۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۶
 سیاست تثبیت اقتصادی اقدامی اثرگذار در جهت کنترل تورم و رونق تولید
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

سیاست تثبیت اقتصادی اقدامی اثرگذار در جهت کنترل تورم و رونق تولید

استاد دانشگاه گفت: سیاست تثبیت اقتصادی، اقدامی برای هموار کردن متغیرهای اقتصادی برای کاستن از تکانه‌های نوسان اقتصادی است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، علی اکبر عرب مازار، استاد دانشگاه و صاحب‌نظر اقتصادی، سیاست تثبیت اقتصادی را اقدامی اثرگذار در جهت کنترل تورم و رونق تولید دانست و گفت: سیاست تثبیت اقتصادی، اقدامی برای هموار کردن متغیرهای اقتصادی برای کاستن از تکانه‌های نوسان اقتصادی است. نوسان جزو جدایی ناپذیر تمامی مکاتب اقتصادی است، اما آنچه در این میان مهم است کنترل کاستی‌های ناشی از این نوسانات در حد قابل قبول است.

وی افزود: نوسان در اقتصاد تمامی کشورها وجود دارد و دراین شرایط تمامی کشورها به سیاست تثبیت روی می‌اورند و لذا در تمامی کتب اقتصادی آمده که در شرایط نوسان اقتصادی باید شیب نوسان کاسته شود تا اقتصاد اثرپذیری کمتری داشته باشد و این با تثبیت متفاوت است.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی تحلیل‌ها از سیاست‌های ارزی تاکید کرد: در تحلیل‌ها باید حتما عامل تحریم مورد توجه قرار گیرد و سپس راه حل ارائه شود چراکه در مدل سازی باید حتما با پیش فرض تحریم‌ها نسبت به ارائه راه کار برای کاستن از شوک‌های اقتصادی اقدام شود.

عرب مازار با بیان اینکه بخش عمده نوسانات ارزی ناشی از بازار غیر رسمی یا بازار سیاه است گفت: خوشبختانه بانک مرکزی اقدامات خوبی در زمینه کنترل بازار ارز انجام داده است، اما در شرایط کنونی انچه بسیار حائز اهمیت است عمق بخشی به بازار رسمی ارز است چراکه اگر کماکان نرخ بازار غیر رسمی نرخ مرجع باشد ادامه کار مرکز مبادله کارایی چندانی نخواهد داشت چراکه ملاک اصلی محاسبات نرخ ارز بازار غیر رسمی خواهد بود.

استاد اقتصاد تاکید کرد: باید تلاش شود تا نرخ ارز مرجع از بازار غیر رسمی به بازار رسمی منتقل شود و این تنها کانالی است که باید روی آن متمرکز شد در غیر این صورت تمامی اقدامات بی ثمر خواهد بود و بازار غیر رسمی همچنان علامت دهی خود را به اقتصاد انجام می‌دهد و آثار انتظارات تورمی خود را برجا خواهد گذاشت.

عرب مازار در ادامه با اشاره به نقش نقدینگی در کنترل تورم گفت: در شرایط کنونی باید پیش از اینکه نگران حجم نقدینگی باشیم باید نگران مدیریت نقدینگی بود چرا که هم اکنون تمامی اقدامات بر رصد و پایش حجم نقدینگی متمرکز شده است و این کافی نیست لذا در شرایط کنونی اقتصاد ایران نیازمند مدیریت نقدینگی است و در این صورت شاهد به ثمر نشستن سیاست انقباضی اتخاذ شده بدون لطمه به تولید خواهیم بود.

کد خبر: ۲۲۷٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha