۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
برق پشتیبان تولید است| رشد سودآوری صنایع فولادی در بورس و مصرف بالای انرژی برخلاف جهان
جوابیه توانیر؛

برق پشتیبان تولید است| رشد سودآوری صنایع فولادی در بورس و مصرف بالای انرژی برخلاف جهان

در سال‌های اخیر واردات تجهیزات دست دوم و با راندمان پایین از سایر کشورهایی که به دنبال نوسازی صنایع خود بودند، شدت گرفته است.

به گزارش بازار، شرکت توانیر در پاسخ به گزارشی با عنوان «دولت برق صنایع را قطع نکند/۶ میلیارد دلار خسارت فولاد در سال گذشته» به نقل از آقای حمیدرضا صالحی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، توضیحاتی به شرح ذیل برای خبرگزاری بازار ارسال کرد.

۱- براساس آمارهای رسمی ترازنامه انرژی، رشد شدت انرژی (شاخص کارایی مصرف انرژی در یک کشور) در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ باعث شده تا ایران ششمین کشور جهان به لحاظ شدت مصرف انرژی باشد این شاخص بیانگر آن است که برای تولید یک واحد محصول، چه میزان انرژی مصرف می‌شود. در حال حاضر به دلیل قیمت ارزان انرژی، صنایع رغبتی برای بهینه‌سازی انرژی و بکار بستن راهکارهای صحیح مدیریت انرژی ندارند و همین موضوع باعث شده مصرف انرژی صنایع در ایران گاه تا نزدیک ۴۰ درصد نیز از صنایع مشابه دنیا بیشتر باشد.

۲- در سال‌های اخیر واردات تجهیزات دست دوم و با راندمان پایین از سایر کشورهایی که به دنبال نوسازی صنایع خود بودند، شدت گرفته است درحالی که استفاده از تجهیزات با راندمان پایین در سایر کشورها به دلیل قیمت بالای انرژی به صرفه نیست، این تجهیزات با صرف ارزی که می‌بایست صرف بازسازی کشور شود، وارد ایران شد و اکنون مصرف انرژی ایران را به شدت افزایش داده است.

۳- همچنین در حالی که براساس قانون می‌بایست با همکاری وزارتخانه های نیرو و صمت، تمام مدیران صنعتی کشور و مدیران انرژی صنایع، دوره‌های آموزشی بهینه‌سازی انرژی را می‌گذراندند، از میان ۷۵ هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی، تنها ۶ هزار مدیر صنعتی اقدام به آموزش کرده‌اند.

۴- بررسی های صورت گرفته و با استناد به جدول ذیل، در حال حاضر صنایع فولادی ایران با مصرف ۶۶۰ تن معادل نفت خام به ازای هر تن فولاد، دومین کشور پرمصرف دنیا در این خصوص به شمار می رود در حالی که کشورهایی مانند ترکیه، ایتالیا، مکزیک و ... سه برابر انرژی کمتری برای تولید فولاد مصرف می کنند.

رشد سودآوری صنایع فولادی در بورس و مصرف بالای انرژی برخلاف جهان

۵- در حالی مصاحبه شونده محترم از زیان صنایع فولادی سخن می گوید که جناب آقای محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل محترم شرکت فولاد مبارکه در مورخ ۱۵/۲/۱۴۰۲ در نشستی خبری که نسخه ای از آن در روزنامه آرمان ملی به چاپ رسید، تاکید کرده است: فولاد مبارکه را باید با الگوهای موفق جهانی از جمله پوسکوی کره مقایسه کرد. گفته می‌شود که بهترین تولید کنندگان فولاد جهان بین ۱۰ تا ۱۳ درصد سود می‌دهند و چگونه است که فولاد مبارکه با تکنولوژی پایین تر و به مراتب قدیمی تربه طور میانگین ۳۵تا ۴۰ درصد یعنی حدود سه برابر حاشیه سود دارد؟ پس این سود حاصل گران فروشی است و ایجاد شبهه می‌کنند که این نشات گرفته از همان رانت است. این دوستان مطلبی را در نظر نمی‌گیرند و آن اینکه عملکرد هر شرکتی را می‌بایست با اقتضائات و شرایط اقتصادی کشوری که در آن قرار گرفته تحلیل نمود. در اینجا باید میزان سود دهی را کنار تورم ساختاری موجود قرار دهیم. متأسفانه طی سالهای اخیر در کشور ما شاهد تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی هستیم. اگر شرکت پوسکوی کره ۱۳ درصد سود می‌دهد، در کشوری این میزان سود را دارد که ۲.۵ درصد نرخ بهره و به همین میزان هم نرخ تورم دارد و بیش از ۵ برابر نرخ تورم خود سود داده است و اگر فولاد مبارکه بخواهد ۵ برابر نرخ تورم کشور سود دهد باید بالای ۲۰۰ درصد حاشیه سود داشته باشد.

۶- بررسی ترازنامه انرژی شرکت مذکور و بسیاری از شرکت های فولادی در سایت کدال بیانگر آن است که در سال گذشته، نه تنها صنایع فولادی با زیان همراه نبوده اند بلکه به لطف تغییر و نوسان نرخ ارز و محاسبه فولاد و محصولات فولادی با قیمت های جهانی، سودهای سرشاری داشته اند.

۷- از ابتدای استقرار دولت سیزدهم، وزارت نیرو با همکاری وزارت صمت و توافق با صنایع بزرگ و معدنی، اقدام به انعقاد توافق نامه سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه نمود و به این صورت نیروگاه هایی که توسط خود صنایع احداث می شوند، پس از بهره برداری خواهند توانست برق مورد نیاز سرمایه گذاران خود را تامین و حتی در صورت مازاد، برق را به شبکه بفروشند.

۸- آمارهای رسمی و مصرف برق نشانگر آن است که در سال گذشته مصرف برق صنایع با رشد بیش از ۱۰ درصدی مواجه بود به طوری که بخش پتروشیمی ۳۰ درصد آلومینیوم کشور ۱۸ درصد، بخش فولاد کشور ۸ درصد و سیمان ۵.۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد مصرف برق داشته اند.

کد خبر: ۲۲۷٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha