۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
اجرای بیش از ۱۵۰۰ طرح حمایتی در حوزه کسب و کارها؛ بنیاد برکت به دنبال اشتغال پایدار در مناطق محروم
مدیرعامل بنیاد برکت مطرح کرد

اجرای بیش از ۱۵۰۰ طرح حمایتی در حوزه کسب و کارها؛ بنیاد برکت به دنبال اشتغال پایدار در مناطق محروم

ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت گفت: تاکنون ۴۷۵ طرح بنگاه محور، ۷۷۵ طرح تسهیلات محور در حوزه بنگاه های متوسط و بزرگ و ۳۰۰ هزار طرح اشتغال اجتماع محور از سوی بنیاد برکت انجام شده است.

بازار؛ گروه ایران: محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت در نخستین جشنواره تلاش با برکت در خصوص هدف از تشکیل این بنیاد در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بیان داشت: بنای تشکیل بنیاد برکت در حدود ۱۶ سال گذشته بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در راستای رفع مشکلات محرومان پایه گذاری شد.

وی افزود: برای مثال رفع مشکلات هزار روستا هدف قرار داده شد. رهبری در بخشی از سخنان شان تاکید کردند که چقدر خوب است که هزار نقطه آباد شود یا هزار مدرسه در کشور ساخته شود. بنابراین این دستگاه را برای این کار آماده کنید.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به اینکه نام این بنیاد از قرآن کریم گرفته شده است ادامه داد: ماموریتی که برای بنیاد برکت تعریف شد به عنوان نماد اشتغال زایی و محرومیت زدایی در کشور، بر اساس پیشرو بودن و نوآوری، جریان سازی و اعتماد آفرینی برای مردم در نظر گرفته شد.

بنیاد برکت با توانمند سازی ۴۷۰ شرکت تحت حمایت، از ۳۱۰ شرکت خارج شده است

ترکمانه با اشاره به فعالیت هایی که بنیاد برکت از ابتدای فعالیت خود در حوزه اقتصادی آغاز کرد تاکید کرد: تا سال ۱۳۹۵ در طرح‌ های اقتصادی با ایجاد بنگاه‌ های کوچک و متوسط مشارکت داشتیم؛ یعنی بنیاد برکت از حدود ۱۵ سال گذشته به عنوان یک شتاب دهنده در طرح ‌های اقتصادی وارد می شد و کمتر از ۴۹ درصد سهام شرکت های شرکت کننده در طرح‌ ها را بر عهده می گرفت و تضمین مالی انجام می داد. سپس بعد از رشد مالی قابل توجه و حدود ۴ یا ۵ سال حضور در مجموعه اقتصادی از آن خارج می شد.

وی با اشاره به اینکه بنیاد برکت تاکنون حدود ۴۷۰ شرکت را به شکل فوق مورد حمایت قرار است بیان داشت: تاکنون بنیاد برکت مشارکت خود از ‌ ۳۱۰ شرکت خاتمه داده است. این شیوه از حمایت ادامه پیدا کرد تا در سال ۹۶ طرح ‌های تسهیلات محور بنیاد برکت ارتقا یافت، سال ۹۷ نیز یک تحول جدی در بنیاد برکت رخ داد و با مطالعاتی که در حوزه توانمند سازی محرومان در سراسر کشور انجام شد، طرح ‌های اقتصادی اجتماع‌ محور را با این هدف که خود مردم را درگیر ایجاد کسب و کار خودشان کند راه‌ اندازی کرد.

ترکمانه افزود: اشتغال های خرد و خانگی و کسب و کارهای کوچک را به فعالیت های بنیاد برکت اضافه کردیم و یک جریان گسترده ای از خدمات که نمونه های آن در جشنواره تلاش با برکت در معرض دید عموم قرار گرفت آغاز شد. جریان اقتصادی و اجتماع محوری که توانست حلقه های توانمند سازی را به طور کامل شکل دهد. یعنی ما از مشاغل خرد و خانگی شروع می کنیم و به کسب و کارهای متوسط تا بنگاه ها در راستای تقویت آن ها ورود می کنیم تا توسعه یابند.

حمایت مالی بنیاد برکت از کسب و کار ها

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به دستاوردهای چندساله بنیاد برکت در حوزه تقویت کسب و کارها کمک به توسعه آن ها بیان داشت: در بنیاد برکت، طرح های صبا، ‌ آسمان، آفتاب، کارگاهی، حمایت تسهیلاتی و به صورت مشارکت مدنی، حقوق و مبادله ای و غیره به عنوان مدل هایی که مورد حمایت قرار می دهیم در چهار قسمت پیش بردیم. این چهار قسمت شامل طرح های خرد و خانگی که تسهیلات آن تا ۱۲۵ میلیون تومان و حجم کل سرمایه گذاری آن تا ۳۰۰ میلیون تومان می رسد. البته امسال این اقدامات در حوزه قرض الحسنه افزایش یافته است.

افرادی که نیازمند شغل هستند را شناسایی کرده و بعد از اهلیت ‌سنجی، آموزش برای آن ها تامین مالی و تزریق پول انجام می ‌شود

ترکمانه افزود: تسهیلات بنگاه‌ های خرد و کارگاه‌ های کوچک تا ۵۰۰ میلیون تومان با حجم کل سرمایه‌ گذاری تا یک و نیم میلیارد تومان پیش بینی شده است. همچنین در مورد بنگاه‌ های کوچک نیز از یک و نیم تا ۵ میلیارد تومان و سرمایه ‌گذاری کل ۱۵ میلیارد تومان است. بنگاه‌ های بزرگتر نیز با ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات و یا مشارکت بنیاد و حجم کل سرمایه‌ گذاری ۹۰ میلیارد تومان است. خروجی این کارها در کشور باعث شده تا نهادی برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم شکل بگیرد و ظرفیت مردمی با توجه به شبکه تسهیل گری هزار نفره پای کار آمده است.

وی ادامه داد: تسهیل گران بنیاد برکت افرادی هستند که به مردم مراجعه می ‌کنند و ابتدا نیاز سنجی در منطقه انجام می‌ دهند و بر اساس ظرفیت ‌های آنجا و همکاری دستگاه‌ هایی که در آن منطقه فعالیت دارند مانند شورای محله و معتمدین محله، افرادی که نیازمند شغل هستند را شناسایی کرده و بعد از اهلیت ‌سنجی، آموزش می‌ دهند و پس از آن تامین مالی و تزریق پول انجام می ‌گیرد.

مدیرعامل بنیاد برکت تاکید کرد: ۱۲ مرحله برای ایجاد یک شغل در بنیاد برکت داریم که یکی از آن ها تامین مالی است. مهمترین اقدامی که انجام می دهیم این است که بعد از طی کردن تمام این مراحل، تا سه سال این طرح اشتغال زایی را رصد می کنیم و مطمئن می شویم که طرح پایداری است. بنابراین اگر مشکلی در مراحل طرح ایجاد شود در رفع آن ها کمک می کنیم. حتی اگر نیاز به توسعه داشته باشند نیز به آن ها کمک می کنیم.

اشتغال آفرینی تا ساخت مدرسه و مسجد در مناطق کم برخوردار

ترکمانه بیان داشت: الان طرح هایی داریم که از خرد و خانگی شروع کردند و تبدیل به بنگاهی که با آن ها مشارکت می کنیم شدند؛ یعنی سرمایه شان به چندین میلیارد تومان رسیده است و جزو شرکای بنیاد برکت هستند.

وی با اشاره به اینکه تا امروز تعداد طرح هایی که در بنیاد برکت انجام شده است افزود: تاکنون ۴۷۵ طرح بنگاه محور انجام شده که ۳۱۰ طرح به کار آفرینان واگذار شده و از آن ها خروج کردیم. همچنین ۷۷۵ طرح نیز به صورت تسهیلات محور در حوزه بنگاه های متوسط و بزرگ حمایت کرده ایم.

در حوزه اشتغال اجتماع‌ محور بیش از ۳۰۰ هزار طرح اجرا کرده ایم

مدیرعامل بنیاد برکت ادامه داد: در حوزه اشتغال اجتماع‌ محور بیش از ۳۰۰ هزار طرح اجرا کردیم، ۱۴ هزار روستا تحت پوشش این طرح‌ ها قرار گرفتند و حدود ۹۰ درصد شهرستان‌ های کشور تحت پوشش طرح‌ های اشتغال بنیاد برکت قرار گرفتند که بنا داریم این عدد را به ۲۰ هزار روستا برسانیم که ۷۰ درصد جمعیت روستایی کشور را در خود جای داده و تمام شهرستان های کشور را به طور کامل پوشش دهیم.

وی تاکید داشت: علاوه بر اقداماتی که به آن ها اشاره شد در حوزه های عمرانی نیز تا به امروز ۲ هزار مدرسه ساخته شده و تحویل آموزش و پرورش شده است. البته ساخت ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه هدف گذاری کرده ایم. همچنین ۲ هزار و ۱۶۵ مسجد و ۵۲ هزار پروژه مسکن محرومان با تحویل ۴۷ هزار واحد از جمله برنامه های بنیاد برکت است.

ترکمانه افزود: ساخت و تکمیل ۲۰ بیمارستان را انجام داده ایم که جزو بیمارستان های شاخص کشور هم شناخته می شوند. همچنین بیش از ۲۳۰ مرکز جامع بهداشت و خانه سلامت در سراسر کشور حمایت شده است. علاوه بر این فعالیت هایی که در حوزه بیمه روستایی و حمایتی در مواقع بروز حوادث طبیعی هم ۱۰ استان کشور را تحت پوشش داریم.

کد خبر: ۲۲۷٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha