۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
همکاری با چین؛ امیدی برای تغییرات مثبت در افغانستان
گلوبال تایمز نوشت:

همکاری با چین؛ امیدی برای تغییرات مثبت در افغانستان

همکاری با چین امیدی برای تغییرات مثبت در افغانستان پس از ویرانی های ایالات متحده آمریکاست.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «محمد انصاری» در مورد همکاری چین و افغانستان پس از ویرانی های ایالات متحده آمریکا منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

در طول ۲۰ سال حضور ایالات متحده آمریکا و متحدانش در افغانستان، مردم افغانستان شاهد هیچ تغییر مثبت مهم یا ساخت و ساز اساسی نبودند که ثبات را در کشورشان تضمین کند. در عوض افغان‌ها با جرایم جنایی گسترده مانند قتل، دزدی، آدم‌ربایی و همچنین فساد اداری مواجه بودند.

اگرچه ایالات متحده آمریکا ادعا می کرد که میلیاردها دلار برای افغانستان هزینه کرده است، اما بخش قابل توجهی از این پول به نیروهای ایالات متحده و ناتو در این کشور اختصاص یافته در حالی که بخشی دیگر به پیمانکاران تحت حمایت ایالات متحده و یک حلقه فاسد در دولت افغانستان اختصاص یافته است

اگرچه ایالات متحده آمریکا ادعا می کرد که میلیاردها دلار برای افغانستان هزینه کرده است، اما بخش قابل توجهی از این پول به نیروهای ایالات متحده و ناتو در این کشور اختصاص یافته در حالی که بخشی دیگر به پیمانکاران تحت حمایت ایالات متحده و یک حلقه فاسد در دولت افغانستان اختصاص یافته است.

مردم افغانستان از این پول سود نبردند زیرا برای پروژه های زیربنایی حیاتی استفاده نشد. معدود پروژه های اجرا شده مانند مکاتب سیار و آسفالت جاده با کیفیت پایین، عمدتاً اقداماتی فریبنده یا نمادین برای مردم افغانستان بود.

بخش‌های حیاتی مانند زراعت که می‌توانست نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد و تولید برق از زغال‌سنگ، آب، باد و انرژی خورشیدی در ۲۰ سال گذشته در افغانستان نادیده گرفته شد. بخش آموزش که برای آینده یک کشور حیاتی است، با فساد گسترده نیز گرفتار شد و میلیون ها دلار به جای سرمایه گذاری برای تقویت دانش در کشوری که درصد بالایی از جمعیت آن بی سواد هستند، اختلاس شد.

ایالات متحده آمریکا با حمایت از حلقه خاصی در دولت سابق افغانستان، اجازه داد که فساد در ادارات دولتی به اوج خود برسد. اکثر مقامات دولتی پر کردن جیب خود، انتقال سرمایه های ملی به خارج از کشور و سرمایه گذاری سرمایه اختلاس شده خود در املاک لوکس خارج از کشور را در اولویت قرار دادند. خانواده های آنها در عمارت های مجلل خارج از کشور زندگی می کردند، در حالی که افغان های عادی رنج می بردند.

دلیل اینکه افغان ها علیرغم دریافت میلیاردها دلار در دو دهه گذشته همچنان در فقر به زندگی خود ادامه می دهند، نبود کار اساسی در افغانستان با استفاده از بودجه های ایالات متحده است

دلیل اینکه افغان ها علیرغم دریافت میلیاردها دلار در دو دهه گذشته همچنان در فقر به زندگی خود ادامه می دهند، نبود کار اساسی در افغانستان با استفاده از بودجه های ایالات متحده است. ایالات متحده، متحدان و حامیان افغان آنها نتوانستند در این کشور کارخانه ایجاد کنند یا خوداتکایی را تقویت کنند و افغانستان را به شدت به واردات وابسته کردند.

فصل جدید افغانستان با چین امیدواری برای تغییرات مثبت است. با خروج نیروهای آمریکایی و متحدانش، مردم افغانستان در نهایت می توانند صلح را تجربه کنند و از یک زندگی عادی و عاری از خشونت و عملیات نظامی برخوردار شوند.

اکنون امنیت در افغانستان تضمین شده است و به مردم اجازه می دهد تا با خیال راحت در سراسر کشور سفر کنند و تعداد فزاینده ای از گردشگران خارجی را به مکان های تاریخی آن جذب کند.

مردم افغانستان که از زیر بار جنگ تحمیلی رها شده اند، نسبت به ایجاد روابط با کشورهای همسایه به ویژه چین خوش بین هستند. چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، در زمینه هایی مانند فناوری، نوآوری، آموزش، کشاورزی، بازسازی، تجارت و صنعت پیشتاز است.

مردم افغانستان می دانند که چین می تواند صادقانه با آنها در بخش های مختلف همکاری کند و رویاهای دیرینه آنها را به واقعیت تبدیل کند. تخصص و سرمایه گذاری چین می تواند به بخش معدن افغانستان کمک کند، زیرا سرمایه گذاران چینی در این زمینه ظرفیت دارند و افغانستان دارای منابع غنی معدنی است. این همکاری می تواند به توسعه افغانستان و در عین حال به نفع صنایع چینی منجر شود.

افغانستان با مناطق کوهستانی و منابع فراوان مانند آب، باد، خورشید، نفت و گاز فرصت بزرگی را برای سرمایه گذاران چینی فراهم می کند تا در تولید برق کم هزینه و با تولید بالا شرکت کنند.

علاوه بر این، کشاورزی یکی دیگر از بخش های امیدوار کننده برای صنعتگران چینی برای سرمایه گذاری و صادرات محصولات با کیفیت بالا به بازار جهانی است. چین با ۴۰ سال تجربه در زمینه کاهش فقر می تواند از طریق سرمایه گذاری هایی که به نفع هر دو کشور باشد، به ریشه کنی فقر کمک کند.

در بخش دانش، چین می تواند جوانان افغانستان را با به اشتراک گذاشتن تجربیات و ارائه بورسیه های تحصیلی در زمینه های مختلف از جمله فناوری، زراعت و سایر بخش های نوآورانه توانمند سازد. چین با افزایش بورسیه ها و برنامه های آموزشی به دانشجویان افغان در این رشته ها می تواند زمینه خودکفایی افغانستان را در آینده نزدیک فراهم کند.

«وانگ یو» سفیر چین در افغانستان اخیرا در دیدار با مقام های ارشد امارت اسلامی افغانستان بر همکاری چین در بخش های آموزشی تاکید و ضمن ابراز تمایل برای تقویت روابط دوجانبه، تجارت و ترانزیت با افغانستان بر همکاری های چین در بخش های آموزشی تاکید کرد. یک افغانستان توسعه یافته، صلح آمیز و باثبات برای کل منطقه مفید است.

کد خبر: ۲۲۶٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدبراتی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      1 0
      کار بسیار پسندیده
    • حسین IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      0 0
      ... ضرب المثلی هست که طرف از ناتوانی مهربان هست وگرنه از نزدیک باهاشون برخورد نداشتین