۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده تهران حداقل ۸ ماه؛ تبدیل ۵ آپارتمان با احیای ۱.۵ طبقه
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به بازار اعلام کرد

صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده تهران حداقل ۸ ماه؛ تبدیل ۵ آپارتمان با احیای ۱.۵ طبقه

آئینی مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری متوسط صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده تهران را ۸ ماه دانست و گفت: مزیت احیای بافت فرسوده این است که هر واحد فرسوده یک و نیم طبقه تبدیل به پنج آپارتمان می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمد آئینی در حاشیه نشست نقش انبوه‌سازان در نهضت ملی مسکن با تحقق بازآفرینی شهری در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار مبنی بر اینکه دلیل کُندی احیای بافت فرسوده و نوسازی چیست و چرا مدت زمان صدور پروانه ساخت در این مناطق تا این حد بالا است؟ گفت: اعتقاد وزارت راه و شهرسازی بر این است که تولید مسکن در بافت‌های فرسوده بهترین و سریع‌ترین روش است چرا که در این مناطق سرمایه بخش خصوصی و مالکان درگیر است و سازنده ها دوست دارند هر چه سریعتر سرمایه خود را آزاد کنند.

او با بیان اینکه به دلیل مزایایی که ساخت مسکن در بافت فرسوده دارد و اولین مورد آن سریع‌تر ساخته شدن آن است بخش خصوصی سعی می کند سرمایه خود را هر چه سریعتر آزاد کند ادامه داد: زمان صدور و پایان کار ساختمانی در بافت های فرسوده در تهران کمتر از ۲۴ ماه است چرا که تلاش بخش خصوصی بر این است که سریع‌تر سرمایه خود را به حرکت در بیاورد. اما در مدل های دولتی و ساخت مسکن در شهرهای جدید اینگونه نیست.

اگر به دنبال رساندن بازار مسکن به تعادل هستیم و می خواهیم عرضه مسکن سریع‌تری داشته باشیم بافت فرسوده بهترین گزینه است

آئینی ادامه داد: پس اگر به دنبال رساندن بازار مسکن به تعادل هستیم و می خواهیم عرضه مسکن سریع‌تری داشته باشیم بافت فرسوده بهترین گزینه است، چرا که در این بافت به دلیل وجود خدمات زیر بنایی هزینه‌های کمتری بر مردم و دولت تحمیل می‌شود؛ بدین معنی که بر خلاف مناطق و یا شهرهای دیگر نیاز به الحاق زمین نیست و علاوه بر آن در موضوع خدمات نیز به حداقل امکانات نیاز داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در جلسات شورای عالی وزارت نیرو به صراحت اعلام می‌کند که در بافت فرسوده با توجه به وجود شبکه‌ها در این بافت‌ها راحت‌تر است، گفت: وزارت نیرو در مورد وجود خدمات زیربنایی اظهارات خوبی مطرح می کند و یا وزارت کشور تاکید ویژه‌ای دارد که سهم بافت فرسوده را بیشتر کنیم. پس با توجه به چنین مزایایی، هزینه‌ها کمتر می‌شود.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه بافت فرسوده دارای هویت بوده و تبدیل به خانه دوم نمی‌شود، خاطرنشان کرد: امروز حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد که به عنوان مثال در تهران بر اساس پروانه‌های صادر شده، هر واحد فرسوده ویلایی یک و نیم طبقه تبدیل به پنج آپارتمان شده است.

متوسط تولید مسکن در کشور یک به سه است، پس می‌توانیم بگوییم که ما توانایی تولید بیش از چهار میلیون واحد اضافی در بافت فرسوده را داریم

آئینی تاکید کرد: با این اقدام یک و نیم واحد برای ساکنان قبلی، سه و نیم واحد اضافی در تهران تولید می‌شود، این در حالی است که متوسط تولید مسکن در کشور یک به سه است، پس می‌توانیم بگوییم که ما توانایی تولید بیش از چهار میلیون واحد اضافی در بافت فرسوده را داریم که بدون احتساب یک و نیم میلیون واحد حاضر در این بافت، حدود چهار میلیون واحد اضافه در بافت فرسوده بدون اینکه زمین‌شهری الحاق و یا خدمات زیربنایی دیگری را اضافه کنیم، می‌توان ساخت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دلایل عدم اجرایی‌شدن برنامه‌ها در بافت فرسوده، گفت: عامل اصلی عدم تحقق این برنامه‌ها به دلیل ناتوانی ساکنان این مناطق در بخش مالی بوده و به‌تنهایی قادر به بازسازی نمی‌باشند، از سوی دیگر سازنده‌ها رغبت به حضور در این مناطق ندارند، چرا که در این محدوده‌ها توجیه اقتصادی لازم وجود ندارد.

وی ادامه داد: سومین مورد نیاز به وجود یک حلقه واسط بین ساکنان و سرمایه‌گذاران است که در این بخش مشکل داریم با توجه به انتظاراتی که از بخش خصوصی برای حضور در این مناطق وجود دارد بایستی امتیازاتی به آنها داده شده تا سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده برای آنها توجیه اقتصادی داشته باشد.

یکی از انتظاراتی که سرمایه‌گذاران دارند این است که مدت زمان صدور پروانه ساختمانی از ۶ ماه در کشور و هشت ماه در تهران به یک ماه برسد یا تسریع در واگذاری انشعابات که بر اساس قانون باید این مساله را نیز لحاظ کرد

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری تاکید کرد: یکی از انتظاراتی که سرمایه‌گذاران دارند این است که مدت زمان صدور پروانه ساختمانی از ۶ ماه در کشور و ۸ ماه در تهران به یک ماه برسد یا تسریع در واگذاری انشعابات که باید بر اساس قانون باید این مساله را نیز لحاظ کرد.

بر اساس تصویب شورای‌عالی اداری، شهرداری‌ها حداکثر ظرف ۲ هفته نسبت به صدور پروانه‌ها اقدام کرده و ترتیباتی را اتخاذ کنند که به یک هفته کاهش یابد این در حالی است که متوسط زمان صدور پروانه ساخت در کشور ۶ ماه بود

آئینی گفت: بر اساس تصویب شورای‌عالی اداری، شهرداری‌ها حداکثر ظرف ۲ هفته نسبت به صدور پروانه‌ها اقدام کرده و ترتیباتی را اتخاذ کنند که به یک هفته کاهش یابد این در حالی است که متوسط زمان صدور پروانه ساخت در کشور ۶ ماه بوده و مواردی نیز مشاهده شده که این مدت زمانی به ۱۷ ماه از زمان درخواست تا صدور در بافت فرسوده رسیده بود که این نوع اقدامات سبب فراری‌دادن سرمایه‌گذاران می‌شود.

انتظار ما از شهرداری‌ها این است که روند این سازوکار را کاهش دهند، یا در نظام مهندسی زمان طولانی صرف می‌شود که اینها موضوعاتی است که شهرداری و نظام مهندسی با یکدیگر می‌توانند آنها را برطرف کنند؛ البته انتظار صدور دو هفته پروانه را نداریم

وی بیان داشت: بر همین اساس انتظار ما از شهرداری‌ها این است که روند این سازوکار را کاهش دهند، یا در نظام مهندسی زمان طولانی صرف می‌شود که اینها موضوعاتی است که شهرداری و نظام مهندسی با یکدیگر می‌توانند آنها را برطرف کنند؛ البته انتظار صدور دو هفته پروانه را نداریم و اگر این مدت زمان به دو ماه نیز برسد باز راضی هستیم.

آئینی افزود: قانون‌گذار تاکید کرده که انشعابات قبلی محفوظ می‌باشد و برای انشعابات اضافی نیز در خارج از نوبت و در اسرع وقت در ظرف مدت دو ماه باید واگذار شود یا در خصوص اسناد در بافت فرسوده چاره‌ای جز تجمیع پلاک‌های کوچک وجود دارد که در این خصوص قانون‌گذار بیان کرده که باید ظرف دو ماه باید صورت بگیرد.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری در خصوص بسته ۱۹ بندی نوسازی بافت فرسوده توضیح داد: این بسته حاصل مذاکرات زیادی با سازنده‌ها است که به عنوان مثال در تهران تراکم تشویقی شاید بسیار مهم‌تر از تسهیلات بانکی برای سازنده‌ها باشد.

وی با اشاره به هم‌راستا کردن نوسازی در بافت فرسوده با نهضت ملی مسکن، تاکید کرد: کسانی که به جای اسکان در محدوده شهرها، اقدام به خرید در بافت فرسوده کنند به جای زمین و خدمات به آنها تسهیلات بانکی ارزان قیمت داده شود که وزارت راه و شهرسازی به دنبال اجرایی و نهایی کردن آن است.

به دلیل هندسه متفاوتی که املاک فرسوده وجود دارد صنعتی‌سازی در این مناطق مشکل‌تر خواهد بود که برای حل این مساله نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان مذاکراتی داشتیم که در حال بررسی و انجام است

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار که پرسید آیا از صنعتی‌سازی در بافت فرسوده می توان استفاده بیشتری کرد؟ اظهار داشت: به دلیل هندسه متفاوتی که املاک فرسوده وجود دارد صنعتی‌سازی در این مناطق مشکل‌تر خواهد بود که برای حل این مساله نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان مذاکراتی داشتیم که در حال بررسی و انجام است. به هر حال در بافت فرسوده به دلیل حجم پایین برخی واحدها سخت است که صنعتی سازی به آن شکل مورد استفاده قرار بگیرد اما از شرکت های دانش بنیان خواسته ایم راهکاری برای این روش ها بیاندیشند.

کد خبر: ۲۲۴٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد احمدوند IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      2 0
      جناب اقا ایینی ایران فقط تهران نیست درضمن هیج یک از ۱۹ مشوق در شهر ما اعمال نشد و شهردا ری هم جز کلاه کذاشتن سر مردم هیج کاری انجام نمی دهد ما که اشتباه کردیم حرف شما را گوش کردیم اشتباه اشتباه اشتباه کردیم الان نه خانه داریم ومانده ایم بلاتگلیف
      • زینب IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
        1 0
        ایران فقط تهران نیست.ولی همه ی مشگلات در تهران است همه دور واطراف تهران فکر می‌کنند تهران گل وبلبل اس زمین والان خود را می‌فروشند وهجوم می آورند به تهران یه ماشین می‌خرند ومی شوند اسنپ وترافیک است وترافیک وهزاران مشگل دیگر
      • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
        1 1
        والا بیا تهران همش مال شما. بخدا هجوم همین شهرستانی ها تهران خراب کرده زندگی برای ما هم سخت شده
    • مسیح الله آزاد IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 0
      با سلام واحترام لطفا در مورد پرداخت تسهیلات بافت فرسوده در سال ۱۴۰۲ سریع تر اقدام کنید ودستور پرداخت وام بافت فرسوده را به بانک ها اعلام نمایید
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 0
      ب ولله که همش دروغه