۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
جزئیات شکایت تحریمی؛ بزرگ ترین پرونده ایران علیه امریکا| حمایت دولت از قربانیان ایرانی و خارجی تحریم
معاون حقوقی رئیس جمهور به بازار خبر داد

جزئیات شکایت تحریمی؛ بزرگ ترین پرونده ایران علیه امریکا| حمایت دولت از قربانیان ایرانی و خارجی تحریم

محمد دهقان گفت: لایحه تحریم در دولت تصویب شد تا از افرادی که تحریم می شوند حتی غیر ایرانی حمایت شوند و همچنین افرادی که تحریم می کنند متقابلا تحریم شوند.

بازار، گروه ایران: معاون حقوقی رئیس جمهور در گفتگو با بازار در پاسخ به اینکه پیگیری حقوقی آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران به کجا رسید؟ گفت: ما پرونده های حقوقی های زیادی را برای پیگیری حقوق مردم ایران آماده می کنیم که یکی از این پرونده ها بحث آزادسازی منابع کشور در کره جنوبی است.

وی افزود: از سال گذشته اخطاریه به کره جنوبی داده ایم و پرونده کره جنوبی کارشناسی شده و از وکلای خارجی نظر حقوقی گرفته ایم که آیا مشمول قرارداد سرمایه گذاری با کره است یا خیر. از طرف دیگر مطابق ماده ۱۳۹ قانون اساسی تلاش کرده ایم که مجوز مجلس برای ورود به داوری هم بگیریم اما به طور قطع مساله مذاکره و حل مشکل از طریق تفاهم را هم پیگیری می کنیم.

مذاکرات درباره چگونگی تسویه منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی توسط وزارت خارجه و بانک مرکزی انجام می شود و معاونت حقوقی از بانک مرکزی پیگیری کرده که اگر از طریق مذاکره به نتیجه نمی رسید که پرونده حقوقی را پیگیری کنیم، اما گویا تمایل دارند که از طریق گفتگو مسئله حل شود

محمد دهقان درباره ادعای مقامات کره که گفته اند ارز بلوکه شده ایران در کشور ثالثی به صورت کالا تسویه خواهد شد، افزود: مذاکرات درباره چگونگی تسویه منابع بلوکه شده توسط وزارت خارجه و بانک مرکزی انجام می شود و معاونت حقوقی از بانک مرکزی پیگیری کرده که اگر از طریق مذاکره به نتیجه نمی رسید که پرونده حقوقی را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: اما گویا کره ایها تمایل دارند که از طریق گفتگو مسئله حل شود و در واقع اگر از طریق مذاکره این موضوع حل شود به معنای باز کردن گره با دست است، اما پیگیری حقوقی به معنای حل مسئله با دندان معنی می دهد.

او با بیان اینکه قوانین کره جنوبی را بررسی کرده ایم، تصریح کرد: هیچ مشکلی برای آغاز دعوای حقوقی برای آزادسازی منابع بلوکه شده وجود ندارد و حتی از وکلای کره جنوبی هم درباره این پرونده نظرخواهی کرده ایم.

معاون حقوقی رئیس جمهور درباره تحریم های جدید آمریکا علیه برخی اشخاص و شرکت های ایرانی گفت: خوشبختانه لایحه تحریم در دولت تصویب شد و از ابتدای دولت کار کارشناسی برای تدوین این لایحه انجام شده تا از افرادی که تحریم می شوند حمایت شوند و همچنین افرادی که تحریم می کنند متقابلا تحریم شوند.

وی افزود: اقدامات حقوقی برای تحریم شدگان پیش بینی شده و از طرف دیگر پیگیری حقوقی در مجامع بین المللی برای تحریم ها پیش بینی شده است.

دهقان افزود: حتی حمایت از افراد غیر ایرانی که در همکاری ما در معرض تحریم قرار می گیرند در لایحه پیش بینی شده است و در شرایط کنونی این لایحه در دولت تصویب شده اشت.

وی گفت: منتظر هستیم که اگر دستگاه ها نظری دارند اضافه کنیم و با فوریت این لایحه به مجلس ارسال خواهد شد.

پرونده ای در زمینه تحریم ها در دادگاه بین المللی دادگستری اقامه شده و ده جلد لایحه ثبت شده و امیدواریم در دادگاه آی سی جی آمریکا را محکوم کنیم و تمام اسناد مربوط خسارت آمریکایی به دستگاه ها و شرکت های ایرانی را محاسبه کرده ایم

او با بیان اینکه بزرگترین دعوای حقوقی ایران در سطح بین الملل مربوط به تحریم است، گفت: پرونده ای در این زمینه در دیوان بین المللی دادگستری اقامه شده و ده جلد لایحه ثبت شده و امیدواریم در دادگاه آی سی جی آمریکا را محکوم کنیم.

وی افزود: تمام اسناد مربوط خسارت آمریکایی به دستگاه ها و شرکت های ایرانی را محاسبه کرده ایم و امیدواریم که دادگاه بین المللی عادلانه به این پرونده رسیدگی کند که چگونه آمریکا پیمان مودت را نقض کرده و باید در این زمینه محکوم شود.

کد خبر: ۲۲۴٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha