۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
رونق قاچاق سوخت در پی کاهش عرضه‌ در بورس انرژی
مدیرعامل بورس انرژی ایران تشریح کرد

رونق قاچاق سوخت در پی کاهش عرضه‌ در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به اینکه حجم عرضه‌های صادراتی سه‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۰ درصد کم‌تر شده‌است، گفت: عرضه در بورس انرژی می‌تواند تا حدی از قاچاق سوخت جلوگیری کند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان این‌که عمده عرضه‌کنندگان بورس انرژی ایران، شرکت‌های تابع وزارت نفت و وزارت رفاه‌اند، تشریح کرد: بخشی از قاچاق سوختی که طبق آمارهای رسمی اعلام می‌شود می‌تواند به‌صورت عرضه در بورس اتفاق بیفتد، اما به‌جای این که مسیر رسمی بورس انتخاب شود مسیر غیررسمی قاچاق انتخاب می‌شود.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به این‌که حجم عرضه‌های صادراتی سه‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۰ درصد کم‌تر شده‌است، گفت: عرضه در بورس انرژی می‌تواند تا حدی از قاچاق سوخت جلوگیری کند.

او با اشاره به این که حجم معاملات رینگ صادراتی در سه‌ماهه نخست امسال نسبت به سه‌ماهه نخست سال گذشته حدود ۳۰درصد کم‌تر شده‌است، گفت: افزایش و ناترازی مصرف سوخت در دو سال گذشته باعث شد که بنزین در بورس عرضه نشود، در پی این کاهش عرضه‌ها معاملات نیز کاهش یافت.

به‌گفته نقوی؛ اعتقاد بورس انرژی ایران همواره بر این بوده‌ که بازارهای صادراتی کشور را حتی با ارقام بسیار پایین حفظ کند، اما در دوسال اخیر از سوی عرضه‌کنندگان و مشخصا از سمت شرکت پالایش و پخش سیاست متفاوتی دنبال شده‌ که شاید تامین نیاز داخلی علت بخشی از این ماجرا بوده‌است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره اثرات جانبی کاهش سوخت در کشور توضیح داد: مشکلاتی که در تامین بنزین وجوددارد، اثراتی بر سایر فرآورده‌ها نیز می‌گذارد. در پی کمبود بنزین در کشور، حجم عرضه نفتا، ریفورمیت، MTBE و سایر فرآورده‌هایی که در تولید بنزین اثر می‌گذارند نیز کاهش می‌یابد و در ادامه بخشی از درآمد صادراتی کشور کاهش پیدا می‌کند.

او در پایان با ذکر این نکته که در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۶ میلیون تن فرآورده در بورس انرژی ایران دادوستد شد و این رقم رکورد مهمی در آمار معاملات بازار سرمایه محسوب می‌شود، عنوان کرد: معاملات فرآورده‌ها در بورس انرژی ایران در سال‌های گذشته روندی روبه‌رشد داشته و نشان داده‌است که چارچوب معاملاتی بورس می‌تواند بازارهای صادراتی جدید را پیش روی کشور قرار دهد.

کد خبر: ۲۲۶٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha