۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
آمریکا پیش‌بینی قیمت بنزین سال آینده را افزایش داد
در واکنش به تمدید کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس؛

آمریکا پیش‌بینی قیمت بنزین سال آینده را افزایش داد

مقامات وزارت انرژی آمریکا روز سه‌شنبه پیش‌بینی‌های خود درباره قیمت سال آینده نفت و بنزین را در واکنش به تصمیم اخیر اوپک‌پلاس مبنی بر تمدید کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۲۴، افزایش دادند.

به گزارش بازار، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پس از تصویب تصمیم جدید اوپک پلاس مبنی بر تمدید کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۲۴ و همچنین تصمیم جدید عربستان مبنی بر کاهش روزانه یک میلیون بشکه از تولید نفت خود، پیش‌بینی خود از تولید نفت در جهان در سال ۲۰۲۴ را کاهش داد. با استناد به این کاهش، این مرکز اعلام کرد انتظار می‌رود در اواخر سال جاری و اوایل سال ۲۰۲۴ بر قیمت نفت فشاری صعودی وجود داشته باشد.

تحلیل‌ها نشان می‌دهند تاثیر این وضعیت در کوتاه‌مدت ملایم خواهد بود. یش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهند در ادامه سال جاری قیمت نفت آمریکا و نفت برنت در مقایسه با ماه گذشته ۲ درصد افزایش پیدا کند. همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا قیمت خرده فروشی بنزین در آمریکا در ۳ ماهه سوم سال جاری را حدود گالنی ۳.۴۱ دلار، ۲.۷ درصد بیشتر از نرخ ماه گذشته تخمین زده است.

با این همه فشار قیمتی اصلی بنزین در آمریکا در سال آینده احساس خواهد شد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی خود را از قیمت نفت آمریکا در ۳ ماه دوم سال آینده ۱۱.۴ درصد و در ۳ ماه سوم سال آینده ۱۴.۵ درصد افزایش داده است. بر این اساس انتظار می‌رود قیمت نفت در ۳ ماه آخر سال آینده به بشکه‌ای ۸۰ دلار برسد که ۱۹.۴ درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی این مرکز است.

تبعات این افزایش قیمت، افزایش نرخ مصرف‌کننده خواهد بود. به گفته این اداره فدرال، انتظار می‌رود قیمت مصرف‌کننده بنزین در ۳ ماه سوم سال آینده به گالنی ۳.۳۸ دلار و در ۳ ماه چهارم به گالنی ۳.۲۱ دلار برسد. این به آن معنی است که پیش‌بینی قیمت خرده‌فروشی بنزین در آمریکا به نسبت نرخ‌های پیش از تصمیم‌گیری جدید اوپک‌پلاس، به ترتیب ۷.۳ و ۱۰.۲ درصد افزایش یافته است.

اوپک و هم‌پیمانانش روز یکشنبه برای رسیدن به توافق بر سر کاهش بیشتر سقف تولید نفت تشکیل جلسه دادند. اوپک پلاس؛ سازماندهنده کشورهای صادرکننده نفت و متحدان این کشورها به رهبری روسیه، تامین ۴۰ درصد از نفت خام جهان را به عهده دارد. این به آن معنی است که سیاستگذاری‌های این سازمان می‌تواند بر قیمت جهانی نفت تاثیری قابل توجه داشته باشد. در مذاکرات روز یکشنبه موضوع کاهش بیشتر تولید نفت مورد بررسی قرار گرفت. همچنین امارات در این مذاکرات به دنبال بالابردن سقف تولید پایه بود تا بتواند ظرفیت رو به رشد تولید خود را به نمایش بگذارد.

در نهایت اعضای اوپک پلاس تصمیم گرفتند میزان کنونی تولید کاهش نفت که در ماه آوریل به تصویب رسانده بودند را تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید کنند. همچنین عربستان که بزرگترین تولیدکننده نفت این گروه به شمار می‌رود هم اعلام کرد به صورت داوطلبانه تولید نفت خود را در ماه ژوئن روزانه یک میلیون بشکه کاهش خواهد داد، به بیانی دیگر تولید روزانه خود را به روزی ۹ میلیون بشکه خواهد رساند. در پی اعلام این تصمیم مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد تصمیم جدید اوپک پلاس احتمال افزایش قیمت نفت را بسیار افزایش خواهد داد. با احتساب کاهش داوطلبانه ۱ میلیون بشکه‌ای عربستان در ماه ژوئن، مجموع کاهش روزانه تولید نفت اوپک پلاس به ۴.۶۶ میلیون بشکه در روز، برابر ۴.۵ درصد از تقاضای جهانی خواهد رسید.

تصمیم غیرمنتظره برای کاهش‌ تولید نفت در ماه آوریل اوپک پلاس باعث شد قیمت نفت بشکه‌ای ۹ دلار افزایش یافته و به بیش از ۸۷ دلار برسد. اما قیمت نفت پس از آن تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصادی و تقاضای جهانی ملایم‌تر شد.

کد خبر: ۲۲۴٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha