۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
تئوری دولت برای مهار تورم تثبیت اقتصادی است| هیچ دلیل بنیادی برای تغییر نرخ ارز وجود ندارد
رئیس کل بانک مرکزی:

تئوری دولت برای مهار تورم تثبیت اقتصادی است| هیچ دلیل بنیادی برای تغییر نرخ ارز وجود ندارد

فرزین، رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ ارز در اقتصاد ما عامل اصلی بی‌ثباتی اقتصاد و تثبیت اقتصادی در این زمینه ضروری است.

به گزارش بازار، محمدرضا فرزین در سی امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی با بیان اینکه تئوری ما برای مهار تورم تثبیت اقتصادی است گفت: ثبات اقتصادی با دخالت شروع می‌شود و نمیتوان کنار نشست تا اقتصاد به ثبات برسد.

فرزین با بیان اینکه برای مهار تورم باید تئوری داشته باشیم؛ تئوری ما هم تثبیت اقتصادی است تصریح کرد: ثبات اقتصادی با دخالت شروع می‌شود و نمیتوان کنار نشست تا اقتصاد به ثبات برسد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از همان روز اول موضوع تثبیت اقتصادی را که در اقتصاد جایگاه خودش را دارد تاکید کردم، ادامه داد: مجموعه سیاست‌های دولت و بانک مرکزی باید بتواند ثبات را به اقتصاد برگرداند؛ بی ثباتی شاخص‌های اقتصادی باید رفع شود؛ تمرکزمان تورم و کنترل این شاخص است و منظور از تثبیت به ثبات رسیدن شاخص‌های اقتصادی به‌ویژه در جهت کنترل تورم است که تاکید مقام معظم رهبری هم هست.

فرزین هماهنگی اقتصادی را زمینه تثبیت اقتصادی دانست و گفت: نرخ ارز در بازار غیررسمی موضوع مهمی است که همه را نگران کرده است البته در روزهای اخیر شاهد کاهش این نرخ هستیم؛ تقاضای ارز در بازار غیررسمی عموما تقاضای قاچاق، فرار سرمایه و تقاضای احتیاطی است.

فرزین با اشاره به اینکه نرخ بازار غیررسمی سیگنال می‌دهد و باعث بی ثباتی در سایر بازارها می‌شود، گفت: برخی به بازار غیررسمی می‌گویند بازار آزاد؛ درحالی که هیچ بازاری در دنیا بدون مقررات نیست؛ تمام بازارها در دنیا شامل قوانین و مقررات هستند نه اینکه بازاری باشد که هیچ چیزی در آن شناسایی نشده باشد.

به گفته فرزین، کم‌عمق بودن بازار، حساسیت پایین بازار به متغییرهای بنیادی، حساسیت بالا نسبت به اخبار، بستر سفته بازی و استفاده از شبکه اجتماعی برای تعیین نرخ ارز از مهمترین مشخصه‌های بازار غیررسمی ارز است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این که در بازار غیررسمی از سال ۹۰ تا کنون ضریب تغییرات خیلی بالا بوده است؛ گفت: دائم این نرخ تغییر می‌کند و هیچ ثباتی در آن وجود ندارد؛ در ماه‌های اخیر دیدید که یک اظهارنظر غیررسمی و دروغ چطور بازار را بهم می‌ریزد.

رییس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه هیچ دلیل بنیادی برای تغییر نرخ ارز وجود ندارد؛ تصریح کرد: رابطه عمیقی بین دارایی‌های سرمایه گذاری با نرخ ارز وجود دارد؛ ضریب همبستگی بین دلار با مسکن و خودرو ۷۵ تا ۸۰ درصد است.

فرزین با تاکید براینکه رشد متغییرهای واقعی خوب نیست، تصریح کرد: القای ترس و دلهره در جامعه به روال عادی تبدیل شده است؛ در بازار ترس حاکم شده و ما باید از این ترس بترسیم.

به گفته فرزین، شروع هر سیاستی تثبیت نرخ ارز است؛ ولی باید سیاست مالی هم با سیاست ارزی هماهنگ شود تا سیاست تثبیت موفق شود و برای به ثبات رساندن اقتصاد لازم است ما به عنوان دولت دخالت موثر کنیم.

رییس کل بانک مرکزی در پایان هم گفت: معتقدم که سیاست‌های پولی باید در یک فضای شفاف اعلام شود و باید فعالان اقتصادی برای آینده پیش بینی دقیق و برنامه مدونی داشته باشند؛ سیاست پولی و مالی هم باید در خدمت کنترل نقدینگی باشد؛ باید روی مقررات حساس شویم و بازارها باید تابع مقررات شوند.

کد خبر: ۲۲۵٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha