۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
سرنوشت نامعلوم ۴۰۰ هزار مازندرانی بازمانده سهام عدالت
بازار گزارش می دهد؛

سرنوشت نامعلوم ۴۰۰ هزار مازندرانی بازمانده سهام عدالت

ساری - درحالی طرح آزادسازی سهام عدالت وارد فاز پایانی شد که همچنان سرنوشت ۴۰۰ هزار مازندرانی بازمانده از این طرح نامعلوم است.

بازار؛ گروه استان ها: طرح سهام عدالت از جمله طرح هایی است که بیش از نیمی از جمعیت کشور را دربرمی گیرد و مشمولان آن شامل شش دهک پایین درامدی جامعه هستند که در مجموع ۵۰ میلیون نفر را پوشش می دهد.

این طرح از سال ۸۵ اجرایی شد و سهام ۳۶ شرکت پذیرفته شده در بورس و ۱۳ شرکت غیربورسی به شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار و برگه سهام ۱۰ میلیون ریالی در اختیار مشمول طرح قرار گرفت.

طبق قانون مقرر شده بودتا پایان نیمه اول سال ۹۵ سهام عدالت آزادسازی شود و سازمان خصوصی سازی سود نقدی شرکت ها را وصول و نسبت به پرداخت سود نقدی به مشمولان طرح اقدام کند.تاخیر در آزادسازی سهام عدالت سبب شد تا در اردیبهشت امسال پیرو دستور مقام معظم رهبری، زمینه آزادسازی سهام عدالت هرچه سریعتر فراهم شود و دولت اجازه یافت سهام شرکت های بزرگ مانند خودروسازی ها، فولاد، معادن، بیمه، بانک، هواپیمایی، کشتیرانی و غیره را واگذار کند.

در مجموع در مازندران دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای دریافت سهام عدالت نامنویسی کردند که دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر موفق به دریافت آن شدند و ۴۰۰ هزار نفر تاکنون به دلایل مختلف از جمع سهامداران بازماندند.

در مجموع در مازندران دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای دریافت سهام عدالت نامنویسی کردند که دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر موفق به دریافت آن شدند و ۴۰۰ هزار نفر تاکنون به دلایل مختلف از جمع سهامداران بازماندند

عسگر توکلی رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت کشوردر گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعضای قطعی تعاونی های ۱۶ شهرستان هستند، گفت: زمانی که سهام عدالت واگذار می شد به هرنفر یک میلیون تومان سهام واگذار شد و مشمولان نهادهای حمایتی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار بودند.

وی درباره تفاوت بین ارقام سهام عدالت روی کاغذ و سامانه اظهار داشت: طبق ابلاغیه سال ۸۵ مردم از تخفیف ۵۰۰ هزار تومان برخوردار بودند و ۵۰۰ هزار تومان نیز از سود شرکت های سرمایه گذاری طی مدت ۱۰ سال قرار بود به آن افزوده شود .

وی ادامه داد: این درحالی که کارمندان دستگاه های اجرایی وبازنشستگان از تخفیف و بخشودگی ۵۰ درصدی برخوردار نبودند و باید یک میلیون تومان را از سود شرکت های سرمایه پذیر پرداخت می کردند.

زمینه ثبت نام فعلا وجود ندارد

توکلی با اشاره به جاماندن ۴۰۰ هزار مازندرانی از سهام عدالت یادآور شد: زمینه ثبت نام سهام عدالت فعلا وجود ندارد ولی شنیده ها حاکی از این است که نمایندگان در حال تهیه طرحی تا برای جاماندگان سازوکاری تعریف کنند.

وی با بیان اینکه آزادسازی سهام عبدالت باید از سال ۹۵ انجام می شد اما با تاخیر روبرو شد، گفت: در حال حاضر آزادسازی به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می شود و کسانی که در بازار سرمایه فعالیت می کند می تواند کد بورسی دریافت کنند.

توکلی یادآور شد: همچنین برای انجام معاملات بورس باید کد بورسی داشته باشیم و آن هایی که حرفه ای نیستند می توانند از طریق بازار سرمایه و کارگزاری ها اقدام کنند.

وی فلسفه تشکیل سهام عدالت را توزیع عادلانه ثروت برشمرد و گفت: طبق قانون ۲۵ درصد اقتصاد کشور باید تعاونی و به تعداد سهامداران باید شرکت های تعاونی تشکیل شود اما وقتی مردم از بازار سرمایه اطلاعات کافی ندارند باید به کسانی که آموزش لازم دارند، مراجعه کنند.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت کشور گفت: مازندران در سال ۸۹ و ۹۰ یک دوره آموزشی بازار سرمایه را برگزار کرد و بیش از ۲۰ هزار نفر در ان شرکت کردند.

۳۰۰ هزار نفر سهامشان را فروختند

توکلی با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰ هزار نفر برای فروش سهام عدالت در کشور اقدام کردند، افزود: آزادسازی سهام عدالت به منزله این است که این سهام از دست دولت خارج و به مردم واگذار شده است.

وی آموزش را حلقه مفقوده در بازار بورس دانست و گفت: نصف جمعیت سهامداران آموزش های لازم را ندارند و باید به آن توجه کنیم که آموزش مسئله مهم در سهامداری به شمار می رود.

رئیس هیئت مدیره شرکت های تعاونی سهام عدالت کشور شمار شرکت های تعاونی سهام عدالت کشور را ۳۵۶ شرکت بیان کرد و گفت: تمامی مدیران این شرکت ها آموزش های لازم را برخوردار هستند و این شرکت ها به محل کارگزاری سهام عدالت مبدل می شود.

وی با بیان اینکه در روش غیرمستقیم سعی براین است که سهامداران به سمت شرکت های سرمایه گذاری استانی تشویق شوند، گفت: ۴۹ شرکت سرمایه گذاری استانی داریم و با انتخاب روش غیرمستقیم مردم می توانند از سبد سهام این شرکت ها بهره مند شوند.

توکلی  یادآور شد: همچنین در روش غیرمستقیم اولویت با شرکت های تعاونی ملی و فراملی است و در مازندران پروژه های سرمایه گذاری نظیر امیرآباد، شرکتت های بیمه ای در حال سرمایه گذاری و راه اندازی است و سهامداران از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

احمد محمدی دکترای مدیریت اقتصاد نیز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره مزایا و معایت آزادسازی سهام عدالت می گوید: سهام عدالت به دو روش آزادسازی شده است و در روش مستقیم، مشمولان سهام عدالت، خودشان مدیریت سهام را عهده دار می شوند و در شیوه غیرمستقیم به عهده شرکت های سرمایه گذاری استانی خواهد بود.

وی گفت: در سهامداری مستقیم، کسب منافع حاصله از شرکت های سرمایه گذاری مدنظر است زیرا رشد اقتصادی سبب افزایش درآمد و فروش و سوددهی شرکت های سهامدار می شود.

وی خرید ساده سهام شرکت ها را از جمله مزایای روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت بیان کرد و گفت: در روش غیرمستقیم، نیز آسیب پذیری و ریسک کمتری وجود دارد زیرا بازدهی شرکت های سرمایه گذاری بالاتر از میانگین سود است.

وی درباره اینکه مدیریت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سبب رشد سودسهام خانوار می شود، گفت: وقتی سود شرکت ها بالا رود، سوددهی سهامداران نیز بیشتر می شود

ارزش سهام عدالت چقدر است

براساس نظر فعالان بورس و کارشناسان اقتصادی در حال حاضر ارزش سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی بین هفت تا هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و این در حالی که ۱۳ شرکت غیربورس قیمت گذاری نشده است.

بررسی های میدانی خبرنگار بازار نشان می دهد که بیشتر سهامدارانی که طی ماه جاری به دفاتر خدمات الکترونیک برای آزادسازی سهام عدالت مراجعه کردند، آگاهی کافی درباره نحوه سرمایه گذاری در بازار بورس و سهام را ندارند و این می تواند زنگ خطری برای از دست دادن سرمایه سهام آنان باشد، از اینرو، برنامه ریزی برای آموزش سهامداران برای ورود به بازار بورس الزامی است.

کد خبر: ۲۲٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha