۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
نتیجه کاهش بیشتر قیمت آهن

نتیجه کاهش بیشتر قیمت آهن

سیر کاهشی و ثابت قیمت آهن کیلویی روز گذشته نیز در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی تداوم داشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، سیر کاهشی و ثابت قیمت آهن کیلویی روز گذشته نیز در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی تداوم داشت اما کاهش قیمت نسبی نیز در بخشی از مبادی فروش مشاهده شد.

قیمت دلار هم روز گذشته روند کاهشی داشت و از کانال ۴۹ هزار تومانی تا کانال ۴۸ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. به این صورت که قیمت هر دلار بازار آزاد در پایان روز ۴۸ هزار و ۷۵۰ تومان بسته شد.

تحلیلی بر سیر نوسانات قیمت آهن
روز گذشته نیز قیمت روز میلگرد در بیشتر کارخانه‌ها رو به نزول بود و بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت. چند کارخانه هم محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند. کف پیشنهادی قیمت میلگرد همچنان در کانال ۲۵ هزار تومانی گزارش می‌شود.

قیمت تیرآهن نیز در بخش شاخه‌فروشی همچنان کاهشی بود و برخی از مبادی فروش بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتند چند کارخانه هم با ثبات قیمت همراه بودند. قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی، قیمت نبشی و قیمت سپری هم در کلیه مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت انواع ورق سرد و ورق گرم نیز نوسانات کاهشی و ثابتی داشت به طوری که قیمت روز ورق سیاه فولاد مبارکه و اکسین در برخی ضخامت‌ها با کاهش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود و سایر کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشتند.

همچنین قیمت پروفیل در و پنجره، پروفیل مبلی و سایر پروفیل‌ها عمدتا ثبات داشتند اما کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی هم در چند کارخانه مشاهده شد. قیمت روز قوطی ۲ میلیمتر روز گذشته حول ۳۶ هزار تومان معامله شد؛ همچنین انواع لوله‌های درز دار و بدون درز مانند قیمت لوله مانیسمان و لوله داربستی در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شدند.

همانطور که از روند نوسانات قیمت آهن بازار و روند معاملات بورس کالا برمی‌آید رکود و سکون گسترده‌ای در کلیه بازارها حاکم شده و تقاضای مؤثری هم مشاهده نمی‌شود. به‌رغم افزایش حجم عرضه محصولات بورسی و نیز احتمال محدودیت تولید فولاد به دلیل قطعی برق و نیز قرار گرفتن در فصل ساخت و ساز، محصولات بورسی دیروز هم تقاضای قابل توجهی نداشتند.

شمش فولادی دیروز در بورس کالا حدود ۱۶۰ هزار تن بود که حدود ۱۴۹ هزار تن تقاضا برای آن ثبت شد و در نهایت هم ۱۰۰ هزار تن از آن به قیمت ۲۰ هزار و ۴۸۰ تومان معامله شد و براساس آمار معاملات شمش از هفته سوم اردیبهشت تا هفته پایانی خرداد این محصول در عرضه روز دوشنبه به کمترین قیمت در این بازه زمانی رسید.

در چنین شرایطی نه تنها تقاضای مصرفی که تقاضای سرمایه‌ای هم با افت محسوسی همراه است، به عبارتی می‌توان گفت با تبدیل ریال به کالای سرمایه‌ای که با افت ارزش پول کشور در سال‌های اخیر مشاهده می‌شد، این روزها با کاهش نرخ دلار، تا حدودی کاهش یافته است. در همین راستا شاهد پدیده زیرفروشی در حوزه‌ها هستیم که از ترس ناشی از کاهش بیشتر قیمت دلار ایجاد شده است.

در واقع می‌توان شرایط فعلی بازار آهن داخلی را اینگونه توصیف کرد که رکود تورمی و کاهش تقاضا و از طرفی دیگر کاهش قیمت آهن آلات و محصولات فولادی ممکن است تحمیل زیان بر تولیدکنندگان منجر شود به طوری که کاهش و تضعیف تولید و در نهایت اسیب به اقتصاد کشور را در پی داشته باشد.

با این اوصاف براساس مجموع مؤلفه‌هایی که در بازار آهن و فولاد کشور موجود است می‌توان گفت بازار فولاد ایران متأثر از افت نرخ دلار، انتشار اخبار مثبت سیاسی و ادامه سیاست‌های انقباضی دولت تحت فشار است.

به طوری که احتمال می‌رود با ادامه این سیاست‌ها که با هدف کاهش بیشتر قیمت‌ها است، بازارساز برای بهبود بازار صادراتی، قیمت شمش را به کمتر از کیلویی ۲۰ هزار تومان کاهش دهد. مگر اینکه ورق برگردد و تأثیر اخبار سیاسی منفی شده یا رویداد غیرمنتظره‌ای پیش بیاید که در این صورت هم قیمت دلار و هم قیمت فولاد افزایشی خواهد شد.

به نظر می‌رسد در شریط فعلی منطقی‌ترین راهکار برای بازارساز، یکی تعدیل قیمت دلار حاصل از صادرات و واقعی‌سازی آن است و دیگر اینکه کاهش قیمت فولاد در بازار داخلی تا رسیدن به یک نقطه تعادلی و تک نرخی ادامه داشته باشد؛ به عنوان نمونه دلار ۴۰ هزار تومانی حاصل از صادرات و شمش ۱۸۵۰۰ تومانی در بازار داخلی است که در اینصورت صادرات را به صرفه خواهد کرد.

در چنین شرایطی تنها مشکل موجود موضوع سودسازی و نقطه تعادلی هزینه تولید صنایع معدنی حوزه فولاد است که اتفاقا غالب آنها تحت مالکیت ایمیدرو هستند؛ این حوزه چون سرچشمه زنجیره تامین فولاد کشور به شمار می‌رود بیش از بقیه لایه‌ها در زنجیره تولید تحت فشار قرار خواهد گرفت. از همین رو باید دید که به لحاظ ریالی براساس مؤلفه‌های موجود، با ادامه روند نزولی قیمت فولاد و شکسته شدن حمایت ۲۰ هزار تومانی شمش بلوم؛ آیا تداوم تولید برای این حوزه صرفه اقتصادی خواهد داشت یا خیر.

کد خبر: ۲۲۷٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha