۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
اقتصاد ایران متاثر است، اما آمریکا به اهدافش نرسیده است
استاد دانشگاه بوستون آمریکا در گفت‌وگو با بازار:

اقتصاد ایران متاثر است، اما آمریکا به اهدافش نرسیده است

«جفری کارلینر» معتقد است تحریم های امریکا اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده اما باعث کاهش قدرت و نفوذ ایران در منطقه نشده است.

بازار،فاطمه محمدی پور: حمله ایران به دو پایگاه نظامی امریکا بازتاب گسترده ای در رسانه های دنیا داشت ولی نکته مهمی که در این بازتاب دیده می شود تاکید کارشناسان اقتصادی و نظامی روی توانمندی های ایران در منطقه و بی اثر بودن سیاست تحریم اقتصادی ترامپ بود. خروج ایران از برجام نیز نشان می دهد تحریم های ایالات متحده امریکا علیه ایران بی اثر بوده است.

اخیرا دولت ایران  گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست. اما همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت و در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

ارزیابی شما از حملات ایران به پایگاه های آمریکایی در عراق و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی و منطقه خاورمیانه چیست؟

اکنون بازارهای مالی در سراسر جهان در آرامش بوده و  به نظر نمی رسد که ایالات متحده امریکا و ایران به سمت جنگ بروند. بعد از ترور سردار سلیمانی و حمله ایران به پایگاههای نظامی امریکا در عراق، بازارهای طلا، سهام و نفت واکنش نشان دادند اما اکنون قیمت نفت، طلا و بازار سهام جهان به حالت قبل از ترور سردار سلیمانی برگشته است. احتمالاً بازارهای جهانی متوجه شدند که نه آمریکا و نه ایران خواهان جنگ نیستند و مبادله حملات بسیار محدود خواهد بود. آنها مطمئناً از پاسخ ایران به این ترور و عدم پاسخ ایالات متحده امریکا به پاسخ ایران اطمینان داشتند. تأثیر کلی وقایع اخیر بر اقتصاد خاورمیانه و اقتصاد جهانی احتمالاً  اندک خواهد بود.

روابط اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای منطقه را بعد از این تحولات چگونه ارزیابی می کنید؟

رویدادهای اخیر باعث تغییر چشمگیر روابط اقتصادی ایران با همسایگان خود نشده است. شاید نفوذ سیاسی ایران در عراق اندکی افزایش یافته باشد، اما روابط سیاسی و اقتصادی این کشور با عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی در خاورمیانه بدون تغییر است.

حمله ایران به پایگاه های آمریکا در عراق و خروج کامل ایران از برجام نشان می دهد که تحریم های آمریکا علیه ایران بی اثر بوده است. نظر شما چیست؟

پس از خروج آمریکا از برجام  و اعمال تحریم های شدید، ایران نیز اخیراً از این توافقنامه خارج شده و غنی سازی اورانیوم را آغاز نموده است. با این حال ، ایران همچنان به بازرسان خارجی اجازه می دهد از سایتهای هسته ای خود بازدید کنند و تاکنون فعالیت های غنی سازی آن بسیار محدود بوده است. باید منتظر بود و دید. اگر ترامپ انتخابات را از دست بدهد، شاید ایالات متحده امریکا به برجام  بپیوندد و ایران نیز دوباره به این اتحاد خواهد پیوست. حتی اگر ترامپ پیروز شود اما اروپایی ها سخت تلاش کنند  تحریم های ایالات متحده امریکا علیه ایران کاهش یابد، شاید ایران دوباره به برجام بپیوندد.

هدف ترامپ از اعمال تحریم ها علیه ایران و سیاست فشار حداکثری، کاهش قدرت و نفوذ ایران در منطقه بوده است اما اکنون ما شاهد حمله ایران به پایگاههای امریکا و خروج آن از برجام هستیم و این مهم نشان می دهد گرچه تحریم ها اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده اما باعث کاهش قدرت و نفوذ ایران در منطقه نشده است.

کد خبر: ۲٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha