۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰
کاهش فشار اقتصادی بر مردم با اصلاح بانک‌های ناتراز
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

کاهش فشار اقتصادی بر مردم با اصلاح بانک‌های ناتراز

خاتونی دارایان، کارشناس بازار سرمایه گفت: بانک‌های ناتراز تحت فشار رئیس کل بانک مرکزی در حال بهبود اوضاع مالی خود هستند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، احسان خاتونی دارایان، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بانک‌های ناتراز پایه پولی را افزایش می‌دهند و در ادامه موجب خواهد شد تا نقدینگی در کشور با شیب تند افزایش یابد. در نهایت هم اینکه ناترازی بانک‌ها تاثیر زیادی در رشد تورم خواهند داشت.

وی گفت: یکی از موضوعاتی مهمی که درباره این بانک‌ها اهمیت دارد این است که باید بررسی کرد بانک‌ها چگونه ناتراز می‌شوند.

این تحلیلگر بازارهای مالی ابراز داشت: بانک‌ها تسهیلات تکلیفی دارند و چون حجم تسهیلات تکلیفی زیاد است، به ناچار مجبور به استقراض از بانک مرکزی می‌شوند. همچنین بخشی از تسهیلات تکلیفی مربوط به دولت است که کمبود نقدینگی را در بانک‌ها تشدید می‌کند.

خاتونی تصریح کرد: یکی از مسائل بانک‌های ناتراز تهاتر است، به عنوان نمونه دولت به بانک‌ها بدهکار است و دولت به جای پرداخت پول نقد، با بانک‌ها تهاتر کرده و به جای پول ملک به بانک‌ها واگذار می‌کند، اما برخی از این ملک‌ها قابلیت فروش ندارند، در نتیجه نقدینگی به بانک باز نمی‌گردد و بانک دچار کسری نقدینگی می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: زمانی که بانک‌ها ملک را برای فروش به مزایده می‌گذارند، به علت این که مبالغ این ملک‌ها زیاد است و فرد و یا شرکتی توان مالی خرید این املاک را ندارد، در نهایت ملک بر روی دست بانک می‌ماند.

وی گفت: همچنین دولت بانک‌ها را مجبور به خرید اوراق دولتی می‌کند که این موضوع کمبود نقدینگی را در بانک‌ها تشدید می‌کند.

خاتونی ادامه داد: نظام بانکی ما تجربه خوبی را در ادغام بانک‌های ناتراز داشته است، بنابراین می‌توان انتظار داشت که انحلال بانک‌های ناتراز با سرانجام خوبی به نتیجه برسد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، انحلال بانک‌های ناتراز خطری برای سپرده گذاران ندارد، چرا که در ایران کلمه‌ای به نام ورشکستی در بانک‌های ایرانی نداریم و بانک مرکزی تعهدات را پرداخت خواهد کرد.

این تحلیلگر بازارهای مالی عنوان کرد: از طرفی در گذشته بانک‌های ناتراز ادغام شدند و از ورشکستی حرفی به میان نیامد و این موضوع موجب شد تا املاک بانکی‌های ادغام شده با بانک اصلی منتقل شود. اگر بانک‌های آمریکایی که به تازگی ورشکسته شدند را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که سپرده‌های این بانک‌ها به راحتی توسط شرکت‌های بیمه‌ها و بانک مرکزی پرداخت شد.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه تغییر مقررات و تحت فشار گذاشتن بانک‌ها بهبود اوضاع مالی آنها را تسریع کرده است، تاکید کرد: فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با تحت فشار قراردادن بانک‌های ناتراز در پی این است که بانک‌ها از ناترازی خود بکاهند، در نتیجه فشار به اقتصاد و مردم هم کاهش یابد.

وی افزود: هشدار رئیس کل بانک مرکزی کار ساز بوده است و گزارش‌های ماهانه بانک‌ها حاکی از آن است که بانک‌ها در فروردین ماه گزارش‌های بسیار خوبی را ارائه داده اند و در بین بانک‌ها بانک تجارت بهترین تراز عملیاتی را داشته است.

کد خبر: ۲۲۶٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha