۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
عقب ماندگی مسکن مهر از مسکن ملی در الحاق زمین| ادعای معاون وزیر: اراضی مسکن مهر کارشناسی شده نیست
«بازار» گزارش می دهد

عقب ماندگی مسکن مهر از مسکن ملی در الحاق زمین| ادعای معاون وزیر: اراضی مسکن مهر کارشناسی شده نیست

در حالی هنوز بعد از گذشت بیش از یک دهه پروژه مسکن مهر تکمیل و به پایان نرسیده که گزارش ها نشان می دهد مسکن مهر نه تنها در الحاق زمین از مسکن ملی عقب مانده بلکه کارشناسی هم نشده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند د تبصره ۶ قانون بودجه در سال ۱۳۸۶ آغاز شد و سپس بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که این طرح که در حقیقت شامل اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن است، در طرح جامع مسکن نیز پیشنهاد شده بود.

مبنای اصلی مسکن مهر بر این امر مبتنی است که ارزش زمین، بخش قابل توجهی از هزینه تمام شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد. این سهم در کل کشور در دوره ۳۵ ساله برابر ۴۰ درصد و در دهه اخیر برابر ۴۵ درصد بوده است

مبنای اصلی مسکن مهر بر این امر مبتنی است که ارزش زمین، بخش قابل توجهی از هزینه تمام شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد. این سهم در کل کشور در دوره ۳۵ ساله برابر ۴۰ درصد و در دهه اخیر برابر ۴۵ درصد بوده است. همچنین در استان تهران این سهم به حدود ۶۰ درصد بالغ می‌شود. بنابراین با حذف یا کاهش ارزش زمین از هزینه تمام شده مسکن، می‌توان تا حدود زیادی هزینه مسکن را کاهش داد. بنابراین طرح مسکن مهر بر اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن مبتنی است.

در واقع دولت در راستای پاسخگویی به نیاز مردم به تامین مسکن، طرح مسکن مهر را مطرح کرد و متعهد شد با اجرای این طرح سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی در سطح کشور بسازد، کارشناسان معتقدند رسیدن به اهداف تعیین شده در این طرح با ساخت سنتی محقق نمی شود و به همین منظور باید اقدامات موثری در امر صنعتی سازی مسکن مهر صورت گیرد.

طبق آمار در کشور ترکیه در حدود ۴۰ درصد از ساخت و سازها با روش صنعتی و در ایران کمتر از ۳ درصد انجام می شود. این در حالی است که روش ساخت صنعتی حدود ۵۰ سال پیش وارد ایران شد

طبق آمار در کشور ترکیه در حدود ۴۰ درصد از ساخت و سازها با روش صنعتی و در ایران کمتر از ۳ درصد انجام می شود. این در حالی است که روش ساخت صنعتی حدود ۵۰ سال پیش وارد ایران شد و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور نیز در سال ۱۳۵۳ با هدف توسعه صنعتی ساختمان بنا نهاده شد که با اجرای برنامه پنجم توسعه ساخت و ساز صنعتی از ۳ درصد به ۲۰ درصد افزایش می یابد.

بند «د» ذیل تبصره ۶ بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور بر تأمین مسکن مناسب برای آحاد ملت به خصوص اقشار کم درآمد تأکید جدی داشته و جهت نیل به اهداف تعیین شده راهکارهای متعددی مانند اجاره بلند مدت زمین در چارچوب حق بهره‌برداری از زمین‌های دولتی به منظور کاهش قیمت واحدهای مسکونی و حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده واحد مسکونی را پیشنهاد کرد.

عقب ماندگی مسکن مهر از مسکن ملی در الحاق زمین| ادعای معاون وزیر: اراضی مسکن مهر کارشناسی شده نیست

دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه اجرای بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ توسط وزارت مسکن و شهرسازی در جهت اجرایی شدن اهداف طرح مذکور تهیه و در تاریخ ۱۳.۴.۸۶ توسط وزیر مسکن و شهرسازی ابلاغ شد که طی تبصره ۴ ذیل بند «ب» آن، کلیه وظایف وزارت مذکور در خصوص اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای زیر ۱۲۰۰۰ نفر اعم از تهیه زمین، دریافت لیست متقاضیان پالایش شده از وزارت تعاون و معرفی متقاضیان به بانک‌های عامل جهت اخذ تسهیلات و نظارت بر تهیه طرح‌های آماده سازی تفکیکی و عملیات آماده‌سازی و عملیات ساخت واحدها به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شد.

دولت دهم در جهت پیشبرد اهداف یادشده در زمینه تولید و عرضه مسکن، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را تهیه و به عنوان لایحه یک فوریتی در تاریخ یکم خرداد ماه سال ۸۶ جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و متعاقباً مجلس شورای اسلامی نیز در سال ۸۷ قانون مذکور را با تأیید شورای نگهبان مصوب نمود.

با گذشت بیش از یک دهه و نزدیک به ۱۵ سال از طرح بزرگ مسکن مهر آنطور که آمارهای رسمی وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد فقط در سه شهر پرند، پردیس و هشتگرد ۳۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام باقی مانده است

حال با گذشت بیش از یک دهه و نزدیک به ۱۵ سال از طرح بزرگ مسکن مهر آنطور که آمارهای رسمی وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد فقط در سه شهر پرند، پردیس و هشتگرد ۳۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام باقی مانده است.

اگر چه در سال نخست اجرایی شدن مسکن ملی، الحاق شدن زمین در محدوده شهرها به پروژه مسکن ملی دچار یک وقفه شدیدی شده بود اما با گذشت زمان و دستورات رئیس جمهور روند واگذاری زمین و الحاق اراضی به مسکن ملی سرعت خوبی گرفته و افزایش یافت.

عقب ماندگی مسکن مهر از مسکن ملی در الحاق زمین| ادعای معاون وزیر: اراضی مسکن مهر کارشناسی شده نیست

اما آمارهای مقایسه ای مسکن ملی و مسکن مهر نیز دارای نکته جالبی است که این روزها هم معاونت معماری و شهرسازی و هم وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره می کنند.

دو روز پیش فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که با یک جستجوی در مصوبات شورای عالی شهرسازی متوجه خواهیم شد که سهم الحاق با بافت مسکونی تا چه اندازه است و ما تا کنون نزدیک به ۳۰ هزار هکتار اراضی را برای نهضت ملی مسکن به بافت الحاق کرده‌ایم که این عدد در مقابل ٨ هزار هکتار مسکن مهر یک عدد قابل توجه است.

اما امروز مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد که در طرح نهضت ملی مسکن با فعالیت شبانه‌روزی همکاران، نتایج قابل‌توجهی به‌دست آمده است که در مقایسه با سال‌های گذشته می‌توان بزرگی آن را درک کرد.

عقب ماندگی مسکن مهر از مسکن ملی در الحاق زمین| ادعای معاون وزیر: اراضی مسکن مهر کارشناسی شده نیست

او می گوید: در مسکن مهر که طرح بزرگی بود، ۸ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن به محدوده شهر الحاق شد که در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون این رقم به بیش از ۳۱ هزار هکتار زمین رسیده است.

اما به نظر می رسد اعلام و مقایسه الحاق زمین در پروژه مسکن مهر با مسکن ملی تنها میزان و بزرگی الحاق زمین نیست. چرا که آنطور که به نظر می رسد اراضی مسکن مهر که گفته شده ۸ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن به محدوده شهرها الحاق شده است دارای تاییدیه کارشناسی نبوده است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در این خصوص می گوید: موضوع مهم این است که درباره تمام این اراضی در شورای عالی شهرسازی بررسی و بحث شده اما یک متر از اراضی مسکن مهر هم برای بررسی به شورای عالی معماری و شهرسازی نیامد.

حال این سوال مطرح است و مقامات مسئول وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم و دوازدهم می توانند نسبت به این اظهارات مطرح شده از سوی عالی ترین مقام حوزه معماری و شهرسازی پاسخ دهند که چرا یک متر از اراضی مسکن مهر هم برای بررسی به شورای عالی معماری و شهرسازی نیامده است؟

کد خبر: ۲۲۳٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha