۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۹
گسترش تجارت ایران و همسایگان، دور از سایه سنگین دلار

گسترش تجارت ایران و همسایگان، دور از سایه سنگین دلار

فرقانی، کارشناس حوزه سیاسی، جایگزینی یوآن و روبل به‌جای دلار را راهکاری برای توسعه تجارت ایران و همسایگان بدون دلار عنوان کرد.

به گزارش بازار، محمدرضا فرقانی با اشاره به دیپلماسی ایران نسبت به کشورهای آسیای میانه اظهار کرد: مهم‌ترین وجه دیپلماسی نگاه به همسایگان و ارتباط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی است.

در این راستا سفرهایی در بالاترین سطوح انجام‌گرفته است و روابط ایران و همسایگان از رونق بیشتری برخوردار شده و جمهوری اسلامی با همسایگان دارای بهترین روابط در عالی‌ترین سطوح است.

وی افزود: دراین‌رابطه و در راستای توسعه روابط با همسایگان، رئیس‌جمهور ازبکستان وارد ایران شد و با همتای خود ملاقات و مذاکره داشت.

فرقانی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اشاره به تحریم‌های ظالمانه پولی و مالی توسعه همکاری‌های تجاری را متذکر شد و تأکید کرد که در این راستا مشوق‌های خوبی در نظر گرفته شده است و مشکلات پیشرو یک‌به‌یک در حال کاهش است.

به‌عنوان‌مثال بزرگ‌ترین مشکل پرداخت هزینه کالاهای تجاری است که بنا بر تحریم‌های مالی و بانکی قادر به پرداخت و دریافت هزینه‌ها نیستیم و ازاین‌رو روش‌های کالا منطقی با ایران در پیش گرفته شده است؛ از جمله معامله با پول ملی کشورها و جایگزین‌کردن یوآن و روبل به‌عنوان ارز واسط برای تبادل کالا با کشورهای آسیای مرکزی.

وی دستورالعمل‌های حمایتی از تجار را نیز مثبت ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر سفارتخانه‌های ایران در این کشورها از تجار حمایت کامل می‌کنند و تجار دیگر کشورها نیز همه‌گونه تسهیلات کنسولی دریافت می‌کنند.

فرقانی با اشاره به ابعاد تجاری و اقتصادی ایران و ازبکستان اظهار کرد: توسعه روابط سیاسی و نزدیکی دیدگاه‌های سیاسی بین دو کشور در دستور کار است؛ خاصه درباره بحران افغانستان که نسبت به این موضوعات تأکید خواهد شد.

وی بعد دیگر را نیز فرهنگی دانست و گفت: ازبکستان ذیل تمدن کهن ایران‌زمین است و شهرهای این کشور جز مراکز تمدنی ایران بزرگ هستند و از طرفی پیشینه تاریخی مشترک میان دو کشور مورد تأکید مقامات ایران و ازبکستان قرار می‌گیرد.
فرقانی توریسم علمی و فرهنگی و تورهای سلامت را نیز از دیگر اقدامات پیشرو دو کشور عنوان کرد.

کد خبر: ۲۲۷٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha