۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
هوش مصنوعی؛ آخرین فتح فکری هنری کیسینجر
نشنال اینترست بررسی کرد

هوش مصنوعی؛ آخرین فتح فکری هنری کیسینجر

تمایل کیسینجر برای کنکاش در قلمرو پیچیده و به سرعت در حال تکامل هوش مصنوعی، سرزندگی فکری مداوم و تعهد او به درک چالش ها و فرصت های عمیق ارائه شده توسط این فناوری تحول آفرین را برجسته می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «محمد سلیمان» مدیر برنامه امنیت سایبری و فناوری نوظهور در موسسه خاورمیانه با عنوان «آخرین فتح فکری هنری کیسینجر: هوش مصنوعی» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

اکنون «هنری کیسینجر» در سن ۱۰۰ سالگی، یک دولتمرد، استراتژیست و محقق خیلی بزرگ است. در کنار غول های روشنفکری مانند «جورج کنان» و «زبیگنیو برژینسکی» داستان او با سیاست خارجی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم در هم آمیخته است. اخیراً انبوهی از مقالات و سرمقاله‌ها که شامل رسانه‌های خبری، اتاق‌های فکر و پلتفرم‌های سیاست‌گذاری می‌شد، برای جشن صدمین سالگرد کیسینجر و بزرگداشت میراث او منتشر شد.

کیسینجر علیرغم اینکه اکنون صد ساله است، هنوز به دلیل کنجکاوی فکری بی پایان و فعالیت های علمی اش شناخته شده است و دائماً توانایی استثنایی خود را برای انطباق و کنکاش در موضوعات جدید نشان می دهد و خود را به طور پویا با جهان درگیر نگه می دارد.

این واقعیت در هیچ کدام ازآثارش به اندازه کتاب اخیر او «عصر هوش مصنوعی و آینده بشری ما» مشهود نیست. در این کتاب کیسینجر با «اریک اشمیت»، رئیس اجرایی سابق گوگل و «دانیل هاتنلوچر»، رئیس کالج محاسباتی MIT همکاری کرد تا با آخرین چالش زندگی متعارف ما دست و پنجه نرم کند: هوش مصنوعی یا AI .

هوش مصنوعی خود اساساً استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و دکترین‌های بکار گرفته شده توسط نیروهای مسلح در سراسر جهان را تغییر می‌دهد

تخصص کیسینجر در سیاست جهانی و امنیت به تحلیل کتاب اعتبار می بخشد. به طور کلی این طرح تلاشی برای بیان چارچوبی برای ماهیت تحول‌آفرین هوش مصنوعی و پتانسیل آن برای تغییر شکل پویایی درگیری‌های نظامی فراتر از افزایش صرف قابلیت‌های موجود است، زیرا هوش مصنوعی خود اساساً استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و دکترین‌های بکار گرفته شده توسط نیروهای مسلح در سراسر جهان را تغییر می‌دهد.

با این حال چیزی که عصر هوش مصنوعی را متمایز می کند، کاوش عمیق آن در مورد چگونگی شکل دهی هوش مصنوعی به درک انسان است. کیسینجر و نویسندگان همکارش پیشنهاد می‌کنند که ظرفیت هوش مصنوعی برای دسترسی به قلمروهای واقعیت فراتر از درک انسان، پیامدهای مهمی برای مفاهیم سنتی ما از عقل، دانش و انتخاب دارد. آنها ادعا می کنند که تأثیر ظریف فناوری بر این جنبه های اساسی شناخت انسان، جهان بینی تثبیت شده عصر روشنگری را به چالش می کشد و نیاز به ارزیابی مجدد چارچوب های فلسفی و اخلاقی ما دارد.

کیسینجر ظرفیت قابل توجهی برای درک مفاهیم گسترده تر توسعه عمیق تکنولوژیکی بر حوزه های متعدد زندگی انسانی و سیاسی نشان می دهد

برخی از منتقدان ممکن است ادعا کنند که عصر هوش مصنوعی صرفاً تلاشی از سوی کیسینجر برای وارد کردن هوش مصنوعی به یکی از پرطرفدارترین موضوعات زمان ما است. چنین فرضیاتی نادرست خواهد بود.

کیسینجر در گواهی بر نیروی فکری پایدار خود، ظرفیت قابل توجهی برای درک مفاهیم گسترده تر توسعه عمیق تکنولوژیکی بر حوزه های متعدد زندگی انسانی و سیاسی نشان می دهد. او مرتباً با اشمیت و هاتنلوچر کار می‌کند تا تأثیر دگرگون‌کننده‌ای را که فناوری‌های مشتق شده از هوش مصنوعی مانند ChatGPT بر زندگی ما خواهند داشت، روشن کند. آنها با هم یک مورد قانع‌کننده که ریشه در آرمان‌های عصر روشنگری دارد، برای درک و پذیرش تغییرات عظیمی که در پیش است، ایجاد می‌کنند.

به عنوان مثال در یک مقاله مشترک که در وال استریت ژورنال در فوریه سال جاری منتشر شد، این سه نویسنده ادعا می کنند که «تفاوت اساسی بین عصر روشنگری و عصر هوش مصنوعی نه تکنولوژیکی، بلکه شناختی است». آنها در ادامه توضیح می دهند که «پس از عصر روشنگری، فلسفه همراه با علم بود. داده‌های گیج‌کننده جدید و نتیجه‌گیری‌ها، شک‌ها و ناامنی‌های غالباً غیرمنطقی با توضیحات جامع تجربیات بشری برطرف شد. هوش مصنوعی مولد به طور مشابه آماده است تا شکل جدیدی از آگاهی انسان را ایجاد کند.»

مشابه کار قبلی خود، کیسینجر و نویسندگان همکارش مقاله خود را با یادآوری تکان دهنده به پایان می‌رسانند که هوش مصنوعی سوالات بی‌پاسخی را مطرح می‌کند و ما به عنوان انسان، هنوز به اندازه کافی و سریع با چالش‌های این عصر جدید سازگار نشده‌ایم.

کیسینجر با درگیر شدن در گفتگو با هوش مصنوعی، تعهد پایدار خود را به دانش، رشد و پرداختن به مرتبط‌ترین موضوعات فکری در دنیای همیشه در حال تغییر ما نشان می‌دهد

هنگامی که کیسینجر از نقطه عطف صدمین سالگرد خود عبور می کند، جهان خود را در موقعیتی می بیند که می تواند میراث یکی از تأثیرگذارترین دولتمردان آمریکایی قرن بیستم را ارزیابی کرده و به آن فکر کند.

با این حال وی از ماندن در قرن بیستم خودداری کرده و در عوض تعهد خود را به ماندن در خط مقدم گفتگوهای معاصر نشان داده است. تمایل کیسینجر برای کنکاش در قلمرو پیچیده و به سرعت در حال تکامل هوش مصنوعی، سرزندگی فکری مداوم و تعهد او به درک و دست و پنجه نرم کردن با چالش ها و فرصت های عمیق ارائه شده توسط این فناوری تحول آفرین را برجسته می کند.

کیسینجر با درگیر شدن در گفتگو با هوش مصنوعی، تعهد پایدار خود را به دانش، رشد و پرداختن به مرتبط‌ترین موضوعات فکری در دنیای همیشه در حال تغییر ما نشان می‌دهد.

کد خبر: ۲۲۴٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha