۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
 اقتصاد انگلیس در دام «چرخه نابودی» افتاد
به واسطه کسری سرمایه‌گذاری؛

اقتصاد انگلیس در دام «چرخه نابودی» افتاد

موسسه پژوهشی پابلیک پالسی در جدیدترین مطالعه خود به این نتیجه رسیده است که فقدان بیش از نیم هزار میلیارد پوند سرمایه‌گذاری طی دهه‌های اخیر باعث شده تا اقتصاد انگلیس در «چرخه‌ نابودی» به دام بیفتد.

به گزارش بازار، اندیشکده پابلیک پالسی نسبت به وضعیت اقتصاد انگلیس هشدار داد و اعلام کرد: درصورتی که انگلیس در رویکرد خود تحول قابل‌توجهی ایجاد نکند، از بیشتر کشورهای ثروتمند جهان عقب خواهد ماند.

نرخ سرمایه‌گذاری تجاری در انگلیس پایین‌تر از تمامی اعضای گروه ۷ است و این کشور در میان ۳۰ کشور عضو سازمان همکاری‌ها و توسعه اقتصادی از نظر سرمایه‌گذاری تجاری در رتبه ۲۷، یعنی پیش از لهستان، لوکزامبورگ و یونان قرار گرفته است. پژوهش جدید با برجسته کردن کمبود سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی که طی چندین دهه گذشته تداوم داشته است، نشان داد انگلیس از سال ۲۰۰۵ تاکنون در حوزه سرمایه‌گذاری زیرساخت، تحقیقات و توسعه، مهارت‌ها و آموزش در سطحی پایین‌تر از میانگین گروه ۷ قرار گرفته است.

درصورتی که انگلیس از آن زمان تاکنون جایگاه خود را در حد متوسط گروه ۷ نگه داشته بود، بخش خصوصی تاکنون ۳۵۴ میلیارد پوند بیشتر سرمایه‌گذاری کرده بود. همچنین براساس این گزارش اگر سرمایه‌گذاری بخش دولتی در سطح متوسط گروه ۷ باقی می‌ماند، دولت انگلیس تاکنون و بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۱ بیش از ۲۰۸ میلیارد پوند سرمایه‌گذاری بیشتر انجام داده بود.

با این همه انگلیس دائما در جدول لیگ سرمایه‌گذایی جهانی تنزل رتبه یافته است، زیرا دولت‌های پی در پی از افزایش هزینه‌های خود جلوگیری کرده‌اند و این امر در کنار عملکرد ضعیف بخش خصوصی موجب کاهش حجم سرمایه‌گذاری به ارزش سرمایه مورد نیاز برای اجرای ۳۰ پروژه «خط ریل الیزابت» در لندن شده است.

به گفته این اندیشکده، کمبود سرمایه‌گذاری انگلیس را در معرض خطر عقب ماندن از رقابت جهانی ساخت صنایع سبز آینده قرار خواهد داد، صنایعی که پیش‌بینی می‌شود ارزش آن برای اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰.۳ هزار میلیارد پوند برسد. این پژوهش درشرایطی منتشر شده است که دولت ریشی سوناک در تلاش است با تمرکز بر بهبود سرمایه‌گذاری‌های تجاری به واسطه بسته‌های معافیت مالیاتی رشد اقتصاد انگلیس را احیا کند. مدیران اقتصادی باور دارند بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی، برگزیت، نرخ بالای تورم و افزایش نرخ بهره شرکت‌ها را از سرمایه‌گذاری در انگلیس فراری داده است.

در گزارش جدید، اقتصاددانان این اندیشکده تاکید کرده‌اند که اقتصاد موتور یک کشور و سرمایه‌گذاری سوخت این موتور است. اما مخزن سوخت انگلیس درحال حاضر خالی است و این خلا نابرابری را در انگلیس افزایش داده و به رشد اقتصادی آسیب وارد خواهد کرد و روند حرکت این کشور به سمت امنیت انرژی را کندتر خواهد ساخت. به گفته این گزارش، انگلیس درحال حاضر از مورد تضعیف‌کننده‌ای از سرمایه‌گذاری هراسی در عذاب است و مخالفت دولت انگلیس با سرمایه‌گذاری، این کشور را از فرصت‌های آینده محروم ساخته و مانع از خروج آن از چرخه نابودی رشدی که در آن قرار گرفته خواهد شد.

کد خبر: ۲۲۷٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha