۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸
لزوم حل مسائل چالش برانگیز موثر بر بازار سهام
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد

لزوم حل مسائل چالش برانگیز موثر بر بازار سهام

کارشناس بازار سرمایه گفت: انتشار مصوبه‌هایی مانند افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می‌تواند پیش بینی پذیر بودن اقتصاد کشور را به چالش بکشد و برای سرمایه گذاران بی اطمینانی نسبت به آینده را به وجود بیاورد.

به گزارش بازار، محمد مهدی وکیلی با اشاره به انتشار برخی اخبار و تاثیر آن بر کاهش شاخص‌های بازار سرمایه، افزود: برای ثبات و کاهش هیجانات منفی به بازار، انتظار می‌رود مسائلی از این دست که برای بازار سرمایه چالش برانگیز بوده، یکبار برای همیشه با ساز و کار مشخص حل شود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره نحوه قیمت گذاری و فرمول تعیین خوراک پتروشیمی‌ها هم گفت: اتصال به هاب‌های کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی که بیشتر مصرف کننده و وارد کننده گاز هستند منطقی نیست، چراکه کشور ما با وجود مزیت‌هایی که در این خصوص داره می‌تواند برای افزایش توان رقابتی صنایع در سطح بین الملل از این مزیت استفاده کند و چه بسا کشورهای حاشیه خلیج فارساز این مزیت با نرخ‌های بسیار پایینی برای صنایع شان بهره مند می‌شوند.

وکیلی درباره کاهش حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی به خصوص شرکت‌های تولید کننده اوره و متانول یادآور شد: با توجه به نسبت بالای این شرکت‌ها از ارزش کل بازارسرمایه ایران کاهش ارزش این شرکت‌ها کلیت بازار رو تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث کاهش شاخص‌های بازار می‌شوند.

وی در پایان یادآور شد: در مورد سهام عدالت و صندوق‌های بازنشستگی هم با توجه به اینکه درصد بالایی از سبد سرمایه گذاری صندوق‌های بازنشستگی را همین صنایع بزرگ پالایشی و پتروشیمی تشکیل می‌دهند، کاهش حاشیه سود آن‌ها می‌تواند به این صندوق‌ها هم آسیب برساند.

کد خبر: ۲۲۸٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha