۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
روابط تجاری امریکا و  چین ضعیف‌تر می‌شود/ منتظر تشدید تنش‌ها باشید
استاد دانشگاه بوستون آمریکا در گفتگو با بازار:

روابط تجاری امریکا و چین ضعیف‌تر می‌شود/ منتظر تشدید تنش‌ها باشید

«جفری کارلینر» معتقد است که تصویب قانون امنیتی جدید چین در هنگ کنگ قطعا به تشدید تنش ها میان چین و امریکا کمک خواهد کرد و توافق تجاری اخیر امریکا با چین را تضعیف می کند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار- هفته گذشته پارلمان چین لایحه «امنیت ملی» مرتبط با هنگ‌کنگ را تصویب کرد. این لایحه  توسط کنگره ملی خلق چین و در جلسه‌ای که «شی جین پینگ»، رئیس جمهور این کشور نیز حضور داشت به تصویب رسید و گفته شده از تاریخ اول ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) قابل اجرا خواهد بود. از طرف دیگر وزرای خارجه چهار کشور انگلیس، آمریکا، کانادا و استرالیا در یک بیانیه مشترک تصویب قانون امنیتی جدید درباره هنگ کنگ بوسیله چین را «نقض تعهدات بین‌المللی چین» و «تهدید آزادی» دانستند. اما شواهد نشان می دهد که چین  برنامه ای ارام اما طولانی برای منطقه خود به خصوص برای هنگ کنک  دارد. با این حال سوال اینجاست که آیا تصویب این لایحه امنیتی به تشدید روابط تجاری میان امریکا و چین منجر خواهد شد یا خیر؟

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

* کنگره ملی خلق چین لایحه امنیتی جدیدی را برای هنگ‌کنگ تصویب کرده که براساس آن هر حرکتی در راستای تضعیف اقتدار دولت جمهوری خلق چین در آن سرزمین جرم و قابل پیگرد کیفری محسوب خواهد شد. ترامپ اعلام کرده بود اگر این قانون تصویب شود(که تصویب هم شد) شرکتهای آمریکایی را از هنگ کنگ خارج می کند. با توجه به تصویب این قانون آیا آمریکا چنین اقدامی خواهد کرد؟
قطعا بله. امریکا قبل از تصویب این قانون نیز بر بازگشت شرکت های امریکایی از هنگ کنگ تاکید می کرد. دولت ترامپ امتیازات مالی و فرصت های مناسب جهت توسعه را برای این شرکت ها در نظر گرفته است. اما هنوز مشخص نیست که آیا این شرکت ها قصد بازگشت از هنگ کنگ را با تصویب این قانون دارند یا خیر.

* وزرای خارجه چهار کشور بریتانیا، آمریکا، کانادا و استرالیا در یک بیانیه مشترک تصویب قانون امنیتی جدید درباره هنگ کنگ بوسیله چین را "نقض تعهدات بین‌المللی چین" و "تهدید آزادی" دانستند. با توجه به رویکرد خصمانه آمریکا و همپیمانانش تصور می کنید جایگاه هنگ کنگ به عنوان یک بندر تجاری برای چین حفظ خواهد شد؟
مقامات چین ادعا می کنند تصویب قانون امنیتی درباره هنگ کنگ برای مبارزه با رویکردهای تهدید امنیت ملی چین از جمله جدایی طلبی ملی، سرنگونی دولت، سازماندهی فعالیت های تروریستی و مداخله خارجی انجام شده است. هنگ کنگ سرزمین خود مختاری است که در نزدیکی مرزهای چین قرار داشته و چین از نفوذ فوق العاده ای در این سرزمین برخوردار است. کشورهای امریکا، کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و ... به هیچ عنوان نمی توانند نفوذ سیاسی و اقتصادی چین در این سرزمین را بدست آورند. بنابراین کاملا روشن است که چین به هنگ کنگ به عنوان بندر تجاری مهم نگاه می کند.

* تصویب این قانون باعث افزایش بیش از پیش تنشها میان چین و آمریکا شده است. آیا امکان تشدید جنگ تجاری میان دو کشور در شرایط فعلی و نادیده گرفته توافق اخیر تجاری میان دو کشور وجود دارد؟
سوال خوبی مطرح کردید. تصویب قانون امنیتی جدید چین در هنگ کنگ قطعا به تشدید تنش ها میان چین و امریکا کمک خواهد کرد و توافق تجاری اخیر امریکا با چین را تضعیف می کند. به نظر من در ماههای پایانی دوره اول ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» ما شاهد تشدید روابط تجاری و سیاسی میان امریکا و چین خواهیم بود.

*آیا تشدید جنگ تجاری با چین از سوی ترامپ لطمه ای به او در انتخابات آینده ریاست جمهوری نمی زند؟
وقتی روابط تجاری چین و امریکا بحرانی شود قطعا باعث نارضایتی اقتصادی در صحنه داخلی هر دو کشور خواهد شد. همانطور که می دانید مهمترین فاکتور مردم امریکا در رای دادن، مسائل اقتصادی است از این رو تشدید جنگ تجاری میان دو کشور موقعیت ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ را تضعیف می کند. از طرفی موقعیت ترامپ در انتخابات به علت قتل فردی سیاه پوست توسط پلیس و تظاهراتی که در این کشور در جریان است و همچنین نژادپرست بودن ترامپ تضعیف شده است. باید دید بایدن در صورت پیروزی تا چه حد موفق به مدیریت روابط تجاری و مالی با چین می شود.

* افزایش تنش ها میان آمریکا و چین در خصوص هنگ کنگ چه آثاری بر اقتصاد جهانی می تواند داشته باشد؟
افزایش تنشها میان امریکا و چین صرفنظر از مسئله هنگ کنگ همیشه تاثیر منفی بر اقتصاد جهانی داشته است. هر دو کشور از بزرگترین اقتصادهای جهان بوده و کوچکترین تغییری در تصمیمات آنها بر اقتصاد جهانی تاثیر گذار خواهد بود. امیدواریم در زمان رئیس جمهور بعدی که به احتمال زیاد ترامپ نخواهد بود شاهد کاهش تنش ها میان دو کشور باشیم.

کد خبر: ۲۲٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha