۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
۱۱ هزار گروه مردمی با «احسان» در سراسر کشور محرومیت زدایی می کنند؛ گروه های جهادی تخصصی تر می شوند
معاون حمایت های اجتماعی بنیاد احسان:

۱۱ هزار گروه مردمی با «احسان» در سراسر کشور محرومیت زدایی می کنند؛ گروه های جهادی تخصصی تر می شوند

میرمحمد صادقی معاون حمایت های اجتماعی بنیاد احسان به بازار گفت: ۱۱ هزار گروه مردمی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سراسر کشور نسبت به محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار اقدام می کنند.

بازار؛ گروه ایران: بنیاد احسان به عنوان یکی از بازوهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) همواره در راستای کمک رسانی به خانواده های محروم و نیازمند، ارائه خدمات درمانی رایگان به مناطق کم برخوردار، فراهم کردن شرایط تحصیل برای دانش آموزانی که از زیرساخت های تحصیل در منطقه خود برخوردار نیستند و غیره فعالیت می کند.

هر چند فعالیت های این نهاد، اجتماعی محور است اما مسئولیت های اقتصادی را هم با هدف رفع مشکلاتی اجتماعی بر عهده دارد. از این رو می توان ادعا کرد بنیاد احسان با داشتن برنامه ‌های متعدد و همکاری با سازمان‌ های مختلف، توانسته است در جهت بهبود کیفی زندگی افراد محروم و نیازمند تلاش کند. بنابراین این نهاد همواره به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌ های مردمی در ایران شناخته می شود.

برگزاری ۱۵ پویش مردمی محرومیت زدا

سید امیرحسین میرمحمد صادقی معاون حمایت های اجتماعی بنیاد احسان در خصوص فعالیت های اخیر این نهاد مردمی به بازار گفت: همانطور که مشخص است بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نقش محرومیت زدایی ایجاد شده و هدف آن نیز توجه به حوزه اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام است. البته در بخش هایی به حوزه های زیرساختی و سلامت نیز توجه دارد اما بیشتر رفع مشکلات در حوزه های اجتماعی و نرم افزاری اجتماعی بر عهده بنیاد احسان است.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی در بنیاد احسان حرکت با گروه های مردمی است افزود: با این تفاسیر برنامه ریزی برای مردم و خواست مردم در درجه دوم قرار می گیرد؛ چرا که در درجه اول بنیاد احسان برنامه دارد تا به گروه هایی که برای مردم کار می کنند توجه داشته باشد.

در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ پویش و رزمایش برگزار شد که موضوع آن ها از دل گروه های مردمی بیرون آمده است

میرمحمدصادقی با اشاره به خدمات و دستاوردهای بنیاد احسان در سال گذشته ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ پویش و رزمایش برگزار شد که موضوع آن ها از دل گروه های مردمی بیرون آمده است. برای مثال برای پویش لبخند احسان که در حوزه دندانپزشکی است، گروه های مردمی مختلف که در حوزه درمان در مناطق مختلف فعالیت داشتند گزارش های مختلفی ارائه دادند.

وی افزود: گزارش هایی که حاکی از بالا بودن هزینه های دندان پزشکی است و بر اساس آن مردم مناطق کم برخوردار کمتر می توانند به سلامت دندان هایشان اهمیت بدهند. بنابراین این موضوع را به عنوان پویش لبخند احسان در نظر گرفتیم که گروه های مختلف مردمی در این حوزه خیلی قوی و ساختارمند همچنان کار می کنند. پویشی که درتمام استان های کشور اجرایی می شود.

رفع مشکلات و توانمندسازی مردم مناطق مرزی

معاون حمایت های اجتماعی بنیاد احسان با اشاره به اینکه دربرگیری پویش هایی که بنیاد احسان بر عهده گرفته بر اساس نیازسنجی ای که انجام می دهد بیان داشت: برای مثال پویش تنش های آبی با موضوع هزینه های خرد آب، در راستای تامین آب آشامیدنی در استان هایی که با چالش تامین آب مواجه هستند راه اندازی شده است. پویشی که بیشتر در استان های جنوبی و مناطقی که درگیر تنش آبی هستند اجرا شده و توانسته حداقل تامین آب را تا ۲ برابر افزایش دهد.

میرمحمدصادقی افزود: همچنین پویش سرزمین احسان نیز با محوریت محرومیت زدایی از مناطق مرزی در راستای جلوگیری از تخلیه مناطق مرزی در حال اجرا است. این پویش برای حمایت بیشتر از مردم مناطق مرزی شکل گرفته است.

وی در خصوص محرومیت زدایی در پویش سرزمین احسان چگونه انجام می گیرد؟ پاسخ داد: برای پویش سرزمین احسان، یک سری از روستا ها را هدف گذاری کردیم که در بحث گاز رسانی با مشکل مواجه بودند. سپس با انجام عملیات بررسی هزینه ها، توان بنیاد، حمایت گروه های مردمی و دولت، عملیات گازرسانی به آن روستاها را انجام دادیم؛ یعنی از مردم تا مسئولان را برای رفع مشکلات مردم به خط کردیم.

معاون حمایت های اجتماعی بنیاد احسان افزود: هرچند تا پیش از تشکیل بنیاد احسان تعداد گروه های مردمی خدمات رسان در مناطق محروم به سختی به ۴۰۰ یا ۵۰۰ گروه می رسید اما امروز می توان گفت با حمایت های این نهاد مردمی تعداد گروه های جهادی بنیاد احسان به ۱۱ هزار گروه در سراسر کشور رسیده است.

بنیاد احسان واسطه گروه های مردمی و سازمانی

میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه هر کدام از گروه های مردمی تخصص های متفاوتی دارند و در مناطق خود به خوبی خدمت رسانی کنند بیان داشت: به رغم ظرفیت های بالای این گروه های جهادی اما گاهی اوقات توانمندی های آن ها دیده نمی شود یا حتی نمی توانند با سازمان ها تعامل مناسب داشته باشد. حتی گاهی اوقات فعالیت های آن ها منع قانونی دارد. بنابراین بنیاد احسان در چنین مواقعی حضور می یابد و مشکلاتی که پیش روی گروه های خدمت رسان است را به نحوی مرتفع می سازد.

معاون حمایت های اجتماعی بنیاد احسان افزود: البته گاهی برخی از این گروه ها به قدری توانا هستند که نیاز است از ظرفیت های آن ها در استان های دیگر هم بهره مند شد. بنابراین آن ها را به مناطق دیگر هم می بریم و از ظرفیت هایشان برای توانمندسازی سطح وسیع تری از کشور بهره مند می شویم.

۲ هزار گروه آموزشی باحدود ۱۳ برنامه متنوع در سراسر کشور در راستای تحقق عدالت آموزشی برگزار شده است

وی با اشاره به اینکه با حضور گروه های تخصصی یک سری قرارگاه های تخصصی در بنیاد احسان تشکیل شده بیان داشت: از حدود ۲ سال و نیم پیش قرارگاه های تخصصی بنیاد احسان شکل گرفتند که ثمره آن امروز ۷ قرارگاه فعال در سراسر کشور است.

معاون حمایت های اجتماعی بنیاد احسان ادامه داد: یک سری از گروه های تخصصی در حوزه عدالت آموزشی، درمان، بانوان، اعتیاد و غیره کار می کنند. برای مثال قرارگاه عدالت آموزشی بر روی موضوع آموزش برابر در مناطق کم برخوردار تر کار می کند و با وزارت خانه های مربوطه هم ارتباطات خوبی دارند. در این راستا حدود ۲ هزار گروه آموزشی فعالیت دارند و حدود ۱۳ برنامه مختلف نیز طراحی کرده اند.

وی تاکید کرد: همه هدف در بنیاد احسان این است که بتوانیم شبکه های مردمی به وجود آمده را تقویت کنیم و سپس هر زمان که نیاز کمک داشتند وارد میدان شویم. بنابراین بنیاد احسان هر کجا که گروه های مردمی نیاز به تقویت و پخته شدن ایده ها، پا درمیانی بین سازمان ها و ارگان ها و غیره است ورود می کند. برای مثال در مورد واکسیناسیون اگر گروه های مردمی پای کار نمی آمدند معلوم نبود تا چه زمانی درگیر کار باشیم.

بنیاد احسان به عنوان خیریه خیریه ها

معاون حمایت های اجتماعی بنیاد احسان با اشاره به چشم انداز آتی فعالیت های این نهاد اجتماعی بیان داشت: از ۲ سال پیش برنامه توسعه پویش و رزمایش های جهادی را آغاز کرده ایم و برنامه داریم امسال تعداد آن ها را از ۱۳ پویش به ۲۰ پویش افزایش دهیم.

میرمحمدصادقی افزود: امسال قرار است یک سری از پویش ها در مقایسه با سال های گذشته با ابتکارات بیشتری برگزار شود. برای مثال در مورد پویش اربعین، سال های گذشته ستاد اجرایی موکب راه اندازی می کرد و الان دوسالی می شود که به جای موکب، سعی در رفع خلاهای برگزاری این رویداد دارد. برای مثال کارخانه یخ راه اندازی و در حوزه تامین آب و برق ورود کرده است. بنابراین فعالیت پویش ها و رزمایش ها کیفی تر شده است.

وی ادامه داد: بنیاد احسان به عنوان خیریه خیریه ها و پشتیبان خیریه ها شناخته می شود. ما الان دنبال این هستیم که با توجه به ارتباطی که با گروه های مردمی داریم و بازخوردها و رفت و آمدهایی که داریم بتوانیم در اکوسیستم های گروه های مردمی بخشی از رهبری فکری و پشتیبانی را به دست بگیریم. البته ورود بنیاد به این حوزه ها نه به عنوان اینکه بخواهد تصدی گری کند بلکه در حوزه تسهیل گری ورود خواهد کرد تا اثرگذار باشد.

کد خبر: ۲۲۷٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha