۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
بازار ۲ میلیارد دلاری صادرات عسل/ چین بزرگترین صادر کننده و امریکا بزرگترین وارد کننده عسل دنیا
نگاهی به بازار بین المللی عسل

بازار ۲ میلیارد دلاری صادرات عسل/ چین بزرگترین صادر کننده و امریکا بزرگترین وارد کننده عسل دنیا

عسل یکی از محصولات ارزشمند کشاورزی است که در سال قبل ارزش صادرات آن بالغ بر ۱.۹۹ میلیارد دلار بود. چین بزرگترین صادر کننده عسل و امریکا بزرگترین وارد کننده دنیا بود.

بازار؛ گروه بین المللعسل یکی از ارزشمند ترین مواد غذایی است. این محصول در بازارهای صادراتی دنیا هم نقش مهمی دارد و آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۱۹ میلادی ارزش صادرات عسل طبیعی در دنیا به مرز ۱.۹۹میلیارد دلار رسیده است. به گزارش worldexport  از سال ۲۰۱۵ تا کنون ارزش صادرات عسل طبیعی در دنیا روند نزولی داشته است به گونه ای که در سال ۲۰۱۵ ارزش صادرات این محصول در دنیا برابر با ۱.۳ میلیارد دلار بود.  

اما سوال اصلی این است که کدامیک از کشورهای دنیا نقش پر رنگ تری در صادرات عسل در دنیا دارند و بیشترین سهم از این بازار را به خود اختصاص داده اند؟ کدام یک از کشورهای دنیا بهترین بازار برای صادرات عسل هستند؟

بررسی ها نشان داده است قاره اروپا بیشترین سهم از ارزش صادراتی عسل در دنیا را به خود اختصاص داد. در سال قبل ۴۲.۱ درصد از عسل صادر شده دنیا، در یکی از کشورهای اروپایی تولید شده بود و ۸۳۸.۶ میلیون دلار از درآمد صادراتی دنیا از محل فروش عسل به این قاره تعلق گرفت. این در حالیست که سهم کشورهای آسیایی در این بازار برابر با ۲۴.۴ درصد، سهم کشورهای امریکای لاتین به استثنای مکزیک برابر با ۱۳.۵ درصد  و سهم اقیانوسیه در این بازار برابر ۱۳.۴ درصد بود. سهم امریکای شمالی از این بازار برابر با ۶ درصد و سهم افریقا برابر با ۰.۵ درصد بود.

 ایران در میان صادرکنندگان بزرگ عسل در دنیا جایگاه ۷۳ را داشت و توانست ۲۳۱ هزار دلار از صادرات این محصول کشاورزی درآمد کسب کند. نکته مهم این است که ارزش صادرات ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل از آن ۹۷.۵ درصد کاهش داشته است که مساله ای مهم و قابل مطالعه است.

بزرگترین صادرکنندگان چه کشورهایی هستند؟
در سال ۲۰۱۹ چین بزرگترین صادر کننده عسل طبیعی در دنیا بود. ارزش صادرات عسل از این کشور برابر با ۲۳۵.۳ میلیون دلار بود و این کشور ۱۱.۸ درصد از کل بازار صادراتی این محصول را داشت. کشور نیوزیلند در این بازار دومین جایگاه را داشت و ۱۱.۵ درصد از بازار را به خود اختصاص داد. ارزش صادرات عسل از این کشور برابر با ۲۸۸.۸ میلیون دلار بود. کشورهای آرژانتین، آلمان و اوکراین در این رده بندی جایگاه سوم تا پنجم را داشتند و هند با داشتن ۵ درصد از سهم بازار و کسب درآمدی برابر با ۹۹.۶ میلیون دلار از صادرات این محصول توانست جایگاه ششم را در دنیا به خود اختصاص دهد.

 کشورهای اسپانیا، لهستان، برزیل و بلژیک جایگاه هفتم تا دهم این فهرست را به خود اختصاص دادند و سهم هر یک کمتر از ۵ درصد از کل درآمد صادراتی بازار بود. ویتنام در این رده بندی جایگاه یازدهم را داشت و ارزش صادراتی این کشور برابر با ۵۷.۴ میلیون دلار بود و مکزیک و رومانی با داشتن سهم ۲.۸ درصدی و ۲.۲ درصدی از بازار صادراتی عسل جایگاه دوازده و سیزده فهرست را به خود اختصاص دادند. کشورهای مجارستان و کانادا به ترتیب در جایگاه چهارده و پانزده فهرست قرار داشتند.

قاره اروپا بیشترین سهم از ارزش صادراتی عسل در دنیا را به خود اختصاص داد. در سال قبل ۴۲.۱ درصد از عسل صادر شده دنیا، در یکی از کشورهای اروپایی تولید شده بود این در حالیست که سهم کشورهای آسیایی در این بازار برابر با ۲۴.۴ درصد، سهم کشورهای امریکای لاتین به استثنای مکزیک برابر با ۱۳.۵ درصد  و سهم اقیانوسیه در این بازار برابر ۱۳.۴ درصد بود. سهم امریکای شمالی از این بازار برابر با ۶ درصد و سهم افریقا برابر با ۰.۵ درصد بود.

کدام کشورها بیشترین واردات را داشتند؟
نکته مهم دیگری که در این گزارش وجود دارد، این است که در کدام یک از کشورهای دنیا بالاترین ظرفیت برای صادرات عسل وجود دارد؟ به این معنا که کدام کشورها در سال گذشته بیشترین مبلغ را برای واردات عسل صرف کردند با احتساب این مساله که ارزش صادرات عسل طبیعی این کشورها کسر می شود.

 برای تعیین این مساله از شاخص  خالص صادرات منفی یا خالص واردات استفاده می شود به این معنا که کشورهایی  معرفی می شوند که هزینه واردات آنها بالاتر از ارزش صادراتشان است.  

در این فهرست امریکا جایگاه اول را دارد. در سال ۲۰۱۹ خالص واردات عسل به این کشور برابر با ۴۰۶.۸ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۰ درصد کاهش داشته است.

دومین کشور این فهرست ژاپن است و آلمان فرانسه به ترتیب جایگاه سوم و چهارم را دارند. بریتانیا در این رده بندی جایگاه پنجم را دارد و خالص واردات این کشور برابر با ۸۰.۲ میلیون دلار است.

عربستان سعودی ششمین کشور این فهرست است و ایتالیا و هلند جایگاه هفتم و هشتم را دارد. در سال قبل  خالص واردات کشور عربستان برابر با ۶۳.۱ میلیون دلار، کشور ایتالیا برابر با ۵۴.۹ میلیون دلار و هلند ۳۴.۴ میلیون دلار بود. کشورهای سوییس و امارات در این رده بندی جایگاه نهم و دهم را داشتند و سوید و لهستان رده های بعد را به خود اختصاص دادند. کشورهای سنگاپور و هنگ کنگ و ایرلند در این رده بندی جایگاه سیزده تا پانزده را داشتند.

آلمان و لهستان تنها صادرکنندگان بزرگی بودند که ارزش واردات آنها بیش از صادرات بود. خالص واردات عسل در کشور آلمان برابر با ۱۱۸.۱ میلیون دلار و در لهستان برابر با ۱۸.۶ میلیون دلار بود. خالص واردات عسل به آلمان نسبت به پنح سال قبل ۴۰.۹ درصد کاهش یافت ولی لهستان در این بازه زمانی رشد ۲۰.۷ درصدی خالص واردات را تجربه کرد.  

کد خبر: ۲۲٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha