۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
توافق ایران و هند برای تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های کشاورزی

توافق ایران و هند برای تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های کشاورزی

معاونان وزرای کشاورزی ایران و هند ضمن بررسی برخی موانع توسعه مناسبات در بخش کشاورزی، درباره برگزاری نخستین کارگروه مشترک همکاری‌های کشاورزی دو کشور به توافق رسیدند.

به گزارش بازار، محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی کشورمان که برای بررسی همکاری کشاورزی ایران و هند به دهلی نو سفر کرده است عصر امروز با مانوج آهوجا قائم مقام وزیر کشاورزی و رفاه کشاورزان هند دیدار و آخرین وضع همکاری‌های فیمابین در حوزه کشاورزی را بررسی کرد.

برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ایران در این ملاقات با تشریح دستاوردهای کشورمان در افزایش تولیدات کشاورزی از ابتدای انقلاب اسلامی، بر آمادگی ایران برای همکاری در حوزه محصولات باغی، گیاهان دارویی، مبارزه مشترک با آفات نباتی، فناوری‌های کشاورزی، تبادل استاد و کارشناس و همکاری نهادهای تحقیقاتی دو کشور تاکید کرد و رفع موانع تعرفه‌ای تجارت محصولات کشاورزی را برای گسترش آتی مناسبات ضروری دانست.

مانوج آهوجا نیز با تاکید بر قرابت فرهنگی و جغرافیایی دو ملت، آمادگی کشورش را برای توسعه مناسبات در حوزه کشاورزی با ایران خاطرنشان ساخت و با استقبال از زمینه‌های پیشنهادی کشورمان برای همکاری در بخش‌های مختلف کشاورزی، از رفع مشکل صادرات کیوی به هند خبر داد که از سال گذشته به علت ملاحظات قرنطینه‌ای موقتا ممنوع شده بود.

در این دیدار طرفین توافق کردند کمیته مشترک همکاری‌های کشاورزی دو کشور در مدت سه ماه آینده تشکیل شود.

گفتنی است هند جزو پنج شریک اول تجارت خارجی ایران است. برنج، چای و ادویه از گذشته مهمترین اقلام وارداتی ایران از هند بوده است و متقابلاً این کشور یکی از مهمترین بازارهای صادراتی محصولاتی از قبیل خرما، سیب، دیگر محصولات باغی، زعفران، خشکبار و خصوصاً پسته ایران است. هرچند در سال گذشته صادرات محصولات کشاورزی ایران به هند از ۲۰۰ میلیون دلار گذشت، اما در مقایسه با واردات کشورمان دراین بخش، کماکان ناترازی تجاری به چشم می‌خورد.

کد خبر: ۲۲۵٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha