۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
اعتماد به توانایی های داخلی راه گریز از تحریم ها| تحریم کنندگان حتی جواب ایمیل هایمان را نمی دادند
عضو هیات علمی دانشگاه شریف در گفتگو با بازار:

اعتماد به توانایی های داخلی راه گریز از تحریم ها| تحریم کنندگان حتی جواب ایمیل هایمان را نمی دادند

موسوی عضو هیات علمی دانشگاه شریف با بیان اینکه اعتماد به توانایی داخلی راه گریز تحریم است؛ گفت: در محصول غشای شیرین‌سازی گاز، تولیدکنندگان آن حتی حاضر به اعلام قیمت و پاسخ دادن به ایمیل های ما نبودند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سید عباس موسوی عضو هییت علمی دانشگاه شریف در گفتگو با بازار درباره اتکا به تولیدات داخلی در صنعت تحریم گفت: تحریم ها مشکلات متعددی را برای اقتصاد و صنایع مختلف ایجاد می کند اما در مقابه با تحریم ها دو راه کار بیشتر نداریم. راهکار نخست این است که دست روی دست گذاشته و منتظر رفع تحریم ها باشیم. اما راهکار دوم که منطقی تر هم هست اتکا به تولیدات داخلی و ظرفیت سازی و توانمند سازی صنعتگران ملی است.

در محصولی تحت عنوان غشای شیرین سازی گاز کشورهای صاحب این تکنولوژی و تولید کننده آن حتی حاضر به اعلام قیمت و پاسخ دادن به ایمیل های ما نبودند به همین دلیل به دنبال بومی سازی این تکنولوژی رفتیم

او در ادامه سخنان خود اظهار داشت: به عنوان مثال در محصولی تحت عنوان غشای شیرین سازی گاز کشورهای صاحب این تکنولوژی و تولید کننده آن حتی حاضر به اعلام قیمت و پاسخ دادن به ایمیل های ما نبودند به همین دلیل به دنبال بومی سازی این تکنولوژی رفتیم.

عضو هییت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: بعد از انجام مذاکرات نفت فلات قاره حاضر به اعتماد به دانشگاه و توانایی متخصصان داخلی شد و در نهایت شاهد ایجاد و ساخت این تکنولوژی در کشور خود بودیم. حالا ایران یکی از مدعیان تولید این محصول در دنیا شده است. این ظرفیت سازی در دیگر بخش های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی هم می تواند به وجود آید. کافی است که به ظرفیت ها و توانمندی موجود در داخل شکل اعتماد کرده و از این ظرفیت ها برای بی اثر کردن بخشی از تحریم ها استفاده کنیم.

موسوی افزود: در صنعت جداسازی غشایی حدود ۱۵ الی ۲۰ سال پیش به شرکت نفت مراجعه کردیم اما متاسفانه از این طرح ما استقبالی نشد و این طرح کنار گذاشته شد تا اینکه حدود ۴ سال پیش شرکت نفت فلات قاره مجددا به ما مراجعه کرده و خواستار اجرای آن شد. وقتی این طرح مورد حمایت قرار گرفت در نهایت به یک محصول ختم شد و در نهایت کشور هم از مسائل تحریمی نجات پیدا کرد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که هم اکنون بسیاری از میادین نفتی کشور عمر بالایی داشته و بهره وری پایینی دارند، چطور این مشکل را در صنعت نفت را حل کرد، گفت: در تمامی دانشگاه های کشور ظرفیت های بالقوه فراوانی وجود دارد. اگر صنعت به این ظرفیت ها توجه کرده و ارتباط بین دانشگاه و صنعت برقرار شود، می توان ظرفیت های بالقوع را به ظرفیت های بالفعل متعددی تبدیل کرد. در غیر این صورت این ظرفیت ها و توانایی های علمی هرز رفته و عملا کشور نفعی از آن نمی برد.

کد خبر: ۲۲۴٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha