۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
نظام آموزشی باید تغییر ریل پیدا کند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

نظام آموزشی باید تغییر ریل پیدا کند

مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نظام آموزشی باید تغییر ریل پیدا کند؛ آموزش نظری خوب است ولی باید سراغ آموزش عملی هم رفت.

به گزارش بازار، سیدصولت مرتضوی در اولین نشست کمیته ساماندهی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: مهاجرت عیب نیست ولی مهاجرت نخبگان و فرار سرمایه‌های علمی برای ما عیب است. باید نخبگان در داخل کشور تربیت‌کننده نسل بعدی باشند.

وی گفت: اگر ما نیروی ماهر و خوب تربیت کنیم و آن‌ها در خارج از کشور کار کنند و فرآیند بازگشت آن‌ها به کشور نیز طراحی شود، کار فرهنگی نیز انجام خواهد شد.

مرتضوی در این نشست با اشاره به اطلاعات مطرح‌شده در خصوص فارغ‌التحصیلان بیکار گفت: راه‌حلی برای اشتغال به کار آن‌ها ارائه نشده پس یکی از مصوبات ما این است که برای اشتغال آن‌ها تصمیم‌گیری شود و نکته بعدی این خواهد بود که چه کار کنیم تا فارغ‌التحصیل بیکار نداشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به عدم تناسب شغل و شاغل در کشور بر مباحث آمایشی تأکید کرد و گفت: آمایش و نیازسنجی صنعتی و استانی مسیر را برای ما روشن می‌کند چرا که در استان‌ها سیاست آمایشی متناسب با سطح کلان کشور نداریم.

وی افزود: باید بدانیم افق برنامه‌ها به ما چه می‌گوید و متناسب با آن قدم برداریم.

مرتضوی پیشنهاد داد: باید در دانشگاه‌ها، آموزش را منطقه به منطقه کنیم، به این معنا که فرد با مدرک کاردانی در بسیاری از رشته‌ها سرکار برود و اگر مثلاً کارخانه‌ای نیاز به ادامه تحصیل نیروی کار خود داشت باید با دانشگاه قرارداد ببندد و این‌گونه، هزینه‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.

وی از گره وضع موجود و گره وضع مطلوب سخن گفت و افزود: باید بدانیم وضع موجود دقیقاً چگونه است و همچنین برای وضع مطلوب چه برنامه‌ای داریم؛ وضع موجود را باید با آموزش‌های مناسب و اشتغال‌یابی درست پیش ببریم چرا که تعارض منافع در نظام آموزش‌عالی مشکل‌ساز شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: فرصت‌های شغلی باید به درستی و متناسب و متوازن توزیع شوند و این‌طور نباشد که کسی شغل مناسب پیدا نکند و کسی حتی چندشغله باشد.

کد خبر: ۲۲۷٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha