۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
تورم بالا، مانع از اجرای طرح حذف ۴ صفر از پول ملی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

تورم بالا، مانع از اجرای طرح حذف ۴ صفر از پول ملی

پورمهر، کارشناس حوزه اقتصاد گفت: در شرایطی که افزایش تورم به همراه تورم انتظاری داریم طرح حذف چهار صفر از پول ملی غیر قابل اجرایی است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، مهدی پورمهر از مدیران بانکی در برنامه گفتگوی اقتصادی با موضوع حذف چهار صفر از پول ملی با اشاره به اینکه شورای نگهبان ایرادتی به طرح حذف صفر از پول ملی گرفته است گفت: دلایل مخالفت شورای نگهبان با طرح حذف چهار صفر از پول ملی رسانه‌ای نشده است.

وی افزود: هر طرحی باید براساس منافع ملی آن و اینکه اجرای آن چه هزینه‌هایی در پی دارد و در مقابل چه فایده‌ای دارد مورد بررسی قرار گیرد.

این دانش آموخته دکترای اقتصادی مالی ادامه داد: به نظر می‌رسد در طرح حذف چهار صفر از پول ملی زمان اجرایی شدن و چگونگی اجرای آن دارای ابهام است. تصور می‌کنم طرح دارای نقص‌های اساسی است.

در بخش دیگری پورمهر با اشاره به اینکه حذف ۴ صفر از پول ملی کشورها سابقه طولانی دارد، گفت: بعد از جنگ جهانی اول آلمان این کار را اجرایی کرد. همچنین مجارستان، فرانسه، ترکیه و بیش از ۵۰ کشور این کار را تاکنون انجام دادند. با توجه به این تجارب می‌توان گفت مکانیسم حذف صفر کاملا مشخص است البته کشورهای ناموفق هم در اجرای چنین طرح‌هایی داریم که می‌توان از آرژانتین و برزیل یاد کرد.

پورمهر با اشاره به هدف‌های اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی خاطرنشان کرد: در حذف صفر از پول ملی می‌خواهیم ارزش اسمی پول‌مان را بالا ببریم. از سویی می‌خواهیم توهمی که ایجاد شده مبنی بر اینکه ارزش پول‌مان کم شده است را نیز از بین ببریم.

وی ادامه داد: اما در شرایط اقتصادی که داریم حتی با حذف چهار صفر از پول ملی بازهم ادامه پیدا می‌کند چرا که هنوز افزایش تورم را داریم.

این مدیر بانکی گفت: تصور می‌کنم مجلس قبلی به صورت غیرکارشناسانه درباره طرح حذف ۴ صفر از پول ملی کار کرد. البته –گمان می‌کنم- تعمدی نبوده است.

پورمهر گفت: اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و چهار سال هم اجرای آن دنبال می‌شود. این هزینه البته صرف نظر از چاپ، تکثیر و امحای اسکناس‌های قبلی است. اما به غیر از این زیان‌هایی دیگری دارد.

وی افزود: آلمان با حذف ۱۲ صفر ارزش پول ملی خود را بهبود داد در آن زمان تورم این کشور هر دو روز بالا می‌رفت که با اجرای این طرح جلوی آن گرفته شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اقتصادمان وابسته به خیلی مولفه هاست، دولت بودجه‌اش کاملا وابسته به نفت است و نوساناتی که دارد باعث کسری بودجه می‌شود. بانک مرکزی هم هرچقدر بخواهد شرایط تورمی را کنترل کند بازهم تورم انتظاری در مردم داریم زیرا مردم انتظار گران شدن کالا را دارند. دولت هم نمی‌تواند حتی برای یک هفته برنامه ریزی کند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت تورم انتظاری واقعی است.

پورمهر سپس گفت: بانک مرکزی شروع به فعالیت کرده است برهمین اساس در بازار پولی نرخ سود سپرده یکساله بانکی با نظارت و رصد ۱۵ درصد ثابت نگاه داشته شده است. از سویی دولت بازار سرمایه را تقویت کرده است و تلاش می‌کنند نقدینگی به سمت این بازار روانه شود.

وی با بیان اینکه در دولت احمدی نژاد خاطرات بدی از زیان‌های مردم در بورس هنوز در ذهن‌ها مانده است، ادامه داد: دولت باید در بخش مسکن تمرکز کند و با وضع مالیات به خانه‌های خالی تلاش کند عرضه مسکن بیشتر شود.

در پایان این کارشناس اقتصادی با اشاره به تجارب ناموفق آرژانتین از حذف ۱۳ صفر از پول ملی در چهار مرحله و حذف صفر از پول ملی در برزیل در سه مرحله و شکست این کشورها در اجرای این تجارب ابراز امیدواری کرد که با سیاستگذاری‌های نادرست درباره حذف صفر از پول ملی دنیا را شگفت زده نکنیم.

کد خبر: ۲۲٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha