۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
قطب صنعت سنگ، زیر کوه مشکلات| سنگ‌اندازی در مسیر فراوری و صادرات
بازار گزارش می‌دهد؛

قطب صنعت سنگ، زیر کوه مشکلات| سنگ‌اندازی در مسیر فراوری و صادرات

اصفهان- قطب صنعت سنگ کشور این روزها با موانع و سنگ اندازی های بسیاری روبرو است که مسیر صادرات این محصول به دنیا را مسدود کرده است.

عارف اصفهانی؛ بازار: در حال حاضر اصفهان به دلیل تأمین بیشترین حجم فرآوری سنگ تزیینی در کشور یکی از استان های مهم و در خور توجه در این ارتباط به شمار می رود چراکه علاوه بر اینکه معادن انواع سنگ طبیعی ساختمانی مانند لایم استون، مرمریت، اونیکس، گرانیت، تراورتن، اونیکس و ترا اونیکس را در خود جای داده، به عنوان بازاری برای ارائه سنگ های سایر مناطق کشورمان نیز به شمار می رود.

با وجود اینکه بهترین سنگ های ایران در منطقه «لاشتر» اصفهان موجود است اما به دلیل به روز نبودن ماشین آلات و تحریم هایی که وجود دارد، سنگ های ایران با برندهای ایتالیایی و یا چینی به بازار عرضه می شود.

به‌گفته بسیاری از فعالان معدنی یکی از معضلات صنعت سنگ مربوط به اصفهان خام فروشی است که با نرخ مناسب به کشورهای خارجی صادر می‌شود و این موضوع در شرایطی انجام می گیرد که صادرات سنگ خام بدون توجه به فرآوری موجب شده اقتصاد ۶۰ درصد صنعت سنگ زمین گیر شود و نتواند به تعهدات خود عمل کند.

کارشناسان این حوزه معتقدند: اگر بخواهیم با همین فرمان پیش برویم و بدون توجه به مشکلاتی که در حال خرد کردن صنعت سنگ اصفهان است ادامه دهیم چیزی از این صنعت باقی نخواهد ماند.

از سویی فعالان معدنی معتقدند که دولت باید با حمایت و اصلاح قوانین در این عرصه گام بردارد؛ با توجه به اینکه صنعت سنگ در سال‌های اخیر از مرحله استخراج معادن تا فروش در بازارهای جهانی با مشکلات متعددی مواجه شده است و کارشناسان و فعالان این صنعت از بی‌توجهی و عدم پایبندی مسئولان دولتی به تعهداتشان انتقاد می کنند.

از دست دادن فضای رقابت

در این ارتباط رئیس انجمن همگن صنایع سنگ استان اصفهان در گفت و گو با بازار و در پاسخ به این سوال که عمده ترین مشکلات سنگ اصفهان در شرایط موجود چیست، می گوید: طی سال های اخیر تولید کنندگان این عرصه با مشکلات جدی روبرو شدند و این مشکلات باعث شده که بسیاری از آنها از فضای رقابتی خارج شوند.

رضا احمدی می افزاید: بالارفتن هزینه های تولید تا ۲۰۰ درصد باعث شده که صنعت سنگ با سنگ اندازی های زیادی روبرو شود و همین مساله انگیزه تولید را از آنها گرفته است.

وی این عدم میل و رغبت تولیدکنندگان به تولید را از اصلی ترین مشکلات مربوط به سنگ اصفهان دانسته و می گوید: بسیاری از تولید کنندگان در این شرایط گوشه گیر شده و منتظرند که ببینند بازار به کدام سمت و سو تمایل دارد.

واردات سنگ قبر از کشور چین و برزیل

رئیس انجمن همگن صنایع سنگ استان اصفهان در حالی از وضعیت تولید کنندگان و به کما رفتن برخی از کارخانجات سنگ سخن می گوید که این روزها شاهد واردات سنگ قبر از کشور چین و برزیل هستیم.

قطب صنعت سنگ زیر بار مشکلات کمر خم کرد| سنگ‌اندازی در مسیر صادرات

گرچه عامل دیگری که صنعت سنگ اصفهان را تهدید می کند و این صنعت را با مشکلات جدی روبرو کرده است به روز نبودن ماشین آلات است که به واسطه کمبود نقدینگی تولید کنندگان و همچنین مشکلات واردات باعث شده که سنگ اصفهان آن طور که باید و شاید در جوامع جهانی ندرخشد.

روش های سنتی منسوخ شده است

در همین رابطه رئیس اتحادیه سنگبری های اصفهان در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه صنعت سنگ، نیاز به آموزش در تمام زمینه ها دارد، می گوید: روش های سنتی تولید و صادرات سنگ منسوخ شده و دیگر جوابگو نیست.

محمد بابایی ادامه می دهد: تنها راه موفقیت صنعت سنگ بخش صادرات است و باید در تمام زمینه ها از جمله بخش تولید، مواد اولیه، صادرات و غیره آموزش های لازم را فرا بگیریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه اکنون چه چیزی صنعت سنگ اصفهان را تهدید می کند و چرا این رکود را می بینیم، بیان کرد: بازار صادرات، بازاری رقابتی است و باید در این رابطه آموزش های لازم داده شود چرا که اگر بخواهیم با روش های قدیمی ادامه دهیم بازار صادراتی سنگ را از دست خواهیم داد.

رئیس اتحادیه سنگبری های اصفهان: در آینده ای نزدیک بازار داخلی ما از لحاظ سنگ اشباع خواهد شد و به همین خاطر تنها راهی که صنعت سنگ را از رکود و نابودی نجات می بخشد و می تواند با صنعت نفت مقابله کند صادرات همراه با آموزش و به روز آوری این صنعت است

رئیس اتحادیه سنگبری های اصفهان ادامه می دهد: این در حالیست که این رکود تنها در کشور ما و اصفهان به عنوان قطب صنعت سنگ در کشور به چشم می آید و در کشورهای دیگر مثل هند، چین و ترکیه چنین رکودی نیست به این خاطر که آنها یاد گرفته اند که چطور با کشورهای دیگر برای صادراتشان تعامل کنند.

وی تاکید می کند: در آینده ای نزدیک بازار داخلی ما از لحاظ سنگ اشباع خواهد شد و به همین خاطر تنها راهی که صنعت سنگ را از رکود و نابودی نجات می بخشد و می تواند با صنعت نفت مقابله کند صادرات همراه با آموزش و به روز آوری این صنعت است.

رئیس اتحادیه سنگبری های اصفهان با اشاره به اینکه اکنون به دلیل سلیقه ای عمل کردن خریداران و تعامل درستی که بین معدنکاران با تولید کنندگان وجود ندارد شاهد قیمت های سلیقه ای در زمینه مواد اولیه هستیم و این در حالی است که این باعث شده که قیمت مواد اولیه در داخل بسیار بالا برود و بعد از فرآوری سنگ مصرف کننده توجیه مناسبی برای این قیمت نداشته باشد و به سمت خرید سرامیک و کامپوزیت و غیره برود.

قطب صنعت سنگ زیر بار مشکلات کمر خم کرد| سنگ‌اندازی در مسیر صادرات

رئیس اتحادیه سنگبری های اصفهان بیان می کند: یک معدن تنها ۱۰ درصد سنگ صادراتی دارد و مابقی مربوط به مصرف داخل است که کیفیت سنگ های صادراتی را ندارد و نمی توان سنگ های باقیمانده در معدن را با قیمتی هم اندازه سنگ های صادراتی محاسبه کرد چرا که اگر اینطور باشد ما نمی توانیم با دنیا رقابت کنیم چرا که قیمت مواد اولیه ای که برای سنگ های درجه دو است نباید با قیمت سنگ های درجه یک صادراتی یکسان باشد چراکه این مساله باعث می شود که فرآوری سنگ برای تولید کنندگان بسیار گران تمام شود و تولیدی ها با مشکلات جدی روبرو شوند.

بابایی در رابطه با اولین گام برای برداشته شدن موانع از جلوی پای صنعت سنگ را پایین آوردن هزینه های تهیه مواد اولیه می داند، می گوید: در حال حاضر ساماندهی دقیقی در بخش تهیه مواد اولیه سنگ وجود ندارد و این مساله انگیزه تولید را از بین برده و مصرف را کاهش می دهد.

نوسانات ارزی و مشکلات بانکی

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به نوسانات ارزی و مشکلات بانکی که مانع بزرگی جلوی پای صنعت سنگ اصفهان به شمار می رود، می گوید: استان اصفهان به عنوان قطب صنعت سنگ ساختمان کشور در وضعیت خوبی به سر نمی برد اظهار داشت: راهکار رهایی از موانع و مشکلات سنگ اصفهان صادرات است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت: مشکل اصلی در صنعت سنگ اصفهان و کشور، به روز نبودن ماشین آلات است که فراوری سنگ اصفهان را با مشکل روبرو کرده و اکثر تولید کنندگان مجبور می شوند که به شکل خام آن را صادر کنند

عبدالوهاب سهل‌آبادی، در گفت و گو با بازار و پاسخ به این سوال که چرا اصفهان با وجود پتانسیل های بسیار و وجود سنگ بری های بی شمار که این استان را در صدر استان های دیگر در کشور قرار داده نتوانسته آنطور که باید و شاید در صادرات سنگ موفق باشد، اظهار داشت: مساله اصلی به روز نبودن ماشین آلات است که فرآوری سنگ اصفهان را با مشکل روبرو کرده و اکثر تولید کنندگان مجبور می شوند که به شکل خام آن را صادر کنند.

وی با اشاره به اینکه حدود دو هزار واحد سنگبری در استان اصفهان وجود دارد که برخی از آنها بدون مجوز کار می کنند، تصریح می کند: متاسفانه در سال های اخیر نوسانات ارزی و مشکلات بانکی باعث شده که نتوانیم استانداردهای لازم برای صادرات سنگ را به دست آوریم و سنگبری های استان اصفهان تنها حدود ۵۰ درصد از سنگ فرآوری شده موجود در بازار کشور را تامین می کنند.

سهل آبادی همچنین در رابطه با همکاری نکردن بانک ها در پرداخت تسهیلات سخن گفت و اظهار داشت: بسیاری از معادن استان طی سال های اخیر با مشکلات زیادی مواجه شدند چرا که معدن دار که حدود دو دهه پیش می توانست با ۵۰۰ میلیون تومان بهترین دستگاه لودر را تهیه کند امروز باید ۱۰ میلیارد تومان بدهد تا بتواند یک دستگاه متوسط تهیه کند.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر آنچه که مانع پیشرفت معادن و صادرات است و باعث شده که باوجود معادن بسیار و پر پتانسیل نتوانیم رقابت داشته باشیم، تجهیزات فرسوده است که تأثیری بسزایی بر تولید و صادرات داشته است.

فراوری سنگ در پیچ و تاب مشکلات

حدود هشت هزار واحد صنعتی در استان اصفهان فعال است که نزدیک به یک چهارم آن یعنی حدود دو هزار واحد به فرآوری سنگ اختصاص یافته که این موضوع بیانگر سهم قابل توجهی از تولید و اشتغال استان اصفهان در این زمینه است اما با تمام اینها اصفهان با مشکلات زیادی در زمینه فراوری سنگ روبرو است.

قطب صنعت سنگ زیر بار مشکلات کمر خم کرد| سنگ‌اندازی در مسیر صادرات

بر اساس محاسبات می توان دریافت که ۵۰ واحد از این سنگبری ها برای تامین نیاز داخل استان کفایت می کند اما وجود این تعداد واحد سنگبری در استان اصفهان نیاز به صادرات را افزایش می دهد. با توجه به اینکه صنعت سنگ پتانسیل این را هم دارد که روزی جایگزین نفت شود به شرط آنکه مشکلات گوناگونی که بر سر راهش است مرتفع شود.

کارشناس اقتصاد: تنها زمانی می توانیم به آینده سنگ اصفهان دلخوش باشیم که دولت برای حمایت از فعالان این عرصه گام بردارد و در این حوزه اقدام به پرداخت تسهیلات کند تا ماشین آلات تولید به روز شود و ما بتوانیم در زمینه فراوری سنگ نیز به جایگاه خوبی برسیم

حمید ادیب، کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه در گفت و با بازار در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاری در بخش صنعت سنگ تا چه حد می تواند اقتصاد اصفهان را متحول کند، می گوید: سرمایه‌گذاری در بخش صنعت سنگ به عنوان یک صنعت پر بازده، به راحتی می‌تواند قدرت تاثیرگذاری بخشی از اقتصاد اصفهان را در دنیا ضمانت کند چرا که اصفهان یکی از استان هایی است که باکیفیت ترین سنگ های تزیینی را در دل خود دارد و این می تواند به عنوان یک پتانسیل بالقوه بالفعل شده و در اشتغالزایی و متحول کردن اقتصاد این استان نقش به سزایی داشته باشد.

به گفته این کارشناس، تنها زمانی می توانیم به آینده سنگ اصفهان دلخوش باشیم که دولت برای حمایت از فعالان این عرصه گام بردارد و در این حوزه اقدام به پرداخت تسهیلات کند تا ماشین آلات تولید به روز شود و ما بتوانیم در زمینه فرآوری سنگ نیز به جایگاه خوبی برسیم.

قطب صنعت سنگ زیر بار مشکلات کمر خم کرد| سنگ‌اندازی در مسیر صادرات

در حال حاضر ۹۰ درصد واحدهای صنعتی فعال اجاره‌ای هستند و مالکان اصلی این واحدها نتوانسته ‎اند در صنعت سنگ ادامه فعالیت بدهند، به همین دلیل این واحدها را اجاره داده ‎اند و افرادی که این واحدها را اجاره کردند پس از مدتی که در این صنعت فعالیت می‎ کنند به دلیل عدم سوددهی کار خود را تعطیل کرده و واحدها را تحویل صاحبانشان می ‎دهند.

محمد دفاعی، از جمله پیشکسوتان حوزه سنگ در اصفهان در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه هزینه های جاری و افزایش مشکلات این بخش و وجود قوانین دست و پا گیر و بازدارنده صنعت سنگ اصفهان را رو به نابودی می برد، می گوید: این مساله باعث بی انگیزگی بسیاری از فعالان صنعت سنگ شده و شاهد کاهش تولید ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سال های اخیر بوده ایم.

تکنولوژی زمینه ساز صادرات بیشتر

عضو انجمن صنفی کارفرمایان سنگبری استان اصفهان نیز در این رابطه در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه باید یک نقشه راه برای رسیدن به اهدافمان داشته باشیم، اظهار می کند: در شرایط فعلی بسیاری به این فکر افتاده اند که به جای رفتن به سمت فرآوری سنگ به خام فروشی فکر می کنند به این خاطر که دغدغه کمتری دارد.

محسن نادری ادامه می دهد: متاسفانه همین باعث شده که در بازار جهانی سنگ اصفهان به شکل جدی دیده نشود و ما از بازار رقابت دور شویم.

وی می افزاید: اعتلای سطح کمی و کیفی تولید و تکنولوژی سنگ اصفهان، زمینه ساز صادرات بیشتر سنگ اصفهان است بنابراین باید نیازهای روز را بشناسیم و به این سمت حرکت کنیم.

همه این مشکلات، دست به دست داده تا ما نتوانیم آنطور که باید و شاید صنعت سنگ اصفهان را به جهانیان بشناسانیم؛ این وضعیت به شکلی است که تنها با خام فروشی در مسیری پا گذاشته ایم که کشورهای دیگر برند سنگ ما را استفاده کرده و با فرآوری آن به نام خودشان در جهان آن را معرفی کنند و سنگ اصفهان نتواند روی پای خودش بایستد.

کد خبر: ۲۲۵٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha