۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
­افزایش ۴۰ درصدی صادرات محصولات فولادی در ۲ ماهه نخست امسال

­افزایش ۴۰ درصدی صادرات محصولات فولادی در ۲ ماهه نخست امسال

آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حاکی از به صفر رسیدن واردات آهن اسفنجی و فولاد میانی است.

به گزارش بازار، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار صادرات و واردات فولاد کشور را در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۲ منتشر کرده و گزارشی از وضعیت صدور و ورود انواع محصولات فولادی، فولاد میانی و آهن اسفنجی ارائه داده است.

صادرات فولاد میانی در فروردین و اردیبهشت ۳۳ درصد بیشتر از ماه‌های مشابه پارسال بوده است، این افزایش حجم صادرات در اسلب شدت زیادی داشته و صادرات این محصول در دو ماهه نخست امسال ۱۲۵.۴ درصد بیشتر از دو ماهه نخست پارسال بوده است.

همچنین صادرات بیلت و بلوم نیز امسال ۷.۴ درصد در مقایسه با پارسال افزایش داشت.

با وجود جهش ۱۲۵ درصدی در افزایش صادرات اسلب، حجم صادرات بیلت و بلوم در هر دو سال بیشتر از اسلب بوده است و فولادسازان ایرانی در دو ماهه نخست امسال ۹۰۰ هزار تن بیلت و بلوم و ۵۱۴ هزار تن اسلب صادر کردند.

همچنین آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حاکی از آن است که در دو ماهه نخست امسال و سال قبل تقریباً هیچ فولاد میانی به ایران وارد نشده و تمام نیاز فولادسازان به اسلب، بیلت و بلوم از واحدهای داخل کشور تأمین می‌شود.

گفتنی است که در فروردین سال گذشته وزارت صمت بر صادرات محصولات فولادی عوارض وضع کرد و این اتفاق به کاهش چشمگیر حجم صادرات در دو ماه نخست سال ۱۴۰۱ انجامید. در نتیجه آمار صادرات محصولات فولادی در دو ماهه نخست امسال افزایش زیادی در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد. این عوارض در آخرین روزهای اردیبهشت لغو شد.

افزایش بیش از ۴۰ درصدی صادرات محصولات تخت و طویل
آمار مذکور همچنین نشانگر این است که صادرات محصولات فولادی، چه محصولات تخت و چه محصولات طویل در دو ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پار افزایش ۴۰.۳ درصدی داشته است.

در مقاطع طویل، صادرات انواع محصولات که شامل تیرآهن، میلگرد و نبشی، ناودانی و سایر مقاطع می‌شوند، افزایش مثبت داشت و مجموع افزایش صادرات آن‌ها در فروردین و اردیبهشت امسال ۳۵.۲ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بود. در میان این محصولات صادرات تیرآهن افزایش بیشتر از ۱۰۸ درصدی را تجربه کرد.

در مورد محصولات تخت نیز هر چند حجم صادرات فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به پارسال ۶۷.۹ درصد بیشتر شده بود، اما این افزایش تنها شامل ورق‌های گرم شد و ورق‌های سرد و پوششدار در سال جاری به ترتیب حدود ۸۳ درصد و ۴۱ درصد کمتر از سال گذشته صادر شدند.

از بررسی داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره واردات محصولات فولادی در دو ماهه نخست امسال و پارسال نیز این روایت حاصل می‌شود که در میان محصولات طویل واردات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع از ۴ هزار تن به ۶ هزار تن افزایش کرد، اما واردات میلگرد و تیرآهن افزایش منفی داشت.

در میان محصولات تخت نیز تنها واردات ورق‌های سرد در دو ماهه امسال ۲۳۶.۸ درصد بیشتر از دو ماهه پارسال بود و واردات ورق‌های گرم و پوششدار سیر منفی داشتند.

افزایش ۲۰۴ درصدی صادرات آهن اسفنجی
آمار همچنین گویای آن است که ایران در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۱ آهن اسفنجی صادر نکرد، اما در مدت مشابه سال ۱۴۰۲، ۲۰۴ هزار تن از این محصول از مبدأ ایران صادر شد، بنابراین حجم صادرات آن امسال افزایش ۲۰۴ درصدی را نشان می‌دهد. در مقابل حجم واردات آهن اسفنجی به ایران همانند اسلب، بیلت و بلوم هم در سال گذشته و هم امسال تقریباً صفر بوده است.

کد خبر: ۲۲۶٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha