۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
با هر طرح اماکن دلمان می لرزد| گرانی و برخی سنگ اندازی ها پیش پای تامین معیشت
قهوه خانه ها همچنان با سختی فعالیت می کنند؛

با هر طرح اماکن دلمان می لرزد| گرانی و برخی سنگ اندازی ها پیش پای تامین معیشت

اگرچه اسم قهوه خانه در کنار چایی، نیمرو و قلیان معنی پیدا می کند اما در سال های اخیر بسیار تلاش شد تا بتوانند قلیان را از پسوند این صنف حذف کنند اما مشکلات بسیاری برای رونق کسب و کار این شغل شد.

نساء کروندی، بازار؛ اگرچه اسم قهوه خانه در کنار چایی، نیمرو و قلیان معنی پیدا می کند اما در سال های اخیر بسیار تلاش شد تا بتوانند قلیان را از پسوند این صنف حذف کنند اما این طرح سبب بروز مشکلات بسیاری برای رونق کسب و کار این شغل شد.

اگرچه قلیان مانند سیگار و یا برخی مواد غذایی ها برای بدن انسان ضرر دارد اما برخی هستند که تمایل به استفاده آن را دارند و بهتر است که به آن بخش از جامعه نیز توجه شود.

از سویی اگر ارائه قلیان در یک چارچوب قانونی ارائه شود، نظارت بهتری می توان به آن داشت همانگونه که شاهد هستیم برخی قهوه خانه ها پس از ممنوعیت ارائه قلیان در این صنوف تبدیل به قهوه خانه های زیر زمینی شده اند.

در این صورت نظارت قیمتی امکان پذیر نبوده و از نظر بهداشتی و عدم ارائه دیگر مواد و نوشیدنی های ممنوعه نیز نمیتوان آن مراکز را کنترل کرد و با مشکلات بیشتری رو برو خواهیم شد.

همانگونه که طبق آماری که پس از اعمال قانون ممنوعیت ارائه قلیان توسط رئیس اتحادیه وقت داده شد، بالغ بر ۳۰ درصد صاحبان قهوه خانه ها مجوز خود را لغو کرده اند.

آنها بر این باورند اگر تنها صرف ارائه نهار و شام باشند، مردم به رستوران ها مراجعه می کنند و مشتری های قهوه خانه انتظار ارائه قلیان را دارند.

یکی از قهوه خانه داران تهران گفت: حذف قلیان از منوی قهوه خانه تعطیلی و کاهش ۱۰۰ درصدی مشتری این صنف را در بر دارد

رستوران و کافی شاپ هابدون ممانعت قلیان ارائه می کنند

یکی از قهوه خانه داران تهران در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ممنوعیت ارائه قلیان تنها برای قهوه خانه ها است، در کافی شاپ ها و رستوران های سنتی به راحتی به مشتریان قلیان ارائه می شود.

وی با بیان اینکه نام قهوه خانه همیشه با قلیان همراه بوده است، گفت: حذف قلیان از منوی قهوه خانه تعطیلی و کاهش ۱۰۰ درصدی مشتری این صنف را در بر دارد همانطور که این تصمیم گیری بازار این صنف را بی رونق کرده است.

میلاد زارعی با عنوان اینکه ما در این صنف از همه جهت تحت فشار هستیم، بیان کرد: گرانی، طرح های اماکن، گشت های بهداشت، افزایش دستمزد کارگر و اجاره مغازه از جمله مشکلاتی است که ما با آن روبرو هستیم.

یکی از قهوه خانه داران تهران گفت: با این سنگ اندازی ها و گرانی اجناس ادامه فعالیت برای صاحب قهوه خانه هیچ سودی ندارد

بیش از ۲ دفعه در سال نمیتوانیم افزایش قیمت داشته باشیم

یکی از قهوه خانه داران تهران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اقلامی مانند چایی، قند، تنباکو، توتون و زغال در سال افزایش قیمت نامحدود دارند، در صورتی که اگر ما قیمت قلیان را بیش از دوبار در سال افزایش دهیم با کاهش مشتری روبرو می شویم.

وی با اشاره به اینکه اکنون ضعیف ترین تنباکو ۴۰ هزار تومان است، افزود: چند ماه پیش چای کیلویی را ۲۵۰ خریداری می کردیم اما در حال حاضر۳۸۰ تومان و چای تی بک بسته ۱۰۰ تایی از ۳۸ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزایش داشته است.

آرمین کیانی خاطرنشان کرد: فضای قهوه خانه باید حداقل ۸۰ الی ۹۰ متر باشد، در حال حاضر به حدی اجاره ها افزایش پیدا کرده که برای یک فضای ۹۰ متری باید ۸۰۰ میلیون رهن و حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیون اجاره بدهیم که با این سنگ اندازی ها و گرانی اجناس برای صاحب قهوه خانه هیچ سودی ندارد.

یکی از قهوه خانه داران تهران گفت: عدم استفاده از قلیان و یا کاهش استفاده آن در جامعه با رفتارهای قهری، بگیر و ببند یک صنف محقق نمی شود

با هر طرح اماکن دلمان می لرزد

یکی دیگر از قهره خانه داران تهران در خصوص مشکلات این صنف در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: با هر طرحی که اماکن برگزار می کند دل ما میلرزد چرا که میدانیم کلانتری، پلمب و یا جریمه در انتظار ما است.

وی با بیان اینکه میگویند قهوه خانه داران بهداشت را نقض می کنند، افزود: ما تمام نکات بهداشتی را رعایت می کنیم اما اگر این فشارها تداوم داشته باشد و افراد به صورت زیر زمینی و بدون مجوز فعالیت کنند نظارت در همه ابعاد از جمله بهداشت امکان پذیر نخواهد بود.

مهدی تیموری عنوان کرد: عدم استفاده از قلیان و یا کاهش استفاده آن در جامعه با رفتارهای قهری، بگیر و ببند یک صنف محقق نمی شود بلکه یک حرکت فرهنگی است که باید صورت گیرد.

مالیات و کارمزد دستگاه های پوز کمر صنوف را شکسته است

یکی دیگر از قهوه خانه داران شهر تهران در خصوص مشکلات پیش روی این صنف در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: مشکلات موجود در صنف ما یکی یا دوتا نیست و تامین معیشت را برای ما روز به روز سخت تر کرده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته حداکثر دستمزد کارگر ۷ میلیون تومان بود، افزود: در حال حاضر کارگر کمتر از ۱۰ میلیون تومان به همراه سه وعده غذا و گاها جای خواب که با این هزینه ها جمعا حدود ۱۲ میلیون می شود، کار نمی کند.

محمد سلیالی مالیات و کامزد دستگاه های پوز را از دیگر مشکلات صنوف به ویژه قهوه خانه داران عنوان کرد و گفت: علاوه بر قانون جدید مالیات که مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده است کارمزد دستگاه پوز نیز بر عهده ما بوده و اگر روزانه به طور میانگین ۵۰۰ تراکنش داشته باشیم این کارمزد در ماه و یا در سال رقم بسیار زیادی دارد.

تصمیمات در سطوح مختلف مدیریتی به ویژه تصمیماتی که در ارتباط با معیشت مردم است باید با دقت و کارشناسی شده انجام شود در غیر این صورت خسارات جبران ناپذیری برای جامعه خواهد داشت.

کد خبر: ۲۲۶٬۶۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha