۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
نوسان شاخص‌های بازدهی بورس اوراق بهادار اروپا

نوسان شاخص‌های بازدهی بورس اوراق بهادار اروپا

وجود عوامل نامشخص و غیر ‌قابل پیش بینی در خصوص مسائل ژئوپلیتیک، باعث شد شاخص کل سهام بورس اوراق بهادار اروپا بیشتر روند کاهشی داشته باشد.

به گزارش بازار، قراردادهای آتی که بر روی شاخص‌های ‌بورس ‌منعقد می‌شود، یعنی قراردادهایی که تحویل دارائی پایه و سهام در آینده صورت می‌گیرد برای شاخص میانگین صنعتی داو جونز، شاخصی که عملکرد سهام ۳۰ شرکت بزرگ در بورس اوراق بهادار این کشور را در هر روز کاری ارزیابی می‌کند در معاملات امروز شش صدم درصد کاهش یافت.

قراردادهای آتی برای شاخص سهام استاندارد اند ‌پورز ۵۰۰، یکی از شاخص‌های عملکرد ‌بورس اوراق بهادار نیویورک که ‌از فهرستی متشکل از سهام ‌۵۰۰ ‌شرکت مهم در ‌بازار بورس ‌نیویورک تشکیل شده است ۱۴ صدم درصد کاهش یافت.

قراردادهای آتی برای شاخص سهام نزدک، دیگر شاخص ‌عملکرد بورس اوراق بهادار ‌نیویورک که بزرگترین بازار ‌معاملات الکترونیک سهام در ‌آمریکا است، با نیز در معاملات امروز ۲۴ صدم درصد کاهش یافت. شاخص سهام بورس ‌پاریس (cac ‌۴۰)، با شش صدم درصد افزایش یافت.

شاخص سهام بورس فوتسی ۱۰۰ لندن (ftse ۱۰۰)، که ‌در آن در هر ‌روز ‌کاری سهام ۱۰۰ ‌شرکت ‌مهم و ‌بزرگ ‌انگلیس، ارزشگذاری و ‌خرید ‌و ‌فروش ‌می شود، ۳۶ صدم درصد نسبت به پایان معاملات پیشین، کاهش یافت. شاخص سهام بورس فرانکفورت (dax ۳۰)، ۳۶ صدم درصد کاهش یافت.

شاخص سهام بورس یورواستاکس (eurostoxx ۵۰)، که در ‌آن در هر روز کاری ‌سهام ۵۰ شرکت اروپایی ارزشگذاری و خرید و فروش می‌شود، ۱۱ صدم درصد نسبت به پایان معاملات پیشین، کاهش یافت.

شاخص سهام بورس ‌یوروفرست (eurofirst ۳۰۰)، که در ‌آن در هر روز کاری ‌سهام ۳۰۰ شرکت بزرگ ‌منطقه یورو، ‌ارزشگذاری و خرید و ‌فروش می ‌شود در معاملات امروز ۲۴ صدم درصد نسبت به پایان معاملات پیشین، کاهش یافت.

شاخص سهام بورس استاکس ۶۰۰ (stoxx ۶۰۰) که در ‌آن در هر روز کاری ‌سهام ۶۰۰ شرکت کوچک، متوسط و بزرگ ‌ کشورهای اروپایی در آن ‌ارزشگذاری و خرید و ‌فروش می ‌شود و تقریبا ۹۰ درصد سهام شناور آزاد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌های اروپایی را پوشش می‌دهد، در معاملات امروز ۲۳ صدم درصد نسبت به پایان معاملات پیشین، کاهش یافت.

شورش گروه واگنر تاثیر کمی بر فعالیت بازار بورس داشت. در واقع سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بیشتر توجه خود را بر کنفرانس سالانه بانک مرکزی اروپا معطوف کرده بودند.

آمار و ارقام رسمی که هفته گذشته منتشر شد نشان داد که سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا بر فعالیت‌های اقتصادی به طور کلی و کسب و کار در آلمان تاثیر گذاشته است. به همین علت شاخص فضای کسب و کار در ماه ژوئن بیشتر از آنچه پیش بینی شده بود کاهش یافت.

کارشناسان می‌گویند تحولاتی که در روزهای اخیر در روسیه روی داد تاکنون تاثیر چندانی بر بازار نداشته است. زیرا معلوم نیست که دقیقا اوضاع و شرایط در روسیه از چه قرار است.

در بازار اوراق قرضه اروپا، نرخ سودها در نوسان بود. در این بازار، نرخ سود اوراق گواهی سپرده گذاری و مشارکت در سرمایه با سررسید ده ساله وزارت خزانه داری آمریکا، روند کاهشی بود.

نرخ اوراق گواهی سپرده گذاری و مشارکت در سرمایه با سررسید ده ساله آلمان، اقتصاد نخست اروپا، که از آن به عنوان مبنا و معیاری برای تعیین نرخ سود اوراق قرضه و بهادار دیگر کشورهای این حوزه پولی استفاده می‌شود، در معاملات امروز نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، با شش و یک دهم درصد، کاهش به دو و ۲۹ صدم درصد رسید. نرخ سود اوراق گواهی قرضه خزانه داری با سررسید ده ساله آمریکا نیز با پنج و هفت دهم واحد پایه کاهش به سه و ۶۸ صدم درصد رسید.

در بازارهای ارزی اروپا، شاخص دلار آمریکا DXY یا USDX برابر سبدی از ارزهای مهم خارجی{یورو (۵۷.۶ درصد وزن)، ین ژاپن (۱۳.۶ درصد)، پوند انگلیس (۱۱.۹ درصد)، دلار کانادا (۹.۱ درصد)، کرون سوئد (۴.۲ درصد) و فرانک سوئیس (۳.۶ درصد) }، در معاملات امروز ۲۰ صدم درصد کاهش یافت.

بررسی نوسان شاخص دلار قدرت و ضعف دلار در مقابل مجموعه‌ای از ارزهای خارجی (یا همان سبد ارزی) را نشان می‌دهد و در همین راستا میزان اعتماد و اطمینان سرمایه گذاران و کارگزاران بازار سرمایه به پول آمریکا نشان می‌دهد.

ارزش یورو برابر دلار آمریکا در معاملات امروز نسبت به پایان معاملات پیشین، با ۱۳ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات پیشین، به یک و ۹ صدم درصد رسید. ارزش پوند انگلیس برابر دلار در معاملات امروز تغییر چندانی نداشت و در حد یک و ۲۷ صدم درصد بود.

در بازارهای نفتی، قیمت نفت در بازار جهانی بیشتر روند افزایشی داشت. با این توضیح که، بهای هر بشکه نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال، هم برای تحویل در ماه آینده، با ۶۲ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات پیشین، به ۷۴ دلار و ۳۱ سنت رسید.

بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین وست تگزاس اینترمدیت‌ برای تحویل در ماه پیش رو، با ۵۲ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات پیشین، به ۶۹ دلار و ۴۸ سنت رسید.

کد خبر: ۲۲۸٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha