۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
 ایران و منطقه در مسیر دلارزدایی| لزوم راه اندازی شبکه بانکی جایگزین سوئیفت
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

ایران و منطقه در مسیر دلارزدایی| لزوم راه اندازی شبکه بانکی جایگزین سوئیفت

بسیاری از فعالان اقتصادی کشورهای منطقه معتقدند دلارزدایی، راهکار مناسبی برای تقویت مبادلات ارزی و تجاری است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، صمد حسن زاده، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره اهداف اتحادیه پایاپای آسیایی پیرامون دلارزدایی اظهار کرد: عملیاتی کردن بحث دلارزدایی در مبادلات ارزی و تجاری کشورهای عضو اتحادیه و منطقه، نیاز به زمان و زیرساخت‌های لازم و مناسبی دارد تا به تدریج به مرحله عمل در آید. در نتیجه نباید در کوتاه مدت امیدوار بود تمامی مراودات بانکی و ارزی ما با کشورهای منطقه و مورد معامله، طبق اهداف دلارزدایی و بر پایه پول ملی صورت گیرد. به هر حال حرکت و اراده خوبی در این خصوص شکل گرفته که باید توسط کشورهای همسو در منطقه به مرحله اجرا برسد.

وی با اشاره به اینکه اجرای بحث دلارزدایی در اکثر کشورهای مختلف دنیا هنوز نیاز به زمان دارد، گفت: هم اکنون بسیاری از تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی کشورهای منطقه علاقمند شدند تا مبادلات ارزی و معاملات تجاری را با پول ملی خودشان انجام دهند که ایران هم بخشی از این حرکت بزرگ است. البته برخی از کشورهای اروپایی نیز مشکلاتی را در این خصوص ایجاد خواهند کرد، چراکه آن‌ها همچنان بر دلار و یورو در مبادلات ارزی تاکید دارند و طبعا به دنبال رصد معاملات و مبادلات جهانی در شبکه‌های بین المللی مالی هستند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر حفظ اقتدار و آرمان‌های کشورمان در نقش آفرینی ایران در تجارت منطقه ادامه داد: بر خلاف سال‌های گذشته، قدرت در جهان در یک منطقه متمرکز نیست و در بسیاری از کشورها تقسیم شده است. ما هم می‌توانیم با محوریت کشورمان در اتحادیه‌های مختلف بین المللی و منطقه‌ای گام موثری در بحث دلارزدایی و تجارت بین المللی برداریم و به تدریج این هدف بزرگ را تسری بخشیم. البته این موضوع همچنان نیازمند ایجاد زیرساخت ها، ارتباطات و مسایل بانکی بین کشورهاست که به تدریج باید آماده و مهیا شود.

حسن زاده به راه اندازی شبکه پیام رسان بین بانکی به عنوان جایگزین سوئیفت اشاره کرد و گفت: شاید راه اندازی این شبکه در ابتدا با مسایل و مشکلاتی مواجه شود، اما در کل حرکت و تصمیم خوب و موثری است که می‌تواند نیاز بسیاری از کشورهای منطقه برای مبادلات ارزی و تجاری بر پایه پول ملی خودشان را فراهم کند. قطعا همکاری و تعامل کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیا در راه اندازی این شبکه، بسیار مهم و تاثیرگذار است و معتقدم باید بر توان و شایستگی مسئولان و کارشناسان اقتصادی کشورمان در این خصوص تکیه کرد.

کد خبر: ۲۲۸٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha