۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
هیچ بهانه ای برای عدم ساخت وساز و عدم کنترل قیمت‌مسکن وجود ندارد
رئیس کمیسیون عمران مجلس:

هیچ بهانه ای برای عدم ساخت وساز و عدم کنترل قیمت‌مسکن وجود ندارد

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: هم اکنون در حوزه مسکن هیچ خلا قانونی وجود نداشته و همه قوانین مورد نیاز برای ساخت و کنترل قیمت مسکن در اختیار دولت بوده که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کند.

به گارش بازار به نقل از خانه ملت، محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصویب طرح کنترل و ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی در مجلس و تاثیر آن بر بازار گفت: در مجلس قانون مالیات بر خانه‌های خالی را مصوب کردیم تا به عرضه خانه‌های‌های خالی از سکنه به بازار کمک کند؛ همچنین قانون جهش تولید مسکن را مصوب کردیم تا بر اساس آن ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته و تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن برقرار شود؛ قانون سومی که امروز در صحن علنی مورد بررسی قرار گرفت و مواد باقی مانده نیز تصویب شد، در حوزه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها است.

دیگر هیچ خلا قانونی در حوزه مسکن وجود ندارد/ همه قوانین مورد نیاز برای ساخت و کنترل قیمت مسکن در اختیار دولت است
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون در حوزه مسکن هیچ خلا قانونی وجود نداشته و همه قوانین مورد نیاز برای ساخت و کنترل قیمت مسکن در اختیار دولت بوده که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کند، عنوان کرد: امروز هیچ بهانه ای برای عدم ساخت وساز مسکن و عدم کنترل قیمت‌ها وجود ندارد. سابقاً وقتی از دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص عدم نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها سوال می‌کردیم، پاسخ می‌دادند که به دلیل نبود قانونی در این زمینه امکان نظارت دقیق وجود ندارد. حال قانون را در اختیارشان قرار داده و سازمان تعزیرات را مکلف کردیم بنگاه‌هایی که خارج از ضابطه قرار داد نوشته را جریمه و پلمپ کند.

دستگاه‌های اجرایی می‌توانند حکمرانی را در بازار مسکن اجرایی کنند
رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: امروز همه قوانین در حوزه مسکن در اختیار دولت بوده و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند حکمرانی را در بازار اجرایی کنند. "طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی" از جمله قوانین خوب مجلس بوده که هم به موجران و هم به مستاجران کمک می‌کند.

وی ساماندهی مشاوران املاک، زمین‌های بایر و رها شده و سکوهای معاملاتی مسکن و اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خانه‌های خالی را از جمله موارد مهم دانست و عنوان کرد: هرجایی که دولت و دستگاه‌های اجرایی احساس خلا قانون داشتند، قانون تدوین کرده و در اختیارشان قرار دادیم، حال امیدواریم با اجرای دقیق قوانین مجلس شاهد افزایش تولید مسکن و نظارت دقیق بر بازار مسکن و اجاره بها باشیم.

بیش از ۵۰ درصد از سبد هزینه‌ای خانواده‌ها صرف تامین مسکن و پرداخت اجاره بها می‌شود
این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: در آستانه فصل تابستان و جا به جایی مستاجران قرار داریم، در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از سبد هزینه‌ای خانواده‌ها صرف تامین مسکن و پرداخت اجاره بها می‌شود، از این رو دولت باید در حوزه مسکن حضور جدی‌تری داشته باشد.

شورای عالی مسکن در شرایط اضطراری می‌تواند برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها ورود کند
وی در رابطه با تجربه مثبت ورود دولت در کشورهای توسعه یافته به بازار مسکن و کنترل آن اظهار کرد: در طرح مذکور تاکید کردیم هنگامی که در شرایط اضطراری قرار بگیریم و اجاره بها به نحوی افزایش پیدا کند که مردم توان پرداخت آن را نداشته باشند، دولت و شورای عالی مسکن که به ریاست رئیس جمهور و دبیری وزیر راه و شهرسازی و حضور وزرای دولت و یکی از نمایندگان مجلس تشکیل می‌شود، باید به قیمت گذاری مسکن و اجاره بها ورود کند؛ تجربه این امر در سایر کشورها نیز وجود دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: "طرح کنترل و ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی" بسیار غنی است که اگر دولت به خوبی از ظرفیت‌های آن استفاده کند، اثر بخش خواهد بود. متاسفانه در قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها به خوبی همراهی نکردند، در غیر این صورت امروز شرایط بهتری را در حوزه تولید مسکن مشاهده می‌کردیم. امیداریم دولت پس از تایید شورای نگهبان به خوبی از ظرفیت‌های این طرح استفاده کند تا شاهد آرامش در بازار مسکن و اجاره بها باشیم.

کد خبر: ۲۲۵٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha