۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
۷۰ دلار خط قرمز قیمتی اوپک پلاس| سعودی ها بزرگترین بازندگان افت بهای طلای سیاه
رشد قیمت ها در بازار نفت ادامه می یابد؟

۷۰ دلار خط قرمز قیمتی اوپک پلاس| سعودی ها بزرگترین بازندگان افت بهای طلای سیاه

خطیبی کارشناس انرژی گفت: بررسی تصمیمات نفتی اعضای اوپک پلاس نشان می دهد که قیمت های پایین تر از ۷۰ دلار به هیچ وجه برای تولیدکنندگان مطلوبیت نداشته و به نوعی به خط قرمز آنها تبدیل شده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: قیمت نفت برنت ۲.۴ درصد و نفت آمریکا ۲.۳ درصد طی یک هفته گذشته افزایش داشته است. کارشناسان رشد قیمت ها در بازار نفت حمایت های اوپک پلاس روند روبه رشد قیمت ها و احتمالات نسبت به افزایش تقاضای چین را دو دلیل اصلی این تغییر می دانند.

بررسی تصمیمات اعضای اوپک پلاس نشان می دهد که قیمت های پایین تر از ۷۰ دلار به هیچ وجه برای تولیدکنندگان مطلوبیت نداشته به نوعی به خط قرمز آنها تبدیل شده است. به طوری که بعد از ریزش قیمت ها و احتمال سقوط آنها به کانال ۷۰ دلار تولیدکنندگان اوپک از حجم تولیدات خود کم می کنند تا بتوانند تعادل بازار را حفظ کنند

محمد علی خطیبی کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: بررسی تصمیمات نفتی اعضای اوپک پلاس نشان می دهد که قیمت های پایین تر از ۷۰ دلار به هیچ وجه برای تولیدکنندگان مطلوبیت نداشته به نوعی یه خط قرمز آنها تبدیل شده است. به طوری که بعد از ریزش قیمت ها و احتمال سقوط آنها به کانال ۷۰ دلار تولیدکنندگان اوپک از حجم تولیدات خود کم می کنند تا بتوانند تعادل بازار را حفظ کنند.

او همچنین به دیگر عوامل موثر بر وضعیت قیمت ها اشاره کرد و گفت: قیمت ها در بازار تا حد زیادی تابع عرضه و تقاضاست. به عنوان امید به رشد تقاضا در چین از عوامل افزایش قیمت نفت در هفته گذشته بوده‌ است.

گفتنی است فعالیت پالایشگاهی در چین در ماه مه یک رکورد جدید ثبت کرد و انتظار می‌رود تقاضا در این کشور طی نیمه دوم سال جاری میلادی روبه‌ افزایش باشد.

تصمیمات غیر سیاسی کارتل نفتی

تولیدکنندگان اوپک پلاس تصمیم گرفتند قرارداد فعلی کاهش تولید را تا پایان ۲۰۲۴ تمدید کنند. به‌ علاوه، عربستان به‌ عنوان بزرگ‌ ترین تولیدکننده اوپک و بزرگ‌ ترین صادر کننده نفت خام دنیا اعلام کرد تولید خود را به‌ صورت داوطلبانه ۱ میلیون بشکه در روز در ماه ژوئیه پایین آورده و به ۹ میلیون بشکه در روز می‌ رساند. این تصمیم اوپک پلاس جانی مانع افت بیشتر قیمت ها در بازار جهانی شد.

آنگونه که رویترز در گزارشی آورده قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در آخرین روز هفته با ۹۴ سنت معادل ۱.۲۴ درصد افزایش به ۷۶ دلار و ۶۱ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱ دلار و ۱۶ سنت معادل ۱.۶۴ درصد افزایش، ۷۱ دلار و ۷۸ سنت معامله می‌شود. فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی پیشتر گفته بود که تمدید قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس تا پایان سال آینده میلادی و کاهش ۱ میلیون بشکه‌ای تولید عربستان در ماه ژوئیه فاصله بین عرضه و تقاضا را بیشتر کرده و احتمال افزایش قیمت نفت را بالا برده است.

نگرانی ها نسبت به رشد قیمت ها موجب شده که کشورهای غربی تصمیمات اوپک پلاس را سیاسی و در راستای بالا بردن هزینه های تامین انرژی و به نوعی حمایت از روسیه می دانند. اما اعضای این کارتل این ادعا را قبول نداشته و تاکید می کنند این کاهش در راستای متعادل سازی عرضه و تقاضا گرفته می شود.

پوتین هم به تازگی در مجمع اقتصاد بین‌ الملل در سن‌پترزبورگ گفت تمام تصمیماتی که در ساختار اطلاعات اوپک پلاس برای کاهش تولید گرفته می‌شود ماهیت غیر سیاسی دارند.

نماینده سابق ایران در اوپک هم به نوعی این گفته ها را قبول داشته و می گوید: هر تولیدکننده ای منافع اقتصادی خود را دنبال می کند. این رفتار را در بین تولید کنندگان نفت هم شاهد هستیم. شاهد بودیم که قیمت طلای سیاه از حدود ۱۲۰ دلار در سال گذشته به حدود ۸۰ دلار و حتی کمتر از آن سقوط کرده است. این کاهش هر تولیدکننده ای را به واکنش وا می دارد.

او با بیان اینکه کاهش ۳.۶۶ میلیون بشکه‌ای ائتلاف اوپک پلاس برابر با ۳.۶ درصد از تقاضای جهانی است، ادامه داد: هیچ کشوری دوست ندارد مشتریان خود را از دست داده و روی منافع اقتصادی حاصل از فروش بیشتر چشم ببندد. به طور قطع در صورت افزایش تقاضا کشورهای نفتی هم عرضه خود را افزایش می دهند. ضمن اینکه با توجه به برنامه های توسعه ای که کشورهای نفتی در دو سال گذشته برای خود تدوین کرده اند، آنها نیاز دارند تا درآمدهای خود را حفظ و به نوعی آن را افزایش دهند.

بازار نفت در دستان چین

آژانس بین‌ المللی انرژی در آخرین گزارش چشم‌ انداز بازار پیش‌ بینی کرده که نفت در نیمه دوم سال‌ جاری میلادی ۶‌درصد رشد کند. خطیبی این رشد حاصل افزایش تقاضای فصلی در فصول سرد سال دانسته و می گوید: معمولا تقاضا در فصل بهار تا حدی کاهش پیدا می کند، اما با شروع شدن تابستان و ورود به فصل پاییز و زمستان شاهد افزایش تقاضا در بازار جهانی هستیم.

بازار نفت تا حد زیادی به کشور چین وابسته بوده و تقاضا در این کشور به نوعی سرنوشت قیمت ها را تعیین می کند

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مقدار تقاضا تا حد زیادی به وضعیت اقتصاد جهانی بستگی دارد، افزود: بازار نفت تا حد زیادی به کشور چین وابسته بوده و تقاضا در این کشور به نوعی سرنوشت قیمت ها را تعیین می کند. هرگونه تغییر در وضعیت اقتصادی و رونق و شکوفایی اقتصادی این کشور سایر بازارها به خصوص نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بنیاد تحقیقاتی «رفینیتیو» در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده که به‌ زودی ورودی نفت به این کشور به مرز ۱۲‌میلیون بشکه در روز برسد، ‌عددی که افزایشی به میزان یک‌ میلیون بشکه را در مقایسه با آوریل نشان می‌ دهد.

عربستان بزرگترین برنده رشد قیمت ها در بازار

نظرسنجی رویترز نشان داد سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه مه، ۲۸.۰۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۴۶۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با آوریل کاهش داشت. تولید این گروه بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز از سپتامبر کاهش پیدا کرده است. در این میان عربستان ۱۰ میلیون بشکه در روز در ماه مه تولید داشته و به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت اوپک محسوب می شود به همین دلیل بیشترین نفع از رشد قیمت هت ها به جیب آنها خواهد رفت.

خطیبی می گوید: سعودی‌ها به دنبال آن هستند که در بلندمدت هم ثبات بازار را حفظ کنند و هم جلوی نوسان در بازار را بگیرند و در عین حال قیمت نفت را روی محدوده ۸۰ دلار در هر بشکه نگه دارند.

کد خبر: ۲۲۶٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha