۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
گام بلند ۳۰ همتی تلاش با برکت برای توانمند سازی مناطق کم برخوردار؛ همکاری ۱۰ بانک عامل با بنیاد برکت
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مطرح کرد

گام بلند ۳۰ همتی تلاش با برکت برای توانمند سازی مناطق کم برخوردار؛ همکاری ۱۰ بانک عامل با بنیاد برکت

نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به بازار گفت: بنیاد برکت ۲۵ همت طی تفاهم نامه ای با بانک مرکزی و ۵ همت از محل کمک های خیرین، برای اشتغال و کار آفرینی مناطق محروم در ۱۴۰۲ اختصاص می دهد.

بازار؛ گروه ایران: «تلاش با برکت» یکی از چند طرح با برکت بنیاد است که در راستای تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید اجرایی می شود. طرحی که در نخستین سال اجرایی آن یعنی در ۱۴۰۱ از محل تفاهم ‌نامه حمایتی تسهیلاتی بنیاد برکت با بانک ها و سرمایه ۱۵۹.۲۸۲ میلیارد ریالی توانست سبب ایجاد اشتغال برای ۳۱۵ هزار نفر شود.

طرحی که دستاوردهای آن فقط به اشتغال زایی محدود نمی شود و می تواند نقش مهمی در حوزه توانمند سازی مناطق کم برخوردار و رفع مشکلات اقتصادی و حتی اجتماعی مردم محروم ایفا کند. در این راستا عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* به تازگی نخستین جشنواره تلاش با برکت برگزار شد؛ بفرمایید در این طرح قرار است ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با بازوی خود یعنی بنیاد برکت چه برنامه ای را با همکاری رئیس بانک مرکزی و روسای بانک های عامل پیش ببرد؟

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از طریق بنیاد برکت، برای اشتغال زایی و کارآفرینی در نقاط محروم به صورت گسترده وارد فعالیت شده است. ستاد اجرایی در سطح کشور برای تحقق این هدف حدود هزار تسهیل گر دارد و در کنار آن از یک شبکه مردمی ۷۰ هزار نفری بهره مند است.

هزار نفر تسهیل گر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در مناطق کم برخوردار افرادی هستند که با نیاز سنجی و بررسی ظرفیت ‌های منطقه، افرادی را که نیازمند شغل هستند شناسایی می کنند

این شبکه مردمی همگی از اعضای شورای روستایی از جمله رئیس شورا تا دهیار، بخش دار و غیره تشکیل شده است. بنابراین ۷۰ هزار نفر در امر شناسایی و به ما کمک می کنند.

این تسهیل گران نیز افرادی هستند که با نیاز سنجی و بررسی ظرفیت ‌های منطقه، افرادی را که نیازمند شغل هستند شناسایی می کنند و بعد از اهلیت ‌سنجی و آموزش، عملیات تامین مالی و تزریق پول را انجام می دهند.

* نقش بانک ها در طرح های محرومیت زدایی که بنیاد برکت در مناطق کم برخوردار بر عهده دارد چیست؟

برای رفع مشکلات مناطقی که موضوع اشتغال آن ها جدی است از ظرفیت های قانونی سیستم بانکی که در تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ دیده شده بهره بردیم. بر این اساس ۱۰ بانک برای همراهی با بنیاد برکت پای کار آمدند و خیلی خوب همراهی کردند.

هر چند در سال ۱۴۰۱ منابع مالی خیلی دیر تخصیص داده شد اما موفق شدیم حدود ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات مربوطه را به استان های کشور اختصاص دهیم

همچنین با اینکه در سال ۱۴۰۱ منابع مالی خیلی دیر تخصیص داده شد اما موفق شدیم حدود ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات مربوطه را در تمام استان های کشور و به خصوص در مناطق محروم مورد استفاده قرار دهیم و به افرادی که متقاضی کار آفرینی بودند پرداخت کنیم.

علاوه بر این، حدود ۴ هزار پرونده الان از محل منابع سال گذشته آماده پرداخت است. منابعی که تحویل بانک ها شده و در انتظار پرداخت آن ها هستیم.

* در خصوص برنامه هایی که سال گذشته در راستای توانمند سازی مناطق کم برخوردار دنبال کردید توضیح دادید بفرمایید برای سال جاری هم برنامه مشابه ای دارید؟

بله، برای امسال یعنی در ۱۴۰۲ نیز برنامه ریزی کرده ایم که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات و حدود ۵ میلیارد تومان نیز از منابعی که خیرین به صورت اهرم در اختیار ما می گذارند در راستای ادامه برنامه های سال گذشته در سال جاری سرمایه گذاری کنیم. بر این اساس قرار است با حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در حوزه اشتغال آفرینی و کار آفرینی قدم های اثرگذاری را بر داریم.

امیدواریم بتوانیم در بحث تولید ملی، توانمند سازی مناطق کمتر توسعه یافته و در مشارکت دادن مردم به صورت گسترده در اقتصاد ملی، قدم های قابل ملاحظه ای را بر داریم

همچنین در حاشیه برگزاری تلاش با برکت که با حضور رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مدیران عامل بانک های کشور اعم از دولتی و خصوصی برگزار شد دیدیم که همه آن ها پای کار آمده اند و تفاهم نامه همکاری برای امسال را هم امضا کردیم.

بنابراین در راستای هدف بزرگی که داریم امیدواریم بتوانیم در بحث تولید ملی، توانمند سازی مناطق کمتر توسعه یافته و هم در مشارکت دادن مردم به صورت گسترده در اقتصاد ملی، قدم های قابل ملاحظه ای را بر داریم.

کد خبر: ۲۲۷٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      0 0
      ستاد اجرایی فعالیت خوبی را شروع کرده و انشالله ادامه داشته باشد