۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
 هشدار کمبود احتمالی نفت

هشدار کمبود احتمالی نفت

آژانس بین المللی انرژی کمبود احتمالی نفت را هشدار داد.

به گزارش بازار، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، تقاضای جهانی بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۸، ۶ درصد افزایش خواهد یافت. آژانس بین المللی انرژی چشم انداز تقاضای جهانی نفت را تا رکورد ۱۰۲.۳ میلیون بشکه در روز در سال جاری افزایش داده و گفته که این افزایش تقاضا از اقتصادهای با رشد سریع‌تر در کشورهای در حال توسعه تامین خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش بازار میان‌مدت خود که این هفته منتشر شد، پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی نفت بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۸ رشد ۶ درصدی داشته و به ۱۰۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد که ۵.۹ میلیون بشکه در روز نسبت به سطح سال ۲۰۲۲ بیشتر است. این رشد با تقاضای بالای بخش‌های پتروشیمی و هوانوردی حمایت می‌شود.

این آژانس گفت: بر اساس این گزارش، حدود سه چهارم این افزایش در دوره شش ساله تا سال ۲۰۲۸ مربوط به آسیا خواهد بود و هند به عنوان منبع اصلی رشد تا سال ۲۰۲۷ از چین پیشی خواهد گرفت. تقاضای نفت در آمریکای شمالی و اروپا در بیشتر این دوره با توجه به سیاست‌های انتقال انرژی در شرایط انقباضی قرار خواهد گرفت. در چین، که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با افزایش تقاضای نفت پس از همه گیری مواجه است، پیش بینی می‌شد که رشد تقاضا از سال ۲۰۲۴ به بعد کند شود. با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی خاطرنشان کرد که بخش پتروشیمی جهانی محرک اصلی رشد تقاضای جهانی نفت باقی خواهد ماند، زیرا گاز مایع، اتان و نفتا بیش از نیمی از افزایش بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۸ و نزدیک به ۹۰ درصد از این افزایش را در مقایسه با سطوح قبل از همه گیری تشکیل می‌دهند. بر اساس این گزارش، با بازگشت سفرهای خطوط هوایی پس از بازگشایی مرزها، بخش حمل و نقل هوایی نیز به شدت گسترش خواهد یافت.

در همان زمان، آژانس بین‌المللی انرژی اشاره کرد که رشد تقاضای سالانه از ۲.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ به ۰.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۸ کاهش می‌یابد، که نشان‌دهنده یک چرخش تاریخی به سمت منابع کم انتشار است. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: تغییر به سمت اقتصاد انرژی پاک در حال افزایش است و اوج تقاضای جهانی نفت قبل از پایان این دهه با پیشرفت خودروهای الکتریکی، بهره‌وری انرژی و سایر فناوری‌ها در حال افزایش است.

سازمان انرژی جهانی خاطرنشان کرد که «تغییر بی‌سابقه جریان‌های تجارت جهانی» و انتشار اضطراری از ذخایر استراتژیک نفتی اعضای آژانس بین‌المللی انرژی در سال گذشته «به ذخایر این صنعت اجازه بازسازی و کاهش تنش‌های بازار» را با وجود افزایش تقاضا داد. آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که انتظار دارد سرمایه گذاری در اکتشاف و تولید نفت و گاز در سال ۲۰۲۳ به ۵۲۸ میلیارد دلار برسد که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۵ با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به رقم سال گذشته است.

کد خبر: ۲۲۶٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha