۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
کاهش ۳۸ درصدی بودجه کسب و کارهای نوپای اروپایی

کاهش ۳۸ درصدی بودجه کسب و کارهای نوپای اروپایی

آخرین گزارش آماری موسسه اتمیکو نشان می‌دهد:کسب و کارهای نوپای فناوری اروپایی در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سطوح سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش ۳۸ درصدی در بودجه سرمایه‌گذاری خواهند بود.

به گزارش بازار، به طور خاص انتظار می‌رود کسب و کارهای نوپا ۵۱ میلیارد دلار سرمایه جذب کنند که از ۸۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ و ۱۰۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ کاهش قابل توجهی یافته است. اما اروپا در گذراندن یک سال سخت مالی برای شرکت‌های نوظهور فناوری تنها نیست. امریکا و چین نیز شاهد کاهش ۴۹ درصدی سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۱ هستند.

بر اساس این گزارش، این عقب نشینی جهانی در بودجه تأثیر دومینویی بر جریان سرمایه بین مناطق دارد. برای اروپا، این به معنای کاهش قابل توجه سرمایه از سوی سرمایه گذاران آمریکایی است، که بیشتر بر شرکت‌هایی تاثیر می‌گذارد که بودجه‌های بعدی بزرگتر را جذب می‌کنند.

در حالی که کاهش سرمایه در تمام کشورهای اروپایی قابل مشاهده است، انتظار می‌رود که بیشترین افت بین یک چهارم دوم و سوم سال ۲۰۲۳ در انگلیس با کاهش ۵۷ درصدی سرمایه‌گذاری رخ دهد. پس از آن فرانسه با ۵۵ درصد و آلمان با ۴۴ درصد در این رتبه بندی قرار دارند.

در نتیجه، موسسان در حال تطبیق با واقعیت جدید هستند، که به گفته اتمیکو، به این معنی است که تعطیلی کسب و کارهای نوپا در سه ماه اول ۲۰۲۳ تسریع می‌شود در حالی که سرمایه گذاری‌ها کاهش می‌یابد و روند نزولی تزریق سرمایه افزایش می‌یابد.

باوجود چشم‌انداز ناهموار بودجه، ارزش کل زیست بوم فناوری اروپا در امسال به یک تریلیون دلار) بالاترین سطح) از سال ۲۰۲۱می رسد.

در آمار جدید شاهد آن هستیم که این زیست بوم جدید ۲۹ درصد از بودجه جهانی را به کسب و کارهای نوپا و نوظهور اختصاص می‌دهد؛ تقریباً برابر با امریکا (با ۳۶٪)، در عین حال، اروپا از نظر ایجاد کسب و کارهای نوپا با امریکا هم سطح می‌شود، اگرچه سرعت آن تا حدودی کاهش یافته است.

علاوه بر این، کسب و کارهای نوپا در این قاره همچنان در «فناوری هدف‌محور» که اهداف پایداری سازمان ملل را برآورده می‌کند، پیشتاز هستند. به طور خاص، سرمایه‌گذاری‌ها در «اقلیم و هدف» تاکنون به بالاترین حد خود رسیده و ۱۸ درصد از کل بودجه را تشکیل داده است. بنابر این آمار جریان سرمایه در هوش مصنوعی مولد نیز در حال افزایش است. امسال و تا به امروز، شرکت‌هایی که این فناوری را توسعه می‌دهند، ۳۵ درصد از کل بودجه اختصاص یافته به هوش مصنوعی – بالاترین سهم تا کنون را که از میزان ۵٪ در سال ۲۰۲۲ بسیار بیشتر است، دریافت کرده‌اند.

«تام وهمیر» گفت: ما باید در مورد این دوره به عنوان بازگشت به اصول اولیه فکر کنیم. در این چرخه، ما این فرصت بسیار مناسب را داریم که یک زیست بوم سالم‌تر و با تمرکز واضح‌تر بر کیفیت بسازیم. درست است که در کوتاه‌مدت، شرکت‌های کمتری راه‌اندازی می‌شوند، اما شرکت‌هایی که موفق می‌شوند به احتمال زیاد با شالوده‌ای قوی از استعدادهای رو به رشد و سهم بیشتری از منابع منطقه برنده خواهند شد.

کد خبر: ۲۲۵٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha