۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
مردمی شدن اقتصاد در گرو تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات مطرح کرد

مردمی شدن اقتصاد در گرو تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی

تقی پور، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات گفت: بدون شک برای مردمی شدن اقتصاد کشور باید دانشگاه و مراکز علمی روی مبحث اقتصاد مقاومتی سرمایه گذاری کنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، رضا تقی‌پور، به بخشی از سخنان نخستین نطق قالیباف، ریاست مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه متاسفانه باید بپذیریم انقلاب مردمی ما به اقتصاد مردمی منجر نشد  اشاره کرد و گفت: این مبحث یک مسئله ریشه‌ای بوده؛ یعنی ما اگر نگاهی بیندازیم که در کدام حوزه ها پس از انقلاب موفق عمل کرده‌ایم؛ مشاهده خواهیم کرد که آن جاهایی هستند که ما به توانمندی‌های داخلی خود اتکا کردیم و مصداق آن را باید حوزه دفاعی در نظر بگیریم؛ چرا که همه در جریان این موضوع بودند که در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی امکانات دفاعی آنچنانی نداشتیم.

وی در ادامه افزود: اما بلافاصله نیروهای نظامی ما متوجه کمبودها در حوزه دفاعی شدند که باید روی پای خود بایستیم و به واقع این خودباوری هم به منصه ظهور رسید که در حال حاضر بسیاری از توانمندی‌های امروز کشورمان در منطقه حرف اول را میزند و همه این پیشرفت‌ها هم با تکیه بر دانش داخلی، مهارت و قابلیت‌های داخلی رشد پیدا کردند، اما متاسفانه این خود اتکایی در اقتصاد ما اتفاق نیفتاد.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات به مردمی نشدن اقتصاد کشورمان اشاره و اظهار کرد: معتقدم اگر بخواهیم ریشه یابی کنیم برخی از اقتصاد خوان‌های ما افرادی هستند که اقتصاد غربی و لیبرالیستی را در دانشگاه مطالعه و آموزش دیدند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه افزود: بنابراین ما بر روی اقتصاد بومی یا اسلامی خیلی سرمایه گذاری نکردیم و مدیران قابلی که بتوانند در این زمینه زیرساختاها را تغییر دهند و یا ساختارهای جدید را بنیانگذاری کنند وجود نداشته که این هم یک مبحث جدی است.

تقی‌پور به بیانات رهبر معظم انقلاب دراین سالهای متمادی در رابطه با اقتصاد مقاومتی اشاره و تاکید کرد: قطعا؛ یکی از مسائلی که دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید روی آن سرمایه گذاری جدی کنند مسئله اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه افزود: در بحث‌های فنی، نانو، هوا فضا و ... تعداد مقالاتی که در این باره ارائه کرده‌ایم؛ طبق شاخصه‌هایی که الان وجود دارد پیشرفت شاخص رشد علمی کشورمان چندین برابر دنیا شده است و در این زمینه‌ها حرف برای گفتن داریم، اما در مسئله اقتصاد هیچ کدام را شاهد نیستیم و زمانی ما میتوانیم بگوییم اقتصادمان می‌تواند خود اتکا باشد که اقتصاد دانش بنیان و بومی شکل بگیرد و تا این سطح از توان و قابلیت علمی را در اقتصاد ارائه ندهیم اتفاق خاصی در این حوزه مشاهده نخواهیم کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: اگر ما امروزه شاهد این هستیم که اقتصادهای مستقلی از قبیل چین، روسیه ... توانستند اقتصاد خود را بازسازی کنند؛ بدون شک رمز موفقیت آنها همین است که از آن مدل‌ها و فرمول‌های اقتصاد غربی فاصله گرفتند و با اتکا به توانمندی‌های داخلی خود اقتصادشان را پایه ریزی کردند که این هم یک کار بسیار بزرگی بوده است.

 نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات تاکید کرد: امیدواریم همه دستگاه‌ها به خصوص مراکز علمی و تحقیقاتی اقتصادی همت به خرج دهند تا اینکه  اقتصاد مقاومتی را هدف بگذارند و برای آن برنامه عملیاتی تدوین شود.

کد خبر: ۲۲٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha