۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
گندم کاران کرمان در انتظار دریافت حق الزحمه | جیب کشاورز خالی است
گزارش بازار؛

گندم کاران کرمان در انتظار دریافت حق الزحمه | جیب کشاورز خالی است

کرمان – تاخیر در پرداخت حق الزحمه کشاورزان گندم کار در کرمان کام کشاورزان را تلخ کرده و باید برای حل این مشکل چاره اندیشی شود.

بازار؛ گروه استان ها: سالهاست نهادهای بالا دستی کشاورزی در استان کرمان در تلاش هستند تا سطح زیر کشت گندم در استان کرمان را بالا ببرند و در طرح اصلاح الگوی کشت یکی از مهمترین محصولات مورد تاکید برای تولید گندم است.

با این وجود همچنان کرمان برای تامین نیاز داخلی به شدت وابسته به استان های دیگر است و تنها بخشی از نیاز استان برای تامین گندم از مزارع استان تامین می شود.

کرمان برای تامین نیاز داخلی به شدت وابسته به استان های دیگر است و تنها بخشی از نیاز استان برای تامین گندم از مزارع استان تامین می شود

با وجود خشکسالی و چالش های فراوان پیش رو در استان کرمان اما کشاورزان در گرمای این روزهای کرمان در حال تلاش برای تولید محصولات مختلف هستند اما حمایت از این افراد برای تدوام تولید اهمیت بالایی دارد یکی از حمایت های خرید تضمینی محصولات از جمله گندم است.

مطالبات کشاورزان پرداخت نشد

اما کام گندم کاران جنوب کرمان به دلیل پرداخت نشدن مطالبات تلخ شده است و هر روز وعده جدید برای دریافت حق الزحمه خود می شنوند.

گندم کاران کرمان در انتظار دریافت حق الزحمه/ جیب کشاورز خالی است

در واقع کشاورزان و گندم کاران هنوز منتظر پرداخت مطالبات فروش محصولاشان به دولت هستند.

بخشی از کشاورزان همچنان بعد از گذشت یک ماه درانتظارند تا بتوانند مزد خود را برای تامین معیشت خود دریافت کنند.

به عنوان مثال در شهرستان رودبار که یکی از محروم ترین شهرستانهای استان کرمان محسوب می شود ۳۰ هزار هکتار مزرعه به کشت ارقام مختلف گندم اختصاص یافت و با وجود کمبود بارندگی اما با تلاش کشاورزان و مردم محصول برداشت و در ارقام چمران دو، مهرگان و برات فروش تضمینی شد.

افزایش ۷۰ درصدی تولید گندم در رودبار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار جنوب به خبرنگار بازار گفت: ۳۰ هزار هکتار از مزارع رودبار جنوب به کشت گندم اختصاص یافته است و کشاورزان تمام تلاش خود را برای برداشت محصول مرغوب انجام دادند.

یعقوب مرادی با اشاره به لزوم توسعه کشت محصول استراتژیک گندم در این شهرستان گفت: کشت گندم نسبت به سال قبل ۷۰ درصد افزایش داشته است و این مساله در راستای اصلاح الگوی گشت انجام شده است.

وی عنوان کرد: ۹۰ هزار تن محصول گندم از مزارع شهرستان برداشت شده است.

وی افزود: در شهرستان رودبار شغل اصلی مردم کشاورزی است و صنایع خاصی در این استان وجود ندارد و می توان گفت که ۹۵ درصد مردم این شهرستان کشاورز و دامدار هستند.

مرادی افزود: در واقع می توان گفت که تنها محل درآمد مردم برای تامین معیشت همین کشاورزی و کشت محصولاتی مانند هنداونه، گوجه و گندم است و ۱۲۹ هزار نفر جمعیت این شهرستان مستقیما درامد خود را از محل کشاورزی تامین می کنند.

اما حدود یک ماه از خرید گندم کشاورزان گذشته است و هنوز خبری از پرداخت مطالبات برخی از کشاورزان شهرستان نشده است.

بسیاری از مردم با قرض گرفتن و وام های کشاورزی توانستند زمین ها را آماده کشت کنند و هنوز امکان پرداخت حقوق کارگر و اجاره ماشین آلات کشاورزی را نداشته اند

محمد یکی از این افراد است که به خبرنگار بازار می گوید: عملا ما هیچ منبع درآمد دیگری نداریم و هم باید معیشت خود را از محل فروش محصول تامین و هم زمین را با همین پول برای کشت بعد آماده کنیم.

این کشاورز رودباری افزود: انتظار داریم دستگاه های مرتبط توجه بیشتری برای پرداخت به موقع مطالبات داشته باشند تا بتوانیم هزینه ها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: باید بگویم بسیاری از مردم با قرض گرفتن و وام های کشاورزی توانستند زمین ها را آماده کشت کنند و هنوز امکان پرداخت حقوق کارگر و اجاره ماشین آلات کشاورزی را نداشته اند.

با وجود درخواست های کشاورزان اما همچنان برخی از آن ها در انتظار دستمزدشان هستند و عده ای از این افراد با تماس با خبرگزاری مهر خواستار پیگیری رفع مشکل هستند.

امام جمعه رودبار جنوب نیز در گفتگو با خبرنگار بازار خواستار پیگیری مسئولان برای رفع مشکل شده است.

مسئولان در اسرع وقت مشکل را رفع کنند

حجت‌الاسلام‌ اکبر افشارمنش با اشاره به محرومیت موجود در شهرستان افزود: انتظار می رود مسئولان در اسرع وقت این مشکل مردم را مرتفع کنند تا زمینه افزایش تولید مهیا شود.

وی گفت: کشاورزان همت کردند و میزان بیشتری محصول در راستای شعار سال تولید کردند و حالا مسئولان نیز باید حداقل دستمزد آن ها را پرداخت کنند.

وی گفت: انتظار داریم مسئولان به کشاورزی که در دمای ۴۵ درجه برای تولید کار می کنند حمایت بیشتری داشته باشند تا شاهد رونق کشاورزی باشیم.

رییس جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: سطح زیر کشت محصول در مجموع جنوب کرمان افزایش ۲۰ درصدی داشته است که در برخی از شهرستانها این رقم بیشتر و برخی کمتر بوده است.

اجرای طرح کشاورزی قرار دادی در مزارع گندم

احمد احمدپور افزود: ۸۸ درصد از محصول گندم در جنوب کرمان در قابل کشت قرار دادی زیر کشت رفته است و این امر با توجه به نیاز بازار مصرف انجام شده است.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان: ۸۸ درصد از محصول گندم در جنوب کرمان در قابل کشت قرار دادی زیر کشت رفته است و این امر با توجه به نیاز بازار مصرف انجام شده است

وی عنوان کرد: یکی از نظامات جدی در این خصوص اصلاح الگوش کشت بوده است و در عمل نیز میزان برداشت و کیفیت محصول نیز مطلوب بوده است.

وی ازپیگیری پرداخت مطالبات کشاورزان خبر داد و ابراز امیدواری کرد مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن با همکاری مسئولان مربوطه رفع شود.

به گفته کشاورزان با ترغیب مسئولان مربوطه امسال سطح زیر کشت محصول گندم افزایش یافت و مردم با استفاده از وام کشاورزی و یا استقراض و اجاره زمینهای کشاورزی اقدام به تولید گندم کرده اند.

اوایل اردیبهشت ماه برداشت گندم از مزارع کرمان آغاز شده و درنهایت محصول تا پایان همین ماه برداشت و تحویل مرکز خرید گندم اداره کل غله جنوب کرمان شده است.

برخی از این کشاورزان هنوز وجهی به ازای محصولی که تحویل داده اند در یافت نکرده اند و این در حالی است که هم اکنون فصل آماده سازی زمین برای برداشت محصول جدید است و این امکان به دلیل نبود نقدینگی مهیا نیست.

کد خبر: ۲۲۶٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • AHMADGOLBAZKHANIPOOR IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      2 0
      محضر مبارک رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه ای. سلام علیکم. لطفا تا دیر نشده دستور دهید که دولت نسبت به ( تعیین نرخ و خرید گندم) کشاورزان اقدام نماید.وگرنه واسطه ها با حمایت رانت خواران واردات گندم مقیم مرکز دارند کل گندم را از کشور خارج مینمایند
    • کشاورز IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      2 0
      ما کشاورزان کرمانشاه هم هنوز پول گندم تحویلی به دولت را دریافت نکردیم بابا جیبمون خالیه چرا کسی نمیفهمه?
    • بابک IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      2 0
      تو را خدا کاری کنید ما بد هکاریم 12تن تحویل دادم از کشاورزان فارس نورآباد ممسنی بدون حتی یک ریال پول یکماه پیش تحویل داده
    • یزدان IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      3 0
      سلام همه ساله کشاورزان دغدغه قیمت خرید تضمینی و دریافت پول گندم را داشته اند به نظر شما چاره این بی تدبیری و بی لیاقتی مسولین چیست ؟ ما کشاورزان همه ساله از این رویه ضربه خورده ایم و برای انجام کشت بعدی به کمبود بودجه مواجه هستیم چون پول ما را دیر واریز می‌کنند و قیمت خرید با بی انصافی و دستوری تعیین می‌شود.
    • مرتضی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 0
      این چه وضعی هست آخه مسخره کردید مردمو یکماهه گندم تحویل گرفتید هنوز یه هزاری پول ندادید ولی موقع فروش بذر اول کارت میکشید بعد بذر تحویل میدین
    • محمد IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 0
      تنها راه حل گندم پس بگیرید ,من 23/1/گندم تحویل دادم هنوز واریز نشده یعنی ماباید چکار کنیم بریم گدایی کنیم
    • محمد IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 0
      بابا الان 35 روز است که گندم تحویل سیلو دادیم دریغ از یک ریال پول..... چرا پول ما رو پرداخت نمی‌کنید!؟؟
    • بهادرنجفی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 1
      سلام چرا دولت نرخ نهایی گندم اعلام نمی کند
    • کشاورز IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 0
      ۲.۱۶ گندم هام‌رو تحویل دادم هنوز یک هزار تومنی دریافت نکردم