنیان‌ها، مشاغل آزاد، معافیت‌های مالی کارفرمایی، مناسب کردن پذیرش دانشجو با نیاز اقتصادی_اجتماعی، آموزش صحیح و پرورش نیروهای متخصص مورد نیاز استان، به حرکت درآوردن واحدهای تولیدی و صنعتی، به کارگیری نیروهای بومی در شرکت‌ها همچون پتروشیمی، پالایشگاه و شرکت گاز، جلوگیری از چند شغله بودن افراد دولتی، توسعه گردشگری و همچنین افزایش آزمون‌های استخدامی از راهکارهای کاهش نرخ بیکاری در استان ایلام به شمار می‌روند.

اشتغالزایی در ایلام توسط دستگاه‌های اجرایی

استاندار ایلام با تاکید بر اهمیت کارآفرینی و اشتغالزایی در استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد:اشتغال‌زایی مسئله بسیاری مهمی است، اما پایداری اشتغال ایجاد شده اهمیت بیشتری دارد و باید در برنامه‌های اشتغال‌زایی به این موضوع توجه شود.

حسن بهرام نیا افزود:هر اندازه میزان اشتغال استان ایلام افرایش یابد، شاهد کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی هستیم و خوشبختانه با تلاش مدیران حوزه اقتصادی استان در سالی که گذشت میزان اشتغالزایی استان از مرز ۱۷ هزار گذشت که این تلاش و اهتمام باید برای تحقق رقم اشتغال سال‌جاری ادامه داشته باشد.

بیکاری همچنان دغدغه اول خانواده های ایلامی| آمارهایی که در سفره مردم نیست

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی، صنعت، تولید و گردشگری استان ایلام ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی دارد که امید می‌رود با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و جذب سرمایه گذار، ایجاد اشتغال و کارآفرینی در این حوزه‌ها نیز افزایش یابد.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی ایلام: ۴۴۶ هزار نفر در استان ایلام در سن کار قرار دارند

۱۵۵ هزار جمعیت شاغل در ایلام

نورالدین الیاسی مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی ایلام با بیان اینکه ۴۴۶ هزار نفر در استان ایلام در سن کار قرار دارند و از این میزان ۱۵۵ هزار نفر بر اساس آخرین سرشماری جمعیت فعال هستند، در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: میزان اشتغال استان بر اساس فرمول نرخ بیکاری و اشتغال در حدود ۱۴۵ هزار نفر است که از این تعداد ۱۰۶ هزار نفر در بخش خصوصی فعالیت دارند.

وی افزود: در حوزه خدمات ۴۸.۲درصد، صنعت ۳۰.۵ درصد و کشاورزی ۲۱.۳ درصد بوده است و طبق محاسبات از هر صد نفر ۳۵ نفر دارای شغل پایدار هستند، همچنین استان ایلام دارای ۲۹۲ تعاونی فعال با ۱۸۱۰ عضو است که ۳۵ درصد اعضا را زنان و ۶۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند، ۱۶ هزار و ۹۴۸ تعاونی‌های استان نیز در بخش‌های مختلف اقتصادی اشتغال دارند.

وی در پایان بیان کرد: تعهد ثبت اشتغال در استان ایلام برای سال جاری ۸ هزار و ۸۵۹ نفر است، که امیدواریم با تلاش همه جانبه در تمامی دستگاه‌های مسئول به این هدف دست پیدا کنیم.

استان ایلام یکی از استان‌های مرزنشین کشور بوده و همواره نرخ بالایی از بیکاری و محرومیت را به خود اختصاص داده که به همین علت تاکنون مشکلات بسیاری را برای عموم مردم به وجود آورده است، در این راستا رسیدگی به این معضل و اشتغالزایی و کارآفرینی برای جوانان استان از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

کد خبر: ۲۲۸٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha