۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۹
سیل در اوج خشکسالی در کرمان حادثه آفرید| خسارت در شهرستانهای شمالی
گزارش بازار؛

سیل در اوج خشکسالی در کرمان حادثه آفرید| خسارت در شهرستانهای شمالی

کرمان – در حالی خشکسالی و بی آبی به یکی از مهمترین چالشهای کرمان در سال جاری تبدیل شده که سیلاب طی ۲ روز گذشته خسارت های زیادی در شمال استان کرمان به جا گذاشت.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان با خشکسالی بی سابقه دست و پنجه نرم می کند و طبق اعلام مسئولان برداشت سالانه آب منفی از سفره های آب زیر زمینی استان کرمان به ۲ میلیارد مترمکعب رسیده است در چنین شرایطی اما استحصال آبهای سطحی در استان بسیار اهمیت دارد.

امری که کمتر در استان مورد توجه قرار گرفته است و در مجموع در استان ۴ سد بزرگ احداث شده است و در حالیکه در کرمان طی سال گذشته کمترین بارندگی روی داده است با کوچکرین بارشی در استان سیل راه می افتد و خسارتهای قابل توجه به جا می گذارد.

نکته قابل توجه اینکه عدم وجود زیر ساخت برای استحصال آبهای سطحی به معضلی بزرگ برای کرمانی ها تبدیل شده است و در حالیکه آب برای آبیاری مزارع و باغها ندارند هر سال خسارتهای سنگینی به دلیل سیلاب به همین مزارع وارد می شود.

در کنار زیر ساختهای کشاورزی اما خسارتها به بهش راهها، زیر ساختهای انتقال آب و برق و مخابرات نیز قابل توجه است.

یک نظام استحصال آبهای سطحی مدون و البته مصرف بهینه این آبها در کرمان وجود ندارد و همه به فکر انتقال آب از حوزه های دیگر و انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان هستند

یک نظام استحصال آبهای سطحی مدون و البته مصرف بهینه این آبها در کرمان وجود ندارد و همه به فکر انتقال آب از حوزه های دیگر و انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان هستند.

سیل در اوج خشکسالی در کرمان حادثه آفرید/ خسارت در شهرستانهای شمالی

در سیلاب ۲ روز اخیر در استان کرمان که در این فصل از سال بی سابقه بود ده ها خانه دچار آبگرفتگی شده و شمال استان کرمان و شهرستان کوهبنان و زرند دچار خسارت شدند.

تغییرات اقلیمی البته حتی پیش بینی بروز سیل را هم مشکل کرده است و در شهرستانی مانند کوهبنان که کمتر دچار سیلاب می شود در آخرین فصل از بهار سیل مردم را غافلگیر کرد.

در شهرستان راور نیز سیلاب خسارتهای زیادی را به جای گذاشته است با توجه به ارزیابی‌های اولیه و اطلاعات واصله محلی سیلاب به یک رشته قنات در دهستان حرجند راور خسارت وارد کرده است.

سیلاب به سه خودرو نیز در راور خسارت وارد کرده است. در دهستان حرجند بخش کوهساران راور ۳۷ راس گوسفند تلف شده‌اند.

خسارت به ۱۵ درصد باغهای پسته کوهبنان

فرماندار کوهبنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: سیلاب روزهای اخیر در کوهبنان که تا عصر جمعه نیز ادامه داشت خسارتهایی به راههای شهرستان وارد کرده است.

مجید توکلی بیان کرد: متاسفانه به کشاورزی نیز خسارت وارد شده است و تگرگ نیز به ۱۵ درصد باغات پسته خسارت وارد کرده است.

توکلی ادامه داد: سیه کوییه، بیدان، حسین آباد، گراکوییه، کوه قلعه، شکرآباد، زنگی آباد و ده علی بیشترین خسارت را دیده اند.

جاده کوهبنان - بافق از منطقه ده علی مسدود است و رفت و آمد در این محور به دلیل طغیان رودخانه ها ممکن نیست ما تلاش برای راهگشایی این جاده ادامه دارد

وی عنوان کرد: جاده کوهبنان - بافق از منطقه ده علی مسدود است و رفت و آمد در این محور به دلیل طغیان رودخانه ها ممکن نیست ما تلاش برای راهگشایی این جاده ادامه دارد.

فرماندار کوهبنان گفت: پرسنل راهداری در حال تلاش برای بازگشایی این محور هستند.

وی افزود: برخی از قناتهای نیز دچار خسارت شده اند با توجه به ادامه سیلاب از مردم میخواهیم جدا از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.

آبگرفتگی برخی خانه ها در کوهبنان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز در خصوص آخرین وضعیت مناق سیل زده به خبرنگار بازار بیان کرد: ۱۰ خانه در کوهبنان دچار آبگرفتگی و خسارت شده اند و نیروهای امدادی در حال تخلیه آب از منازل مردم هستند.

حمید سالخورده افزود: بارندگی در برخی از مناطق سیل زده ادامه دارد و میزان بارشها در زمان کوتاه به حدی زیاد بوده که منجر به سیلاب شده است در روستای هشوئیه از توابع شهرستان کوهبنان بارندگی ادامه دارد و سیلاب‌ها در حال جاری شدن هستند اما مشکل خاصی در این منطقه نداریم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمان از مسدود بودن مسیر کوهبنان به زرند(جاده پابدانا) خبر داد.

سالخورده ادامه داد: از مسافران می خواهیم از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند ضمن اینکه همچنان خطر صاعقه در استان به خصوص در ارفاعات وجود دارد و بارش شدید تگرگ نیز در بخشهایی از راین گزارش شده است که خسارتهایی به بخش کشاورزی وارد کرده است.

از مسافران می خواهیم از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند ضمن اینکه همچنان خطر صاعقه در استان به خصوص در ارفاعات وجود دارد و بارش شدید تگرگ نیز در بخشهایی از راین گزارش شده که خسارتهایی به بخش کشاورزی وارد کرده است

وی از بازگشایی برخی از راههای روستایی خبر داد و افزود: نیروهای امدادی نیز در حال کمک به خسارت دیدگان هستند.

وی افزود: میزان خسارتها به کشاورزان همچنان جمع بندی نشده است و در حال کمک رسانی به مردم هستیم.

تلاش برای بازگشایی راهها در زرند ادامه دارد

فرماندار زرند نیز در خصوص خسارتها به خبرنگار بازار گفت: برای باز گشایی محورهای روستاهای ده میلان سرودان، تذرج، سرخانی، هیکوئیه،سیلابخور ،سربنان، نیروهای امدادی در حال کار شبانه روزی هستند.

سید رضا حسینی نژاد گفت: میزان خسارت ها در بخش های راه روستایی و قناتها و مزارع وباغها پس از بررسی کارشناسان اعلام می‌شود.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان کرمان سامانه بارشی امشب از استان کرمان خارج می شود اما خسارتهای سیل هنوز در استان جمع بندی نشده است و تلاش برای کمک رسانی به خسارت دیدگان ادامه دارد.

استحصال آب های سطحی حلقه گم شده در کرمان

به نظر می رسد مدیران ارشد استان کرمان باید چاره اندیشی اساسی در راستای استحصال آبهای رودخانه ها فصلی انجام دهند تا در آستانه فصل گرم سال حداقل کشاورزان دغدغه ای برای تامین آب نداشته باشند.

هم اکنون وضعیت کم آبی در استان کرمان به حدی است که برخی از کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز باغ ها و مزارع مجبور هستند که آب را به صورت تانکری خریداری و به مزارع و باغ ها منتقل کنند و در چنین شرایطی هدر رفت آب ها و راهی شدن میلیون ها مترمکعب آب به کشور نشان دهنده سوء مدیریت جدی در استحصال آبهای سطحی است.

و این گونه است که کرمانی هایی که برای تامین نیازهای اولیه در حوزه آب با مشکل مواجه هستند هر سال خسارتهای زیادی را از سیلاب متحمل می شوند و با وجود وعده های بسیار برای رفع مشکل اما هر سال این داستان در بزرگترین استان کشور تکرار می شود و کشاورزانی که برای تامین آب مجبور به کف کشنی چاه های آب و حتی مهاجرت از روستاها به شهرهای بزرگ هستند هر سال با چالش سیلاب مواجه می شوند.

کد خبر: ۲۲۵٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha