۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱
بهای میگرد و شمش فولاد برای مصارف داخلی باید براساس قیمت تمام شده محاسبه شود
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

بهای میگرد و شمش فولاد برای مصارف داخلی باید براساس قیمت تمام شده محاسبه شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: در اقتصاد کشور باید قیمت تمام شده لحاظ شود و بهای میلگرد و شمش برای مصارف داخلی باید براساس قیمت تمام شده محاسبه شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مالک شریعتی نیاسر درباره شرکت‌هایی که مواد اولیه تولید آن‌ها به نرخ ریالی است اما محصول نهایی خود را با نرخ دلار به فروش می‌رسانند، گفت: محصول تولیدی یا خدمتی که توسط هر بنگاه اقتصادی و کسب و کاری ارائه می‌شود، یک قیمت تمام شده‌ دارد که بنگاه اقتصادی این کالا و خدمت را با توجه به این قیمت تمام شده و با در نظر گرفتن سود معقول به بازار عرضه می‌کند، بنابراین قیمت تمام شده در هر کسب و کاری امر تعریف شده و منطقی است که این موضوع شامل دولت نیز می‌شود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید در بخش‌هایی که سیاست‌گذار و تنظیم‌گر است، قیمت تمام شده کالاها و خدماتی را که مستقیم و غیرمستقیم به خود مربوط است را اعلام کند و اسناد کارشناسی و محاسبات را نیز منتشر کند به طور مثال باید مشخص شود که قیمت تمام شده تولید هر کیلو وات ساعت برق چه قدر است؟ قیمت تمام شده هر مترمکعب گاز طبیعی قیمت تمام شده، هر لیتر بنزین، هر مترمکعب آب در اقتصاد کشور چه میزان است؟

وی اضافه کرد: قیمت تمام شده براساس شاخص‌های اقتصاد داخلی ما باید تعیین شود و به نرخ‌های بیرون ارتباطی ندارد؛ به طور مثال هزینه کارگر، مواد اولیه، سرمایه‌گذاری، زمین، لایسنس و... چه قدر است؟ البته ممکن است بخشی از قیمت تمام شده ارزی باشد مانند بخشی از هزینه ساخت تاسیسات نفتی و گازی به این معنا که مثلا سرمایه‌گذار خارجی ۶۰ درصد فایناس کرده است که این موضوع در قیمت تمام شده اثرگذار است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه قیمت تمام شده شامل همه هزینه از سرمایه‌گذاری خارجی، تامین مواد اولیه، هزینه کارگر، هزینه انتقال، توزیع و... می‌شود، ادامه داد: مشکل اقتصاد ما این است که قیمت تمام شده را اعلام نمی‌کنند، این موضوع موجب می‌شود که دو رویکرد افراط و تفریط در کشور شکل گیرد؛ یک رویکرد معتقد است از آنجاکه اگر محصول در داخل فروش نرود، صادر می‌شود، بنابراین باید قیمت عرضه محصول به مردم نیز صادراتی باشد که این ایده صد درصد اشتباه بوده و دلاری کردن زندگی مردم است، در واقع این عقیده برخی که میگویند بطور مثال بنزین را یک دلار می‌خرند، باید در داخل کشور به مردم نیز یک دلار فروخته شود، غلط است، مگر درآمدهای مردم و سایر هزینه‌های ما در کشور دلاری است؟

شریعتی تصریح کرد: از سوی دیگر عده‌ای بیان می‌کنند که باید کالا یا خدمت خیلی ارزان به مردم داده شود، به طور مثال برخی افراد مطرح می‌کنند که بنزین باید لیتری ۸۰۰ تومان به مردم داده شود و ۱۵۰۰ تومان گران است؛ این دو نگاه افراط و تفریط ناشی از این است که قیمت تمام شده کالا و خدمات در کشور شفاف نیست و محاسبه و اعلام نمی‌شود، ما این موضوع را دنبال می‌کنیم و باید دولت را مکلف کنیم، قیمت تمام شده کالاها و خدماتی که در تولید آن نقش دارد را اعلام کنند و این قیمت هر ساله به روز شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی در مجلس با بیان اینکه پس از اینکه قیمت تمام شده هر کالا یا خدمت مشخص شد، می‌توان تصمیم گرفت، افزود: به طور مثال اگر فرضا قیمت عرضه هر متر مکعب گاز برای مردم ۲۰۰ تومان باشد و قیمت تمام شده تولید گازطبیعی برای دولت یک هزار تومان باشد به این معنا است که دولت فاصله هزار تومان و ۲۰۰ تومان را یارانه می‌دهد که دولت می‌تواند پرداخت یارانه را تنظیم کرده و مشخص کند به چه قشری یارانه بیشتری پرداخت شود و از چه افرادی با مصرف بیشتر مالیات مضاعف بر مصرف گرفته شود تا هزینه یارانه جبران شود.

وی بیان کرد: بسیاری از کشورها از مصارف بیشتر مالیات مضاعف را پلکانی اخذ می‌کنند به طور مثال قیمت تمام شده تولید کالای «الف» هزار تومان است اما دولت این کالا را با قیمت ۲۰۰ تومان به مردم ارائه می‌کند از سوی دیگر این محصول در مرزهای کشور ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ فاصله ۲۰۰ تومان تا یک هزار تومان یارانه پنهان واقعی محسوب می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه یارانه پنهان واقعی مابه التفاوت قیمت تمام شده تا قیمت عرضه است، تصریح کرد: از فاصله قیمت تمام شده تا بهای صادراتی باید مالیات بر مصرف مضاعف بصورت پلکانی اخذ شود به این معنا که بخشی از مصرف استاندارد برای آحاد مردم مشخص شود و از مصارف بیش از الگوی مصرف، مالیات بر مصرف مضاعف اخذ شود همانند موضوعی که هم اکنون در گاز و برق در قانون بودجه تحت عنوان IBT آمده است.

وی درباره قیمت کالاهای واسطه ای نظیر فولاد نیز گفت: در قیمت تمام شده صنعت فولاد هزینه‌هایی مانند مواد اولیه، دستمزد کارگر، انرژی و... اثرگذار است از سوی دیگر این صنعت از صادرات خود درآمد صادراتی دارد؛ در اقتصاد کشور باید قیمت تمام شده لحاظ شود و بهای میلگرد، شمش و... برای مصارف داخلی باید براساس قیمت تمام شده محاسبه شود و از مصارف انرژی برای کالای صادراتی باید مالیات گرفته شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر ۳۰ درصد فولاد صادراتی است، باید قیمت ۳۰ درصد هزینه انرژی نیز صادراتی محاسبه شود این موضوعات به تنظیم گری نیاز دارد دولت باید تاثیر نهاده‌های اثرگذار در قیمت تمام شده را و میزان صادراتی بودن کالای تولیدی مشخص کند، از سوی دیگر برخی کالاها نیز باید وارد شود به طور مثال گفته شد که امسال باید مقداری بنزین وارد شود، باید به این نکته توجه کرد که دولت بنزین را با نرخ ۱۵۰۰ تومان وارد نمی‌کند بلکه بطور مثال لیتری یک دلار وارد می‌کند بنابراین مابه التفاوت این محل باید از محل مالیات بر مصرف مضاعف تامین شود، بنابراین مالیات پلکانی بر مصرف مضاعف، ابزاری متغیر براساس اقتصاد کلان کشور خواهد بود.

کد خبر: ۲۲۳٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha