فهرست اقلام مشمول دریافت نیم درصد عوارض صادراتی منتشر شد
با پیگیری‌های دبیرخانه شورای گفت‌وگو؛

فهرست اقلام مشمول دریافت نیم درصد عوارض صادراتی منتشر شد

فهرست اقلام مشمول دریافت نیم درصد عوارض صادراتی آب مجازی توسط وزارت کشاورزی برای معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شد و بدین‌ترتیب دریافت این عوارض محدود به اقلام خاصی می‌شود.

به گزارش بازار، وزارت کشاورزی بر اساس قانون بودجه سال جاری، فهرست اقلام مشمول دریافت نیم درصد عوارض صادراتی آب مجازی را برای معاون اول رئیس‌جمهور ارسال کرد تا بدین‌ترتیب، دریافت این عوارض محدود به صادرات کالاهایی خاص که سطح آب‌بری بالایی دارند، شود.

پیش از این طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۱، صادرات همه انواع کالاهای کشاورزی و حتی آبزیان نیز مشمول پرداخت نیم درصد عوارض صادراتی می‌شدند که موضوع مورد انتقاد صادرکنندگان حوزه کشاورزی قرار گرفت؛ این مسئله در شورای گفت‌وگو نیز مورد بررسی قرار گرفت و با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگو این بند در قانون بودجه ۱۴۰۲ اصلاح شد.

بر این اساس موضوع بند (ه) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور تصریح دارد که فهرست کالاهایی که مشمول این نوع عوارض می‌شوند، از سوی وزارت کشاورزی در اختیار معاون اول رئیس‌جمهور قرار بگیرد.

در این راستا فهرست اقلام مشمول دریافت نیم درصد عوارض صادراتی موضوع بند (ه) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در ۳۵ ردیف تهیه و منتشر شده است.

در نشست شورای گفت‌وگو نیز مقرر شده بود که به منظور اجرای اثربخش این ماده قانونی در سال ۱۴۰۲، وزارت جهاد کشاورزی با مشارکت بخش خصوصی و همکاری مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب (در قالب کمیته تخصصی مشترک) نسبت به تهیه فهرست محصولات کشاورزی و غذایی آب‌بر، متولی و شاخص‌های آب‌بر بودن محصولات مشمول این بند مطابق با اصول استاندارد محاسبه میزان آب مجازی هر محصول و با هدف اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره‌وری اقدام کند.

کد خبر: ۲۲۶٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha