۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
چگونگی تامین مالی برق تجدیدپذیر از بستر بورس انرژی ایران

چگونگی تامین مالی برق تجدیدپذیر از بستر بورس انرژی ایران

­مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به مزایای راه‌اندازی تالار برق سبز گفت: تاکنون نزدیک به ۳۷ میلیون کیلووات ساعت برق سبز در بورس انرژی ایران به ارزش نزدیک به ۷۵۵ میلیارد ریال معامله شده است. ­

به گزارش بازار، علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران در گردهم‌آیی فعالان تجدیدپذیر که در نیروگاه بادی سیاه‌پوش برگزار شد در تشریح فرآیند ورود به تابلو برق سبز عنوان کرد: پس از صدور کد معاملاتی توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سفارش خرید به کارگزاران ارسال می‌شود و بعد از انجام معامله میزان خریداری شده روی قبوض مشترکین اعمال می‌شود.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به اینکه تاکنون ۹ نیروگاه تجدیدپذیر در این بورس پذیرش شده‌اند، در تبیین ساز وکار تامین مالی برق تجدیدپذیر از بستر بورس انرژی ایران عنوان کرد: صندوق سرمایه‌گذاری پروژه، یکی از این ساز و کارها است که در پروژه‌ها با جریانات نقدی مستمر و پروژه‌های زیربنایی کاربرد دارد.

او با برشمردن ویژگی‌های صندوق‌پروژه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: واحدهای این صندوق‌ها در سررسید قابلیت تبدیل به گواهی ظرفیت را دارند. دیگر ویژگی صندوق پروژه نیروگاه‌های تجدیدپذیر قابلیت تسویه ارزی و همچنین قابلیت تبدیل واحدها به گواهی برق تجدیدپذیر (REC) است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران ضمن ارائه نمونه‌ای از مدل طراحی شده در زمینه تامین مالی بر مبنای صندوق‌پروژه به منظور احداث نیروگاه تجدیدپذیر عنوان کرد: در این روش امکان تامین مالی از طریق بانک‌ها به‌منظور پیشبرد پروژه با استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه و بازپرداخت سود و اصل وام بانکی دریافت شده به‌منظور پیشبرد پروژه از طریق واحدها وجود دارد.

کد خبر: ۲۲۶٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha