۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
بیش از ۱۵۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای ایجاد مشاغل جدید| اشتغال زایی برای ۳۱۵ هزار نفر
بازار از نخستین جشنواره تلاش با برکت گزارش می دهد

بیش از ۱۵۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای ایجاد مشاغل جدید| اشتغال زایی برای ۳۱۵ هزار نفر

تاکنون از محل تفاهم ‌نامه حمایتی تسهیلاتی بنیاد برکت با بانک های عامل ۱۵۹ هزار و ۲۸۲ میلیارد ریال در راستای ایجاد اشتغال برای ۳۱۵ هزار نفر پرداخت شده است.

بازار؛ گروه ایران: نخستین جشنواره تلاش با برکت با حضور عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی کشور، محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت، محسن کوشش ‌تبار معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ‌ای وزارت کشور و جمعی از مدیران بانک های خصوصی و دولتی کشور برگزار شد.

محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین اهداف طرح های اشتغال زایی پرداخت تسهیلات به تسهیل گران است گفت: طبق بررسی های صورت گرفته تاکنون از محل تفاهم ‌نامه حمایتی تسهیلاتی بنیاد برکت با بانک های عامل ۱۵۹ هزار و ۲۸۲ میلیارد ریال پرداخت شده است. این تسهیلات سبب ایجاد اشتغال برای ۳۱۵ هزار نفر شده است.

ایجاد ۴۰۰ هزار شغل جدید با کمک بانک های عامل

عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در جشنواره تلاش با برکت با اشاره به دستاوردهای همکاری بانک مرکزی و بانک های عامل در طرح های اشتغال زایی بنیاد برکت بیان داشت: از طریق تفاهم نامه ای سال گذشته میان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با ۹ بانک و یک صندوق قرض‌الحسنه منعقد شد، موفق شدیم ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد اشتغال فراهم کنیم. البته در این مسیر منابع مالی بیشتری صرف شده است که بخشی از آن از منابعی است ستاد اختصاص داده است.

نوروزی: در سال ۱۴۰۱ در مجموعه ستاد موفق شدیم ۴۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کنیم

وی با اشاره به حجم اشتغالی که سال گذشته ایجاد شد اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ در مجموعه ستاد موفق شدیم ۴۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کنیم. همچنین منابع ایجاد شغل در حمایت ‌های یاد شده از ۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات را برای مشاغل خرد و خانگی در بر می گیرد. همچنین برای بنگاه‌ های بزرگ تر نیز ۳.۵ تا ۴ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

نوروزی با اشاره به اینکه برای شناسایی کسب و کارهای دارای ظرفیت برای ایجاد شغل ادامه داد: برای شناسایی ظرفیت های منطقه ای از ظرفیت شبکه ‌ای هزار تسهیل گری که در تمام استان ‌های کشور به طور فعال مستقر هستند بهره مند می شویم تا مشاغلی که توان و نیاز به فعالیت و گسترش دارند را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اهدافی که در سال جاری برای توسعه هرچه بیشتر طرح های اشتغال زایی دنبال می شود تاکید داشت: امسال به کمک بانک‌ ها حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان و از محل دارایی منابع داخلی ستاد نیز به همین نسبت منابع مالی اختصاص خواهیم داد تا بتوانیم با حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی توسعه اشتغال در مناطق محروم را گسترش دهیم.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره ریزش خیلی کم مشاغل تحت حمایت بنیاد برکت تصریح کرد: مشاغلی که تا به امروز ایجاد شده از پایداری بالایی برخوردار است. همچنین بنیاد برکت هم همواره کسب و کارهایی که مورد حمایت قرار داده را مورد بررسی قرار می دهد.

وی افزود: خوشبختانه تا امروز تمام مشاغل و کارگاه‌ هایی که ایجاد کرده ایم تنها ۳ درصد ریزش داشته است. بنابراین ۹۷ درصد مشاغلی که ایجاد شده اند پایداری بالایی برخوردار هستند. البته در تلاش هستیم همین ۳ درصد ریزش هم نداشته باشیم.

شرایط برای اهدای تسهیلات تسهیل می شود

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز با تشکر از فعالیت ‌های مثبت و تاثیرگذار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بیان داشت: دستاوردها و فعالیت های بنیاد برکت به خوبی مشخص است. همچنین با توجه به سطح فعالیت، تنوع مدیریت و جمعیت تحت پوشش این بنیاد شاهد هستیم که برای هر کار خود یک برنامه جامع و مشخص دارد.

وی افزود: بنده به این باور رسیده ام که وقتی پولی به فعالیت ‌های اشتغال خرد در بنیاد برکت اختصاص داده می شود در محل مناسب سرمایه گذاری می شود. همین موضوع بالاترین موفقیت برای سیستم بانکی است که منابعی اختصاص می دهد سبب اشتغال و رفع محرومیت شود. همچنین وقتی امروز از برخی از غرفه ‌های اشتغال بنیاد برکت در نمایشگاه تلاش با برکت بازدید داشتیم از اینکه آن ها با ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار توانستند برای خود و چندین خانواده اشتغال زایی کنند و حتی صادرات داشته باشند بسیار امیدوار شدم.

فرزین: همین هفته گذشته مصوبه افزایش سقف تسهیلات کارت اعتباری از ۲۰۰ به ۳۰۰ میلیون ابلاغ شد

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همانطور که می‌ دانید در اقتصاد یک ایده وجود دارد که می‌ گوید بزرگ زیباست؛ یعنی باید از بنگاه‌ های اقتصادی بزرگ حمایت کرد. در مقابل ایده ای دیگر می ‌گوید کوچک زیباست؛ اهمیت زیبایی طرح‌ های کوچک را می‌ توان در همین فعالیت های بنیاد برکت مشاهده کرد. منابعی که چقدر موثر هستند و چه اثراتی در معیشت و زندگی مردم دارند.

فرزین با اشاره به اقدام مهم بانک مرکزی در سال جاری که چندی پیش آیین نامه آن ابلاغ شد بیان داشت: یک ماه قبل آیین نامه افزایش تسهیلات قرض ‌الحسنه خرد از ۲۰۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان و برای شرکت‌ های کوچک از ۵۰۰ میلیون به ۷۰۰ میلیون تومان ابلاغ شد. علاوه بر این همین هفته گذشته هم مصوبه افزایش سقف تسهیلات کارت اعتباری از ۲۰۰ به ۳۰۰ میلیون ابلاغ شد.

وی با تاکید بر اینکه اهدای تسهیلات تسهیل تر می شود افزود: مردم همواره از دشواری ‌های ضامن‌ های متعدد ناراضی هستند. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی کسب و کارهای خرد می توانند تنها با یک ضامن تسهیلات را دریافت کنند و در این راستا نیز از بانک‌ها درخواست دارم از متقاضیان بیش از یک ضامن درخواست نکنند.

فرزین اضافه کرد: همچنین مشوق ‌هایی برای بانک‌ ها در نظر خواهیم گرفت که بتوانند راحت ‌تر تسهیلات خود را بدون محدودیت‌ های نظام پولی در اختیار مردم قرار دهند. بنابراین اهدای تسهیلات را از محدودیت هایی که در راستای کنترل تورم است خارج خواهیم کرد.

افزایش حجم سرمایه های مشاغل خرد و کوچک

محسن کوشش ‌تبار معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ‌ای وزارت کشور نیز در ادامه جشنواره تلاش با برکت بیان داشت: بنیاد برکت نمونه بارز خدمت رسانی به مردم است. وقتی آرزوی چندین ساله فردی را در زمینه کار و تلاش او با تسهیلات برآورده می‌ کنید، چه چیزی می‌ تواند جایگزین چهره شاد و امیدوار او باشد؟

کوشش ‌تبار: امسال ۱۰۰ همت تسهیلات برای خدمت ‌رسانی به کسانی که در مشاغل خرد و کوچک فعال هستند پیش ‌بینی شده است

وی با اشاره به افزایش تسهیلاتی که قرار است در اختیار کسب و کارهای خرد و کوچک قرار بگیرد افزود: تسهیلاتی که سال ۱۴۰۱ در اختیار کسب و کارهای خرد و کوچک قرار گرفت از ۲۸ همت به ۱۰۲ همت رسید. همچنین امسال ۱۰۰ همت تسهیلات برای خدمت ‌رسانی به کسانی که در این حوزه فعال هستند پیش ‌بینی شده است.

کوشش تبار با اشاره به ضرورت تخصیص مناسب اعتبارات قرض الحسنه به کسب و کارهای خرد و کوچک ادامه داد: به استانداران در سراسر کشور که با حوزه اشتغال‌ زایی بنیاد برکت و نظام بانکی ارتباط دارند توصیه می ‌کنم که از انحراف تسهیلات اشتغالزایی به حد اعلای خود جلوگیری کنند. البته بر اساس گزارش های رسیده مردمی که وام‌های اشتغال را دریافت کردند اهلیت لازم را داشته اند و تسهیلات را برای مصارف درست استفاده کرده اند.

گفتنی است این رویداد که به منظور تحقق شعار سال مهار تورم و رشد تولید برگزار شد ضمن برگزاری نمایشگاه دستاوردها، از بانک های عامل به پاس همکاری های خوب و کارآفرینان نمونه کشوری نیز تجلیل به عمل آمد.

کد خبر: ۲۲۷٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha