۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
معرفی گیاهان سازگار با تغییرات اقلیمی در دستور کار تحقیقات کشاورزی

معرفی گیاهان سازگار با تغییرات اقلیمی در دستور کار تحقیقات کشاورزی

بخش تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی، اجرای طرح های پایلوت معرفی گیاهان سازگار با تغییرات اقلیمی و مقاوم به خشکی و گرما را در راستای افزایش ضریب خوداتکایی علوفه و پایداری امنیت غذایی آغاز کرده است.

به گزارش بازار، بابک ناخدا رییس بخش تحقیقات فیزیولوژی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: این طرح‌های تحقیقاتی با همکاری بخش‌های مختلف تحقیقات وزارتخانه، مراکز تحقیقات بین‌المللی، شرکت‌های دانش‌بنیان، کشاورزان پیشرو و بخش خصوصی تولید بذر و با هدف ارزیابی و دستیابی به ارقام مناسب کشت در شرایط سخت اقلیمی کشور اجرا می‌شود.

بابک ناخدا افزود: در این مزرعه نوآوری، برای معرفی ارقام اقلیم سازگار و مقاوم به گرما، خشکی و کم‌آبی، حدود ۸۵ ژنوتیپ ارزن مرواریدی دانه‌ای و علوفه‌ای و سورگوم هیبرید و ازاد گردافشان در سطح حدود یک هکتار کشت شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و اثرات آن در دنیا و ایران، در حال تحقیق بر روی گیاهان و ارقام علوفه‌ای هستیم که سازگاری بیشتری در شرایط سخت محیطی همچون خشکی، گرما، کم آبی و شوری داشته و در عین حال دارای عملکرد خوبی به لحاظ کمی و کیفی باشند.

رییس بخش تحقیقات فیزیولوژی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ادامه داد: ارزن مرواریدی علوفه‌ای می‌تواند جایگزین ذرت علوفه‌ای شود و کیفیت و پروتیین به مراتب بالایی دارد.

ناخدا با بیان این که ارزن مرواریدی علوفه‌ای هیبرید توان تولید ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن علوفه سبز را در هکتار دارد، اذعان داشت: کشت ارزن مرواریدی علوفه‌ای هیبرید می‌تواند به بهره‌وری نهاده‌ها، افزایش کارایی مصرف آب و ارتقای ضریب خوداتکایی در علوفه کمک کند.

وی اظهار داشت: سورگوم‌های علوفه‌ای نیز می‌توانند جایگزین جو و ذرت علوفه‌ای شوند و به جیره غذایی دام و طیور ورود پیدا کنند.

کد خبر: ۲۲۸٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha