۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
کم کاری بانک مرکزی در جهانی شدن طلای ایرانی
بررسی بازار از جهانی شدن طلا ایرانی؛

کم کاری بانک مرکزی در جهانی شدن طلای ایرانی

بانک مرکزی ایران برای این که کشور در بازار طلای جهان نامدار شود کاری انجام نداده و طلاهای ایرانی را در بازارهای بزرگ جهان عرضه نکرده است.

بهناز صفری؛ بازار: ایران سومین خزانه دار بزرگ طلای جهان بعد از چین و هند است و هشت استان طلایی بسیار مهم دارد. اما علت این که طلای ایران با وجود قدمت فراوانی که داشته هنوز جهانی نشده و نتوانسته در بازارهای بزرگ جهان جایگاهی را برای خودش پیدا کند این است که اولا بیشترطلاهایی که در ایران وجود دارد طلاهای خانگی و در دست مردم است و در چرخه اقتصادی کشور قرار نگرفته است تا باعث رشد و بالندگی شود. دوم این که بانک مرکزی ایران برای این که کشور در این زمینه نامدار شود کاری انجام نداده و طلاهای ایرانی را در بازارهای بزرگ جهان عرضه نکرده است.

برای همین با وجود این که بیش از ۵۰ ناحیه و منطقه معدنی طلاخیز در ایران شناسایی شده و هشت استان بزرگ کشور دارای چنین معادن ارزشمندی هستند، ولی تا جهانی شدن طلای ایران گویا فاصله زیادی وجود دارد.

بانک مرکزی برای جهانی شدن طلا کاری نکرد

محمد رسولی زاده ، مدیر عامل کارخانه پالایش طلا و نقره در خصوص جایگاه طلای ایران در جهان به بازار گفت: ایران با توجه به پتانسیل های فراوانی که در بخش معادن طلا دارد، اما نتوانسته است با ظرفیت کامل خود فعالیت کند و جایگاه تثبیت شده ای را در جهان از آن خود نماید.

وی افزود: بانک مرکزی ایران در این زمینه فعالیت های خوبی انجام نداده و نتوانسته حجم زیادی طلا صادر کند. مثلا بانک مرکزی باید بتواند حجم زیادی طلا به بازار لندن ارسال کرده و آنها را تبدیل به ارز کند، اما به دلیل این که علاقه ای به این مساله نداشته است نتوانسته فعالیت موثری داشته باشد.

به گفته وی؛ درواقع کشورمان از یک موهبت الهی فراوانی برخوردار است؛ اما به دلیل بی توجهی مسوولان مربوط نتوانسته از این امتیاز استفاده کند و جایگاه ویژه ای را در جهان به خودش اختصاص دهد.

مدیر کارخانه پالایش طلا ادامه داد: به عنوان مثال دبی با وسعت بسیار کمی که دارد، توانسته جایگاه خوبی را در بخش طلای جهان از آن خود کند، چرا که بانک مرکزی دبی با جدیت در این بخش ورود پیدا کرده و توانسته جایگاه خودش را در حوزه طلای جهان تثبیت کند. ولی بانک مرکزی ایران از این مساله دور مانده و توجهی به این مساله مهم و حیاتی نشان نداده است.

وی تاکید کرد: فقط این که یک کشور پتانسیل طلای زیادی داشته باشد مهم نیست. بلکه این مساله هم اهمیت دارد که بانک مرکزی آن کشور در بخش صادرات طلا ورود پیدا کرده و جایگاه خودش را در دنیا پیدا کند.

رسولی زاده تاکید کرد: ایران سومین خزانه بزرگ طلای دنیا را دراختیار دارد ولی بیشترین طلاهایی که در ایران وجود دارد در خانه های مردم است و در چرخش تولید بازار نیست وگرنه ایران بعد از چین و هند سومین خزانه بزرگ طلای دنیا را دارد ولی در چرخه اقتصاد قرار نگرفته و نتوانسته در مسیر جهانی شدن گامی بردارد .

وی افزود: معادن مختلف طلای ایران شاید ماهانه ده کیلو طلا تولید کنند که در سال بیش از ۵ تن نمی شود. البته ما آمار دقیقی از میزان استخراج طلا در کشور نداریم، ولی به طور میانگین می دانیم که در این حدود استخراج طلا در ایران وجود دارد که آمار چندان قابل توجه و چشم گیری نیست .

مدیر کارخانه پالایش طلا اظهار کرد: البته تولید کم طلا به خاطر ماشین آلاتی فرسوده هم هست. متاسفانه چندان ماشین های پیشرفته ای در زمینه اکتشاف و استخراج معادن طلا در کشورمان نداریم که بتواند با دقت و با کیفیت بالا در زمینه اکتشاف و استخراج توانمند باشند. یعنی با توجه به شرایط موجود نمی توانیم کارهای جانداری انجام دهیم.

برای این که در بخش معدن و صنایع معدنی از جمله طلا به پیشرفت و بالندگی برسیم اول باید تجهیزات و ماشین آلات را در آن بخش به روز رسانی کنیم. به خصوص در بخش طلا که هرچه ماشین ها فرسوده تر باشند میزان طلایی که استخراج و یا حتی فراوری و پالایش می شود کمتر خواهد بود

وی تصریح کرد: برای این که در بخش معدن و صنایع معدنی از جمله طلا به پیشرفت و بالندگی برسیم اول باید تجهیزات و ماشین آلات را در آن بخش به روز رسانی کنیم. به خصوص در بخش طلا که هرچه ماشین ها فرسوده تر باشند میزان طلایی که استخراج و یا حتی فراوری و پالایش می شود کمتر خواهد بود.

هلدینگ طلا در کشور راه اندازی شود

نعمت الله حقیقی، رییس سابق صنعت و معدن کرمانشاه در گفت و گو با بازار گفت: ما در برنامه و در استراتژی معدن، چشم انداز چهارده، صفر، چهار ؛ ده تن طلا در نظر گرفته ایم. باید در برنامه و چشم انداز بیست ساله ببینیم کدام نقطه در ایران ما توانسته ، حتی به ده درصد پیش بینی های مطرح شده برسد . ولی در حوزه استخراج طلا فکر کنم ما از ۱۵ تن هم فراتر رفته ایم. این یعنی چه؟ یعنی این که این حوزه ظرفیت لازم را داشته است و از هدف گذاری هایی هم که انجام شده جلوتر رفته است.

وی تاکید کرد: اگر روی طلا بیش از این کار می کردیم و برنامه ریزی هایمان را برای ۵۰ تن هدف گذاری می کردیم ، قطعا به این میزان هم می رسیدیم . منوط به این که در این خصوص برنامه های درستی داشته باشیم و هدفمندانه فعالیت هایمان را دنبال کنیم.

فرض کنید ما ۵۰ تن استخراج طلا داشتیم ، دیگر در آن صورت هیچ تحریمی برای کشور ما معنا و مفهومی نخواهد داشت. هر کس می توانست مقداری طلا ببرد آن سوی مرز تبدیل به ارز کرده و بر گردد و دیگر تحریمی برای کشور باقی نمی ماند که به خاطرش این همه اذیت شویم

وی تاکید کرد: فرض کنید ما ۵۰ تن استخراج طلا داشتیم ، دیگر در آن صورت هیچ تحریمی برای کشور ما معنا و مفهومی نخواهد داشت. هر کس می توانست مقداری طلا ببرد آن سوی مرز تبدیل به ارز کرده و بر گردد و دیگر تحریمی برای کشور باقی نمی ماند که به خاطرش این همه اذیت شویم .

رییس سابق صنعت و معدن کرمانشاه بیان کرد: طی سال هایی که به خاطر تحریم ها مشکلات تبادل ارز داریم ، یک بخشی از این مشکلات توسط صادرکنندگان طلا مرتفع شده است. بنابراین اگر ما استخراج طلای کشور را به ۵۰ تن می رسانیدم عملا به این نقطه می رسیدیم که به طور کامل تحریم ها را برطرف کنیم.

وی در خصوص معادن طلایی که د ر ایران وجود دارد بیان کرد: استقرار دولت های جهان گستری که در غرب داشتیم، اصلا استقرار این کشورها در دوره های مختلف در ایران به خاطر طلا بوده است. ظرفیت های طلای ایران بسیار زیاد است، ولی صادقانه در این حوزه نه متخصصان خوبی در ایران داشته ایم و نه این که روی بخش به این مهمی توانسته ایم، خوب کار کنیم.

حقیقی تاکید کرد: حتی می توان گفت، شاید بیش از چند متخصص خوب در این حوزه نداشته باشیم. درحالی که یکی از بازوهای مهم برای پیشرفت در هر حوزه ای وجود متخصصان و کارشناسان ماهر است.

وی عنوان کرد: اگر نتوانیم در بخش اکتشاف طلا خوب کار کنیم، قطعا به حوزه های دیگر هم سرایت می کند و عملکردها ضعیف می شود. در حوزه طلا باید اصلا استراتژی خاص طلا داشته باشیم. یعنی یک استراتژی صرفا طراحی شود فقط برای طلا، و از این که طلا به چه صورت است، آلودگی های محیط زیستی اش چگونه است؟ یا مواد اولیه اش برای فرآوری اش به چه صورتی است؟ اصلا باید یک هلدینگ در کشور ایجاد شود که کارش طلا باشد.

نداشتن ماشین آلات جدید بزرگترین دغدغه تولید کنندگان طلا

فریبرز امیریان، رییس اتحادیه طلا و جواهرات شمیرانات گفت: نداشتن ماشین آلات جدید بزرگترین دغدغه تولید کنندگان طلا و جواهر است.

وی افزود: صنف طلا و جواهر مثل صنوف دیگر طی سال های اخیر با مشکل عمده ای به نام افت و خیز قیمت ارز و تورم شدید مواجه هستند. زیرا افت و خیزش دید قیمت ارز باعث شده گردش سرمایه و تامین سرمایه تولیدکنندگان با مشکلات فراوانی روبه رو شود.

امیریان خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان نیاز دارند در شرایطی کار کنند که قیمت ها ثابت بوده و افت و خیزها کمتر باشد. تا بتوانند برای سال های آتی خودشان برنامه ریزی کنند.

امیریان تصریح کرد: با وضعیتی که طی سال های اخیر ایجاد شده است کارکردن برای تولیدکنندگان درحوزه های مختلف سخت شده است که همیاری و سیاست های جدید دولت را می طلبد.

کد خبر: ۲۲۶٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha