اصلاحیه آیین‌نامه ثبت و کنترل انواع مواد کودی با نظر بخش خصوصی فاصله دارد
در نشست کارگروه شورای گفت‌وگو مطرح شد

اصلاحیه آیین‌نامه ثبت و کنترل انواع مواد کودی با نظر بخش خصوصی فاصله دارد

تولیدکنندگان انواع کودهای کشاورزی معتقدند متن نهایی آیین‌نامه ثبت و کنترل انواع مواد کودی که به ادعای موسسه تحقیقات خاک و آب بر اساس نظر بخش خصوصی تهیه شده، همچنان دارای ایراد است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو در تازه‌ترین نشست خود آیین‌نامه ثبت و کنترل انواع مواد کودی را مجدد مورد بازنگری قرار داد. بر اساس اطلاعات موجود که در اختیار دبیرخانه شورای گفت‌وگو قرار گرفته است، با وجود اصلاح آیین‌نامه و تاکید موسسه خاک و آب بر استفاده از نظرات بخش خصوصی در فرآیند اصلاح، همچنان ایراداتی نسبت به آیین‌نامه وجود دارد و متن موجود نتوانسته رضایت بخش خصوصی را جلب کند.

طبق مصوبه نشست قبل کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو قرار شد متن آیین‌نامه توسط موسسه تدوین و برای دبیرخانه ارسال شود تا از این طریق در اختیار تشکل‌ها قرار بگیرد و نظرات تشکل‌ها دریافت شود و بر اساس این نظرات، اصلاحات صورت بگیرد؛ درنهایت موسسه خاک و آب مدعی شد که طرح این مسئله در دبیرخانه شورای گفت‌وگو موضوعیت ندارد در حالی که این مهم توسط قانون مورد تاکید قرار گرفته است. با این حساب نماینده این موسسه در نشست اخیر کارگروه نیز حضور پیدا نکرد.

در این شرایط انجمن‌های تولیدکنندگان کودهای زیستی و آلی، تولیدکنندگان کودهای کشاورزی و واردکنندگان کود معتقدند همچنان ایرادات اساسی نسبت به آیین‌نامه وجود دارد که باید اصلاح شود.

نواقصی که از منظر بخش خصوصی در آیین‌نامه ثبت و کنترل انواع مواد کودی وجود دارد، بدین شرح است: نکته اول وضعیت نامناسب آزمایشگاه‌های همکار است که نتایج هرکدام از آنها درباره یک نمونه مشخص، متفاوت و گاهی حتی متناقض است. این پاسخ‌های متفاوت بیان‌گر غیراستاندارد بودن آنهاست که متاسفانه نظارتی روی آنها صورت نمی‌گیرد و این مهم در متن آیین‌نامه نیز دیده نشده از طرفی طبق متن آیین‌نامه، قاضی و ناظر بر آزمایشگاه‌ها یک دستگاه‌ها است که روند منطقی نیست و باید اصلاح شود.

آیین‌نامه درباره چگونگی جبران آسیب ناشی از اتهام اشتباه به تولیدکنندگان که اعتبار و برند آنها آسیب دیده است، سکوت کرده و رویه‌ای را تعریف نکرده است. در این رابطه ضرورت دارد جایگاهی برای سازمان استاندارد به عنوان متولی اصلی موضوع استاندارد در کشور دیده شود.

تشکیل کمیته تخصصی برای بیان نظرات حرفه‌ای ضرورت دارد.

موسسه آب و خاک متنی را تهیه که با آنچه در جلسات با تشکل‌ها توافق شد، تضاد دارد و این مورد اعتراض است.

مشکل دیگر آیین‌نامه این است که واحدهای بدون مجوز و ثبت نشده را تحت تعقیب قرار نمی‌دهد و فقط تخلفات واحدهای دارای مجوز را شامل می‌شود. بنابراین یکی از اصلاحاتی که باید اتفاق بیفتد این است که برای برخورد با واحدهای غیرقانونی و بدون مجوز شیوه‌نامه‌ای تعریف شود.

بدین ترتیب مقرر شد انجمن مربوطه مصادیق موجود درباره تولیدات غیرقانونی انواع کود را در اختیار تعزیرات قرار دهد تا رسیدگی شود. سازمان ملی استاندارد نیز به موضوع آزمایشگاه‌های همکار ورود کرده و آنها را بررسی و نسبت به ارائه گواهی ملزم کند؛ این تاییدیه موردنیاز توایدکننده است.

در نهایت وزارت جهاد کشاورزی با حضور موسسه خاک و آب، کمیته‌ای تشکیل دهد و نتیجه آن را برای دبیرخانه شورای گفت‌وگو ارسال کند تا بر اساس آن متن آیین‌نامه را نهایی کنیم.

کد خبر: ۲۲۴٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha