۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
امریکای دوچهره در منطقه آسیای مرکزی
گلوبال تایمز نوشت

امریکای دوچهره در منطقه آسیای مرکزی

واشنگتن همیشه کمتر از آنچه وعده داده عمل می کند در حالی که مخفیانه فعالیت های مضر برای دیگران را جهت رسیدن به منافع خود انجام می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «شین پینگ» با عنوان «امریکای دوچهره در منطقه آسیای مرکزی» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

در کمیک های بتمن، Two-Face یکی از حریفان این ابرقهرمان، شخصیتی دوگانه دارد: نیمه سمت راست ظاهر او بی‌نظیر و نیمی دیگر به طرز وحشتناکی زخمی است. شخصیت او مانند ظاهرش دوگانه است – وی ادعای نمایندگی عدالت و خیر دارد در حالی که مرتکب جنایات متعددی شده که توسط شیطان در روح او هدایت می شود.

این شخصیت ما را به یاد ایالات متحده آمریکا در سیاست جهانی می اندازد که دوگانگی خود را در تعامل با سایر کشورها نشان می دهد: همیشه کمتر از آنچه وعده داده عمل می کند در حالی که مخفیانه فعالیت های مضر برای دیگران را جهت رسیدن به منافع خود انجام می دهد.

کشورهای آسیای مرکزی به ویژه قزاقستان و ازبکستان که در فوریه سال جاری «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به آنجا سفر کرد، ممکن است درک بهتری از اینکه ایالات متحده تا چه اندازه نقش دوگانه ای را ایفا می کند، داشته باشند.

بلینکن در طول سفر خود وعده ۲۵ میلیون دلار کمک اقتصادی به این منطقه را داد و چشم انداز بزرگی را برای همکاری ثمربخش بین ایالات متحده و کشورهای آسیای مرکزی ترسیم کرد.

اما عموم مردم هنوز شاهد توافق یا تفاهم نامه ای نیستند که نشان دهد واشنگتن به چنین وعده هایی عمل کرده و پروژه های مشخصی را مد نظر قرار داده که می توانند به ارتقای استانداردهای زندگی مردم محلی کمک کنند مانند راه آهن، مزارع بادی و پارک های صنعتی.

از سال ۲۰۰۳، ایالات متحده آمریکا در انقلاب رز در گرجستان، انقلاب نارنجی در اوکراین و انقلاب لاله ها در قرقیزستان نقش داشته است. بر اساس گزارش رسانه ها، آژانس هایی مانند بنیاد ملی ایالات متحده برای دموکراسی (NED) و آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) در تحریک اعتراضات داخلی در این کشورها نقش اساسی داشته اند

خوشبختانه یک نوع پروژه وجود دارد که ایالات متحده آمریکا در مورد آن کاملاً سخاوتمند است - پروژه های آمریکایی که بی سر و صدا آشفتگی سیاسی را برای جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق از جمله جمهوری های آسیای مرکزی به ارمغان می آورد. در این پروژه ها، ایالات متحده هر آنچه لازم باشد هزینه خواهد کرد.

از سال ۲۰۰۳، ایالات متحده آمریکا در انقلاب رز در گرجستان، انقلاب نارنجی در اوکراین و انقلاب لاله ها در قرقیزستان نقش داشته است. بر اساس گزارش رسانه ها، آژانس هایی مانند بنیاد ملی ایالات متحده برای دموکراسی (NED) و آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) در تحریک اعتراضات داخلی در این کشورها نقش اساسی داشته اند.

بنیاد ملی ایالات متحده آمریکا برای دموکراسی به تنهایی بیش از یک میلیون دلار برای تحریک به اصطلاح فرایندهای دموکراتیک و جنبش های حقوق بشر در قزاقستان در سال ۲۰۲۰ هزینه کرد.

سرمایه گذاری آمریکا نتیجه داده است. هر کسی که امور بین‌المللی را دنبال می‌کند می داند صحنه‌های خشونت در قزاقستان در سال ۲۰۲۲ به راحتی مردم را به یاد انقلاب لاله‌ها در قرقیزستان در سال ۲۰۰۵ می‌اندازد.

علاوه بر عرصه ایدئولوژیک، ایالات متحده آمریکا هرگز در سرمایه گذاری در ساخت آزمایشگاه های بیولوژیکی-نظامی مخفی در آسیای مرکزی تردیدی نداشته است

کمک های مالی سخاوتمندانه از سوی سازمان های غیردولتی و دولت ایالات متحده آمریکا نقش کلیدی در ناآرامی های اجتماعی ایفا کرده که قزاقستان را فرا گرفته است. رز، نارنجی، لاله... در پس همه این کلمات رنگارنگ، ایالات متحده آمریکا دستور کار خود را برای تضمین گسترش استراتژیک و امنیت انرژی خود به قیمت صلح و توسعه منطقه پنهان می کند.

علاوه بر عرصه ایدئولوژیک، ایالات متحده آمریکا هرگز در سرمایه گذاری در ساخت آزمایشگاه های بیولوژیکی-نظامی مخفی در آسیای مرکزی تردیدی نداشته است. به گزارش رسانه ها، آزمایشگاه مرجع مرکزی در نزدیکی آلماتی، پرجمعیت ترین کلان شهر قزاقستان، با بودجه آژانس کاهش تهدیدات دفاعی ایالات متحده (DTRA)، در حال تحقیق بر روی پاتوژن های کشنده است که می توانند در حملات بیوتروریستی مانند طاعون و وبا استفاده شوند.

این آزمایش ها از سال ۲۰۰۵ به نام حذف سلاح های بیولوژیکی از اتحاد جماهیر شوروی انجام شده است. حتی «تاکر کارلسون»، مجری سابق فاکس نیوز که به سبک صریح خود معروف است، در مورد اینکه دقیقاً چه نوع سلاح های زیستی به ۱۷ سال نیاز دارد تا دقیقاً حذف شود، تردید داشت. ۱۷ سال بودجه - چگونه به راحتی توسط قانونگذاران کنگره تصویب شد؟

کد خبر: ۲۲۳٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha