۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
عضویت ایران در شانگهای در تیر ماه نهایی می‌شود
وزیر امور خارجه:

عضویت ایران در شانگهای در تیر ماه نهایی می‌شود

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: عضویت ایران در سازمان شانگهای در تیرماه نهایی می‌شود.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه درباره اجلاس سفرای ایران در خارج گفت: ما سال گذشته یک گردهمایی منطقه‌ای در چارچوب نگاه به آسیا با حضور سفرای کشورهای همسایه را برگزار کردیم. اما گردهمایی روسای نمایندگی سیاسی تقریبا ۵ سال برگزار نشده و بخش مهمش هم به موضوع کرونا مربوط می‌شود. ما بعد از پنج سال این نشست را داریم. این نشست به بررسی پیادمدهای نظم درحال حضور جهانی می پردازد اما در نتیجه گیری کنشگری ایران در نظم در حال حضور مد نظر است.

ما در دیدار با مقام معظم رهبری و تا امروز، بحث‌هایمان بر ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی، نظامی و تجاری متمرکز بود که در نظم جدید در حال حضور جایگاه ایران کجا است و اینکه چه اقداماتی را باید انجام دهیم. بدون تردید ایران یک کنشگر اصلی در سطح منطقه‌ای است و در سطح جهانی هم جزو کنشگر فعال است. از جمله تحولات ظهور قدرت‌های جدید اقتصادی در آسیا است. ما در ائتلاف‌های منطقه‌ای مانند شانگهای و بریکس عضویت خود را پیگیری کردیم. عضویت ما در شانگهای در تیرماه انجام می‌شود و در تیر ماه اعلام عضویت دائم ایران را داریم.

وزیر خارجه در خصوص سازمان بریکس گفت: از سال گذشته درخواست کردیم که ایران به عنوان عضو ناظر مورد پذیرش قرار گیرد. در نتیجه در اولین نشست وبیناری سران عضو بریکس آقای رئیسی حضور پیدا کردند. در ادامه ما برای نشست وزرای خارجه بریکس در روز جمعه دعوت شدیم. یکی از موضوعات در دستورکار این ائتلاف‌های منطقه‌ای توجه به ارزهای ملی و حذف دلار است. ما در مذاکرات خودمان توافق کردیم و دلار را از مبادلاتمان حذف کردیم اما در بریکس و شانگهای ما تازه عضویتمان کامل می‌شود. اما این ایده را در تمام دیدارهای دوجانبه در آفریقا پیگیری خواهم کرد.

وی درباره برجام توضیح داد: ما در حوزه بی اثر کردن تحریم‌ها یک دستورکار در دولت فراروی تمامی اعضای هیات دولت است. ثانیا ماموریت دیگر ما این است که برای لغو تحریم‌ها از مسیر دیپلماسی تلاش کنیم. بی تردید اقدامات دستگاه دیپلماسی در قالب مصوبه مجلس است. رعایت قانون مصوب مجلس یکی از دستورالعمل‌هایی است که مورد توجه ما خواهد بود.

امیرعبداللهیان در خصوص سفر هیات عمانی به ایران گفت: اولا هدف سفر سلطان به ایران پاسخ به سفر آقای رئیسی بود. انجام این سفرها پیام خاص خودش را دارد. توافقات آقای رئیسی و سلطان عمان در یکسال گذشته به خوبی عملیاتی شد. از سال گذشته حجم تبادل تجاری ما بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است. همین باعث تشویق طرف عمانی شد تا برنامه جامع همکاری‌های مشترک ایران و عمان را در دستورکار قرار بدهیم. ما به زودی ویرایش نهایی سند را امضا خواهیم کرد. طبعا سلطان عمان ابتکار عملی که سلطان فقید داشتند ابتکاراتی را مطرح می‌کنند. همواره یکی از این ابتکارات بحث‌های مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها است.

در جریان این سفر هم سلطان هیثم هفته گذشته سفری به مصر داشته و درباره اهمیت روابط ایران و مصر تاکید داشتند. موضع آقای سیسی در تحولات اخیر منطقه موضعی منطقی و درست بود و ما استقبال کردیم از اینکه اگر ابتکاری برای توسعه روابط ایران و مصر وجود داشته باشد، ایران استقبال خواهد کرد.

وی درباره افغانستان گفت: واقعا ایران و افغانستان با داشتن ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دو کشور با اشتراکات فراوان هستیم. ما اکنون مشترکات دینی و فرهنگی زیادی باهم داریم. در بحث مرزها نگاه ما توسعه روابط اقتصادی و تجاری است و طبعا اگر تقویت شود به امنیت مرزها در دو طرف کمک می‌کند. در چند روز اخیر درگیری‌های پراکنده مرزی رخ داده و مقامات افغانستانی اعلام کردند که هیچ هدفی پشتش نبوده است. در بحث حق آبه هم من اخیرا در مشورتی که با آقای رئیس جمهور داشتم، گفتند ماموریت داده شود به آقای کاظمی قمی تا از نزدیک وارد عمل شوند. در این رابطه هم اقداماتی انجام شده و خوشبختانه هیات حاکمه هم مذاکرات خوبی را با آقای کاظمی قمی داشتند. ما تاکید داریم که داشتن سابقه تاریخی همسایگی بین دو ملت غالب است بر هر مسئله دیگری که دشمنان بخواهند از آن سو استفاده کنند.

وزیر امور خارجه در خصوص بیانیه مثبت نشست سران اتحادیه عرب گفت: واقعیت این است که نشست اخیر اتحادیه عرب فاقد بیانیه پایانی بود. در برخی از سخنرانی‌هایی که مقامات داشتند موضوع نادرستی را بیان کردند. اما به دلیل پیشرفت‌هایی که در پیگیری سیاست همسایگی وجود داشت، واقعا طرف سعودی تلاش کرد که سیگنال منفی یا حرف و سخن تلخی به عنوان بیانیه پایانی مطرح نشود. حتی ایده‌ای برای همکاری امنیتی در منطقه وجود دارد که ایران نیز در آن شریک باشد.

کد خبر: ۲۲۴٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha