۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸
اوضاع بازار آهن تا پایان خرداد

اوضاع بازار آهن تا پایان خرداد

میزان معاملات محصولات فولادی در بورس کالای روز گذشته افزایشی گزارش شد که علت آن را در ترس از قطعی برق و کمبود شمش در تابستان می‌توان جست‌وجو کرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار آهن و فولاد روز گذشته نیز نوسانات چندانی به خود ندید و قیمت آهن آلات در بیشتر شرکت‌ها روند ثابتی داشتند اما در این میان تقریبا نیمی از مبادی فروش قیمت محصولات خود را اصلاح کردند.

بازار ارز هم مانند ارز تغییرات قیمتی چندانی نداشت و قیمت دلار در همان کانال ۵۱ هزار تومانی نوسانات افزایشی جزئی داشت به طوری که هر دلار در بازار آزاد حدود ۵۱ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد.

براساس آمار قیمت روز میلگرد در بخشی از بازار تغییر قیمت نداشت و در شماری از مبادی فروش بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت؛ همچنین افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی هم در چند کارخانه مشاهده شد اما کماکان کف قیمت میلگرد آجدار در همان کانال ۲۵۵۰۰ تومان اعلام می‌شد.

قیمت ورق‌های سرد و گرم در عمده شرکت‌ها ثبات داشت اما تعدادی از کارخانه‌ها کاهش قیمت هم داشتند؛ به عنوان مثال قیمت ورق سیاه تقریبا در کلیه شرکت‌ها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش داشت و قیمت ورق شیروانی، ورق روغنی و گالوانیزه تقریبا در کلیه شرکت‌ها ثابت بود.

قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای نیز در چند کارخانه ذوب آهن اصفهان، فایکو و فولاد یزد بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش داشت اما در سایر مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد.

قیمت پروفیل در و پنجره، پروفیل Z، پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل نیکان حدود ۱۰۰ تومان در برخی ضخامت‌ها کاهش داشت. قیمت لوله گوشتی، لوله صنعتی، داربستی و سایر لوله‌ها هم در کلیه شرکت‌ها ثابت بود.

همچنین قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و نرخ سپری تقریبا در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شدند و تنها قیمت نبشی نستا در برخی ضخامت‌ها ۵۰۰ تومان کاهش داشت.

با توجه به آمار و گزارش‌ها به نظر می‌رسد میزان تقاضا و معاملات آهن روز گذشته در مقایسه با ابتدای هفته بهبود یافته بود و تحرکات بیشتری مشاهده شد؛ اما در نیمه‌های روز شنیده شد که برخی از شرکت‌ها فروش خود را متوقف کردند و تخفیفات را هم کاهش دادند، شماری نیز قیمت محصولات خود را با تأیید اعلام کردند.

طبق آمار از ۱۸۸ هزار و ۷۸۰ تن محصول فولادی عرضه شده در بورس کالای دیروز حدود ۱۸۰ هزار و ۸۸۰ تن محصول معامله شد. به این صورت که حجم شمش عرضه شده ۱۱۲ هزار و ۴۳۰ تن بود که حدود ۱۸۵ هزار و ۸۷۰ تن تقاضا برای آن ثبت شد و نرخ میانگین این محصول۲۰ هزار و ۴۹۲ تومان برآورد شد.

سایر محصولات عرضه شده هم عمدتا تقاضایی بیش از حجم عرضه شده ثبت کردند که به طور کلی رقمی معادل ۲۱۰ هزار تن برآورد شد.

گفتنی است تقاضای ثبت شده برای محصولات بورسی روز گذشته درحالی افزایش چشمگیر داشت که بازار ساخت و ساز در رکود عمیقی به سر می‌برد و مقاطع طویل و پایین‌دست زنجیره فولاد تقاضای مصرف ضعیفی دارد؛ از همین رو به نظر می‌رسد این حجم از افزایش تقاضا از واهمه و ترس ناشی از قطعی برق در تابستان و کمبود شمش در این ایام است.

همانطور که در تحلیل روز گذشت نیز اشاره شده انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مکاتبه‌ای از اعضای خود درخواست کرد تا میزان برق مصرفی خود را برمبنای تولیدات سال گذشته اعلام کنند تا سهمیه و برنامه محدودیت مصرف برق این واحدها نهایی شود.

به همین دلیل در شرایطی که سایر بازارهای مالی به تأثیر از اخبار سیاسی مثبت و احتمال آزادسازی ۱۸ میلیارد دلار پول بلوکه شده روند ثابت و نزولی داشتند، قیمت شمش در برخی موارد به کانال ۲۲ هزار تومان هم رسید و روند افزایشی داشت و با احتساب مالیات و کارمزد و ... به ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. با این اوصاف نرخ نهایی میلگرد تولید شده از این شمش با احتساب هزینه حمل و سایر موارد به ۲۷ هزار تومان هم می‌رسد.

اما برخی اخبار حاکی است که وزارت صمت در زمینه کاهش مصرف برق فولادسازان در تابستان امسال مخالف است. به عبارتی بنا بر اظهار مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، توانیز بدون توافق با وزارتخانه این نامه را تنظیم و ارسال کرده است و مورد توافق وزارتخانه نیست.

بنابراین با در نظر گرفتن صحت این خبر و احتمال آزادسازی پول‌های بلوکه شده، تبادل زندانیان و نهایتا در صورت خروجی مثبت جلسه آژانس و حکام و موافقت با نصب دوربین در نطنز، احتمال می‌رود تا پایان خرداد ماه بازار ارز و بازار آهن و فولاد نوسانات چشمگیری نداشته باشند و شاهد روند آرامی در بازارهای مالی باشیم، اما با این حال باید گفت بازار ایران غالبا غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان درباره روند نوسانات نظر قطعی داد.

کد خبر: ۲۲۳٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha