۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
کاهش ۴۹ درصدی صادرات کرمان| «پسته» پاشنه آشیل اقتصاد
گزارش بازار؛

کاهش ۴۹ درصدی صادرات کرمان| «پسته» پاشنه آشیل اقتصاد

کرمان – افت تولید پسته در سال گذشته موجب کاهش ۴۹ درصدی صادرات در استان کرمان شده امری که نشان می دهد کشاورزی مهمترین محور اقتصادی بزرگترین استان کشور است.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان بزرگترین استان کشور است و علیرغم خشکسالی و کمبود شدید آب در این استان اما همچنان کشاورزی بزرگترین محور اقتصادی استان محسوب می شود.

هر چند که طی سال های اخیر سعی شده است با توسعه معادن و صنایع وابسته به سنگ آهن و مس کمی از وابستگی استان به کشاورزی کاسته شود اما همچنان این کشاورزی است که پیشتاز صادرات در استان محسوب می شود.

سال گذشته به دلیل خسارت بی سابقه به محصول پسته در رفسنجان که قطب تولید این محصول محسوب می شود تنها ۴ هزار تن پسته برداشت شد در حالیکه در سال جاری میزان برداشت محصول در این شهرستان ۷۰ هزار تن پیش بینی می شود و همین امر موجب شد که صادرات استان کرمان نسبت به استانداردهای همیشگی کاهش قابل توجه را تجربه کند.

افت شدید صادرات در کرمان

حالا طبق آماری که رئیس‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اعلام کرده است طی سال گذشته کاهش ۴۹ درصدی صادرات را شاهد هستیم.

کاهش ۴۹ درصدی صادرات کرمان/ «پسته» پاشنه آشیل اقتصاد

این مساله نشان می دهد که مسئولان استان کرمان باید چاره اندیشی جدی در خصوص مخاطراتی که کشاورزی استان را تهدید می کند انجام دهند.

اما متاسفانه طی سال های اخیر علیرغم خشکسالی، تغییرات اقلیمی و نوسانات ارزی عملا هیچ نشانی از تمرکز مسئولان روی تولید محصولات استراتژیکی مانند پسته، خرما، گردو و مرکبات و محصولات جالیزی روی نداده است.

طی سالهای اخیر علیرغم خشکسالی، تغییرات اقلیمی و نوسانات ارزی عملا هیچ نشانی از تمرکز مسئولان روی تولید محصولات استراتژیکی مانند پسته، خرما، گردو و مرکبات و محصولات جالیزی روی نداده است

حالا باید دید در سال جاری مسئولان استان کرمان برای جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی و صادرات محصولات کشاورزی چه راهکاری دارند یا همه چیز را به گذر زمان و اما و اگرهای همیشگی واگذار کرده اند.

رئیس‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: طبق آماری که اداره گمرک کرمان اعلام کرده است صادرات استان کرمان طی سال گذشته در مجموع ۴۹۰ میلیون دلار بوده است که همین آمار در سال قبل از آن ۹۷۵ میلیون دلار ثبت شده است.

مهدی حسینی نژاد افزود: طی این دو سال شاهد افت تولید پسته بودیم که این مساله در سال قبل تشدید شده بود.

وی عنوان کرد: طبق همین آمار ما کاهش ۴۹ درصدی صادرات را مشاهده می کنیم، وقتی به لیست مهمترین محصولات صادراتی استان نگاه کنیم در راس آن ها پسته و مغز پسته و پس از آن مس قرار دارد.

واردات افزایش یافته است

وی عنوان کرد: عملا ۶۴ درصد صادرات استان کرمان مربوط به پسته و مس است و این اهمیت این دو محصول را در استان کرمان نمایان می کند.

رئیس‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: در مقابل واردات استان کرمان مطابق با آمار گمرک ۱۰۷ درصد رشد داشته است و به عدد ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.

حسینی نژاد بیشترین ارقام وارداتی در استان رکمان را مربوط به قطعات ماشین دانست که وابسته به خودرو سازی بم است که رشد قابل توجهی در تولید را در این بخش مشاهده می کنیم.

در کنار تولیدات صادرات محور در بخشهای مختلف به خصوص کشاورزی باید به فکر بازاریابی و فروش این محصولات در بازارهای جهانی با برند مشخص باشیم

وی بر افزایش تولیدات صادرات محور در استان کرمان تاکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم تولیدات در بخش های مختلف صادرات محور باشد.

حسینی نژاد افزود: در کنار تولیدات صادرات محور در بخشهای مختلف به خصوص کشاورزی باید به فکر بازاریابی و فروش این محصولات در بازارهای جهانی با برند مشخص باشیم.

وی ظرفیت کشاورزی استان کرمان را قابل توجه دانست و ادامه داد: جنوب استان کرمان به تنهایی یک پتانسیل عظیم است که باید در زمینه تولید و بازاریابی مورد توجه ویژه قرار گیرد و صنایع وابسته به کشاورزی و فراوری در دستور کار قرار گیرد.

وی خواستار یک ساختار یکپارچه برای صادرات محصولات به خصوص محصولات کشاورزی شد و افزود: باید به گونه ای عمل کنیم که از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل نهایت استفاده انجام شود.

تولیدات صادرات محور افزایش یابد

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: مشکلی اصلی در بحث صادرات نبود یک ساختار یکپارچه است و مسائل مختلف در خصوص صادرات وابسته به دستگاههای متفاوت با سیاست گذاری های مختلف است.

مهدی طبیب زاده ادامه داد: در استان کرمان ظرفیت های بسیاری برای تولیدات صادرات محور وجود دارد اما متاسفانه در بخش تولید به صادرات توجه نمی شود باید به استانداردهای صادراتی محصولات توجه شود و به خصوص در زمینه کشاورزی باید برند سازی انجام شود.

وی عنوان کرد: هم تولید کننده و هم صادر کننده در کنار مسئولان استان کرمان باید تفکر صادراتی داشته باشند تا بتوانیم در رازآوری یک هدفگذاری هماهنگ داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر باید چالش های دو سال اخیر برای ما درس عبرت شود یک سال سرمازدگی در کرمان موجب شد صادرات به شدت افت کند و این سعنی باید در کنار کشاورزی به تولیدات دیگر نیز توجه داشته باشیم.

وی عنوان کرد: باید هم کالاهای صادراتی را افزایش دهیم و هم کشورهای مقصد برای صادرات را افزایش دهیم تا میزان ریسک پذیری صادرات استان کاهش یابد.

وی خواستار سرمایه گذاری در صنایع کوچک و البته وابسته به کشاورزی و معدن شد و افزود: فضای تولید در کرمان باید با توجه به صادرات شکل گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار تاکید کرد که باید به سمت خلق ثروت و کاهش محرومیت و افزایش اشتغال در کرمان پیش برویم.

از تولید کنندگان حمایت می کنیم

محمدرضا پور ابراهیمی بیان کرد: ما باید با وجود تحریم ها به سمت صادرات به خصوص در کشورهای همسایه سرمایه گذاری کنیم.

وی عنوان کرد: تعهدات ارزی در این زمینه بسیار مهم است و مسئولان باید در این راستا به صادر کنندگان توجه کنند و حمایت های لازم را نیز انجام دهند.

پور ابراهیمی ادامه داد: مزایای استان کرمان در این راستا قابل توجه است و باید تسهیل گری در خصوص صادرات نیز در استان کرمان تقویت شود.

وی گفت: خوشبختانه میزان تولید پسته در استان کرمان در سال جاری بهبود می یابد و این امر کمبود صادرات سال گذشته را جبران می کند اما باید ریسک پذیری در خصوص صادرات را در کرمان کاهش دهیم.

باید منتظر ماند و دید دولت برای بهبود وضعیت صادرات در استان کرمان چه برنامه ای پیش رو دارد تا در زمان بروز خسارت به محصول پسته شاهد سقوط آزاد صادرات در کرمان نباشیم.

کد خبر: ۲۲۵٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha